Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Spöken kvar och blickar mot Danmark

Bristande avtalsuppföljning och onormalt låga anbud fortsätter att spöka för landets upphandlare. Och den danska modellen med servicecertifikat för leverantörer kan bli aktuell i Sverige.

| 2020-03-13

Det framgår av en rapport från Konkurrensverket om korruption och osund konkurrens i offentlig upphandling som bygger på att 660 upphandlare fått tycka till

-Konkurrensverket är väldigt tacksam över att så många upphandlare svarade på vår enkät. Vi hade inte förväntat oss den responsen och drar slutsatsen att frågor om korruption och osund konkurrens i offentlig upphandling engagerar upphandlare, konstaterar projektledaren Malin Rönnblom.

Upphandlarenkäten – som kan jämföras med en liknande undersökning 2013 – kan ligga till grund för olika frågor som Konkurrensverket väljer att driva.

Ett område där förändringar kan bli aktuella relativt snabbt är att förenkla rutinerna för att kontrollera leverantörer.

Den danska modellen med servicecertifikat kan bli förebild för en motsvarande form av så kallad one stop-shop i Sverige.

I Danmark har en särskild myndighet ansvar för att handlägga certifikat som bygger på inhämtning av uppgifter från flera myndigheter som Polisen och Skatteverket.

Dokumentet kan sedan utgöra bevis i en upphandling för att ett företag inte omfattas av de obligatoriska uteslutningsgrunderna.

Lätt för leverantörer att lämna in bevis och lätt för de upphandlande myndigheterna att genomföra kontroller, summerar Konkurrensverket i korruptionsrapporten.

-Några upphandlare har påtalat att de fungerar bättre med kontroll av leverantörer i andra länder än i Sverige. I första skedet tänker vi lyfta frågan om det är genomförbart med ett liknande system som den danska modellen med servicecertifikat med andra myndigheter. Sedan får vi utvärdera frågan vidare, säger Malin Rönnblom.

Flera kända problem återkommer i rapporten. Ett av dessa är avtalsuppföljning där upphandlare överlag ger en bild av att den delen inte prioriteras tillräckligt inom organisationen, trots att korruption oftast uppstår vid avtalsförvaltningen efter avklarad upphandling.

Ett annat område är möjligheterna att agera vid det som många upphandlare ser som onormalt låga anbud.

-Det är uppenbart att upphandlare ser problem med reglerna om onormalt låga anbud och att utvecklingen inom rättspraxis gör det svårare för upphandlare att agera mot sådana anbud. Det är väldigt tråkigt och någonting som Konkurrensverket i egenskap av tillsynsmyndighet ska fortsätta belysa, säger Malin Rönnblolm.

– Från upphandlarhåll upplever man ofta att om man misstänker att ett anbud är onormalt lågt, och att man kommer att få problem med leveranserna i de fall man ingår ett avtal, har man ett begränsat utrymme att agera. Leverantörer har lärt sig hur de ska formulera sig för att få rätt vid domstolsprövning. Det är många upphandlare som beskrivit det här problemet.

69 procent som svarat på enkäten har angett att bättre kunskap för att upptäcka tecken på anbudskarteller behövs.

30 procent har svarat att de någon gång uppmärksammat konkurrensbegränsande samverkan. Bygg och entreprenad fortsätter att vara ett sorgebarn på området med 55 procent av de upphandlare som svarat som sett tecken på sådana begränsningar.

Av korruptionsrisker har flest upphandlare – 26 procent – angett släkt- eller vänskapsband mellan anställda och anbudsgivare som ett problem.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling KonkurrensverketKorruption

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Fredrik Mårtensson

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna