Att vi har en ny förenklad upphandlingslagstiftning sedan den 1 februari är det väl få som missat.
Det nya regelverket var också ämnet för den digitala konferens som Inköpsrådet anordnade den 8 februari.
Anna Ulfsdotter Forssell, som driver byrån Ulfsdotter Law och ledde förenklingsutredningen, gav lyssnarna en bakgrund och satte in förändringarna i ett sammanhang.
Möjligheter och utmaningar med de nya reglerna diskuterades därefter av en panel bestående av Magnus Johansson, upphandlingsexpert på organisationen Företagarna, Fredrik Rogö, jurist på Inköp och upphandling Göteborgs Stad, och Hanna Trygg, advokat på Wistrand Advokatbyrå.
Två av de områden som särskilt lyftes fram är ett ökat fokus på dialog samt möjligheten att göra direktupphandlingar under en överprövning (så kallade täckningsköp).
När det gäller dialog påpekade Anna Ulfsdotter Forssell att en upphandlande myndighet även tidigare haft möjlighet att begära in förtydliganden och kompletteringar. Problemet är att praxis varit så hård.
– Det har gett lite av löjets skimmer över upphandlingsrätten, sa Anna Ulfsdotter Forssell.
I den nya lagstiftningen står tydligt att en myndighet får ha en dialog i en pågående upphandling som omfattar rättelser av fel och förtydliganden. Alla leverantörer ska då erbjudas samma möjlighet.
– Jag hoppas verkligen vi kan få bort de onödiga småfelen av administrativ karaktär. Nu måste vi få en klok och rimlig praxis, jag är otroligt nyfiken, sa Anna Ulfsdotter Forssell.
Hon poängterade dock att en leverantör inte kan räkna med att en myndighet har en sådan dialog, det är inte obligatoriskt.
Alla paneldeltagarna är positiva till förändringen, som väntas ge ökad dialog.
– Det har varit en rädsla förut, konstaterade Hanna Trygg.
Den nya möjligheten till direktupphandling vid överprövning, så kallade täckningsköp, diskuterades också under konferensen.
– Det är den största och viktigaste förändringen, förutom de höjda gränserna för direktupphandling, sa Anna Ulfsdotter Forssell.
Hon lyfte fram problemet med den oförutsägbarhet som domstolarnas långa handläggningstider skapar. Även om upphandlingen påbörjas i mycket god tid finns risken för att avtal hinner löpa ut.
– Det vore till oerhört stor hjälp om man kunde meddela när domen kommer, som allmänna domstolar gör. Det skulle jag verkligen önska, sa hon och passade också på ett ge ett konkret tips.
– Ring domstolen och fråga om de kan säga något om tiden till avgörande. Det brukar jag göra, även om jag kan mötas med irritation.
Upphandlade myndigheter har nu alltså bättre möjligheter att direktupphandla under överprövningen (upp till EU:s tröskelvärden).
– Detta får tillämpas om det är nödvändigt för att tillgodose ett angeläget behov, vilket är en ganska bred tolkning, sa Anna Ulfsdotter Forssell.
Möjligheten att direktupphandla gäller inte bara den som är part i överprövningsmålet, poängterade hon.
– Är ni med på grannkommunens upphandling, som överprövas, kan även ni göra en direktupphandling.
Även när det gäller den nya möjligheten till direktupphandling under överprövning är panelen positiv.
– Det löser den gisslansituation som en upphandlande myndighet kunde hamna i vid en överprövning, sa Magnus Johansson.
En annan viktig förändring som Anna Ulfsdotter Forssell lyfter fram är att beräkningen av värdet för direktupphandlingen.
I tidigare lagstiftningen skulle upphandlaren räkna samma alla köp av samma slag under räkenskapsåret. Var summan av dessa köp över direktupphandlingsgränsen fick det inte direktupphandlas.
I den nya lagstiftningen behöver man bara ta hänsyn till värdet av det aktuella kontraktet. Det öppnar för möjligheten till fler direktupphandlingar.
– Samtidigt får man inte kringgå lagstiftningen och dela upp köp för att varje kontrakt ska hamna under gränsen, sa Anna Ulfsdotter Forssell.
Det får inte heller röra sig om återkommande köp som alla görs som direktupphandlingar under gränsen. Exakt vad som är återkommande köp kan bli något för framtida rättspraxis att reda ut.
Huruvida den förenklade lagstiftningen generellt kommer att påverka antalet överprövningar var panelen för första gången oense om.
– Den ger ju större svängrum för de upphandlande myndigheterna. Det är viktigt att testa att gränserna vilket kan ger fler överprövningar, sa Magnus Johansson.
Fredrik Rogö var av en annan uppfattning.
– Jag tror inte på fler överprövningar. Däremot finns det utmaningar med hur återkommande direktupphandlingar ska beräknas, sa han.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer