Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Statens stora spännvidd

Miljökrav i upphandlingar används av statliga myndigheter i mycket varierande omfattning. De visar en sammanställning av Naturvårdsverket, som pekar på utrymme för förbättringar.

| 2020-04-17

 

-Vi ser en utvecklingsmöjlighet i att beskriva nivåer för miljökrav – idag redovisas om man har ställt miljökrav eller inte. Positivt är att flera myndigheter kommenterar i sina miljöledningsrapporter att de tillämpar Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskriterier, säger Jannica Häggbom, en av de ansvariga handläggarna på Naturvårdsverket bakom en sammanställning om miljöledning i staten.

Till det yttre kan det se ut som ett jättekliv för mer av miljökrav inom staten.

Av en total upphandlingsvolym på drygt 87 miljarder kronor för de 187 myndigheter som omfattas av krav på miljöledningsredovisning, har andelen miljökrav stigit med 15 procentenheter till 86 procent av det totala värdet.

Trenden var annars nedåtgående mellan 2018 och 2018 – 76, 74 respektive 71 procent.

Men statistiken påverkas av stora infrastrukturinvesteringar som Trafikverket ansvarar för och där miljökrav ställs för all upphandling.

Upphandlingsvolymerna totalt ökade med drygt 27 miljarder kronor.

– Vi brukar titta närmare på de tio myndigheter som har största upphandlingsvolymerna och även om man exkluderar Trafikverket så kan vi se en ökning av upphandlingsvärdet med miljökrav på tre miljarder kronor sammanlagt för de nio övriga myndigheterna, konstaterar Jannica Häggbom.

Men spännvidden är stor. ”100-procentare” som Trafikverket och Svenska kraftnät har sällskap inom de tio största statliga enheterna av exempelvis Kriminalvården, som redovisar en miljökravsandel på 44 procent för sina upphandlingar och avrop från ramavtal.

Jannica Häggbom pekar på ett flertal tänkbara faktorer:

-Det kan handla om vad man upphandlar, vilka möjligheter som finns att ställa miljökrav och i vissa fall kunskapsbrister om möjligheten att ställa miljökrav. Även hur man rapporterar statistik kring avrop mot ramavtal där det ställs miljökrav kan skilja.

Naturvårdsverkets bedömning är att de flesta myndigheter har mätbara mål avseende miljökrav inom upphandling.

Ofta är dock målen allmänt hållna som att andelen upphandlingar med miljökrav ska öka. Naturvårdsverket ser det därför som en utvecklingspotential att precisera olika nivåer av miljökrav.

-Upphandling är ett område där myndigheter kan driva på en miljömässigt hållbar utveckling genom att i ökad utsträckning använda möjligheterna att ställa miljökrav, något vi även fört fram till regeringen. Den förordning som styr statliga myndigheters miljöledning är från 2009 och vi har nu ett regeringsuppdrag att se över den och komma med förbättringar, säger Jannica Häggbom.

2019 års statliga ”miljöbokslut” visar annars på en positiv trend inom flera områden. Koldioxidutsläppen från tjänsteresor, maskiner och transporter minskade exempelvis med tio procent till den lägsta nivån sedan 2011.

En bieffekt är att statliga myndigheter blivit bättre på digital samverkan och därmed mer förberedd för att anpassa verksamheten till coronatider.

Läs mer: Upphandling MiljöledningNaturvårdsverket

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt