-Vi tror mycket på modellen med ett system som verkligen hänger ihop med uppförandekod, enkäter, index och revision. Pandemin har gjort att vi fått genomföra revisionerna digitalt, men vi tycker ändå att vi fått en bra start med arbetet, säger Susanne Eriksson, hållbarhetsansvarig på Sinfra.
Inköpscentralen ägs av dess närmare 450 medlemmar, många av dem med el, fjärrvärme och VA som huvudverksamhet, och har länge arbetat för att lyfta fram hållbarhet inom sina ramavtal.
Ofta är det medlemmarna själva som utifrån krav från sina ägare trycker på för att stärka arbetet. De leverantörsrevisioner som varit igång sedan maj 2020 är ett resultat av önskemål från medlemmarna.
-Med revisionerna vill vi gå djupare än normal avtalsuppföljning och bidra till sund konkurrens. Det finns ett tydligt leverantörsperspektiv i detta också där vi förstår deras situation att omställning mot ökad hållbarhet kan innebära investeringar.
-För att de ska våga satsa ordentligt behöver vi bidra med långsiktighet där vi visar att hållbarhet verkligen prioriteras och att leverantörer blir belönade i jämförelser med andra leverantörer om man jobbar aktivt med miljöfrågor och socialt ansvarstagande, säger Susanne Eriksson.
Totalt har Sinfra drygt 250 leverantörer med en uppförandekod som ”lägstanivå” på hållbarhetsområdet.
Sedan 2015 använder sig Sinfra av en självutvärderingsenkät som uppdateras årligen med frågor kring om företaget klarar uppförandekoden i form av ja/nej och gradering av olika delar av verksamheten.
-Enkätsvaren ger sen en totalpoäng där vi använder oss av gamla skolbetygsskalan 1-5, ett hållbarhetsindex där man som leverantör får möjligheter att jämföra sig med konkurrenter och att det då kan fungera lite som en morot för att tävla med konkurrenterna om att bli bäst. Hållbarhetsindexet finns också tillgängligt på vår medlemsportal som ett viktigt beslutsunderlag för våra medlemmar vid avrop av produkt eller tjänst.
Resväskorna var nästan packade inför starten med leverantörsrevisioner för snart ett år sedan, men pandemin har tvingat fram en digital granskningsmodell.
-Vi tycker ändå att det varit good enough – att vi kunnat få en bild av leverantörerna genom dialog och att gå igenom olika dokument. Jag tycker också att vi hittat bra arbetsformer där vi är tre som gör arbetet med mig som hållbarhetsansvarig i samarbete med strategisk upphandlare och taktisk upphandlare inom aktuellt ramavtalsområde.
Hur gör ni urvalet?
-Det blir lite extra fokus på leverantörer som har större avropsvolymer och utöver det kan valet bygga på om det är någon särskild fråga eller produkt som vi bedömer som särskilt intressant att undersöka. Vi är också lyhörda för signaler från medlemmar som vill att vi riktar revisionen på något särskilt sätt.
Totalt 16 revisioner har Sinfra hunnit med sedan starten för knappt ett år sedan.
-Så fort pandemiläget tillåter så övergår vi till att genomföra revisionerna på plats. Vi kommer att öka takten och genomföra fler revisioner per år framöver, säger Susanne Eriksson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer