-Vi ser en utvecklingsmöjlighet i att beskriva nivåer för miljökrav – idag redovisas om man har ställt miljökrav eller inte. Positivt är att flera myndigheter kommenterar i sina miljöledningsrapporter att de tillämpar Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskriterier, säger Jannica Häggbom, en av de ansvariga handläggarna på Naturvårdsverket bakom en sammanställning om miljöledning i staten.
Till det yttre kan det se ut som ett jättekliv för mer av miljökrav inom staten.
Av en total upphandlingsvolym på drygt 87 miljarder kronor för de 187 myndigheter som omfattas av krav på miljöledningsredovisning, har andelen miljökrav stigit med 15 procentenheter till 86 procent av det totala värdet.
Trenden var annars nedåtgående mellan 2018 och 2018 – 76, 74 respektive 71 procent.
Men statistiken påverkas av stora infrastrukturinvesteringar som Trafikverket ansvarar för och där miljökrav ställs för all upphandling.
Upphandlingsvolymerna totalt ökade med drygt 27 miljarder kronor.
– Vi brukar titta närmare på de tio myndigheter som har största upphandlingsvolymerna och även om man exkluderar Trafikverket så kan vi se en ökning av upphandlingsvärdet med miljökrav på tre miljarder kronor sammanlagt för de nio övriga myndigheterna, konstaterar Jannica Häggbom.
Men spännvidden är stor. ”100-procentare” som Trafikverket och Svenska kraftnät har sällskap inom de tio största statliga enheterna av exempelvis Kriminalvården, som redovisar en miljökravsandel på 44 procent för sina upphandlingar och avrop från ramavtal.
Jannica Häggbom pekar på ett flertal tänkbara faktorer:
-Det kan handla om vad man upphandlar, vilka möjligheter som finns att ställa miljökrav och i vissa fall kunskapsbrister om möjligheten att ställa miljökrav. Även hur man rapporterar statistik kring avrop mot ramavtal där det ställs miljökrav kan skilja.
Naturvårdsverkets bedömning är att de flesta myndigheter har mätbara mål avseende miljökrav inom upphandling.
Ofta är dock målen allmänt hållna som att andelen upphandlingar med miljökrav ska öka. Naturvårdsverket ser det därför som en utvecklingspotential att precisera olika nivåer av miljökrav.
-Upphandling är ett område där myndigheter kan driva på en miljömässigt hållbar utveckling genom att i ökad utsträckning använda möjligheterna att ställa miljökrav, något vi även fört fram till regeringen. Den förordning som styr statliga myndigheters miljöledning är från 2009 och vi har nu ett regeringsuppdrag att se över den och komma med förbättringar, säger Jannica Häggbom.
2019 års statliga ”miljöbokslut” visar annars på en positiv trend inom flera områden. Koldioxidutsläppen från tjänsteresor, maskiner och transporter minskade exempelvis med tio procent till den lägsta nivån sedan 2011.
En bieffekt är att statliga myndigheter blivit bättre på digital samverkan och därmed mer förberedd för att anpassa verksamheten till coronatider.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer