Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Söker allt kalkylerbart för låga ”ätor”

Rejält med resurser tidigt i projekten håller nere slutkostnaden för allmännyttiga Uddevallahems renoveringar. Modellen har visat sig hållbar under snart tio år med i snitt ”ätor” på låga fem procent av totalkostnaden.

| 2022-09-28
Andreas Skälegård, Uddevallahem.

 

— Det vi gör som kanske andra inte gör lika mycket är att vi när vi skriver förfrågningsunderlag ständigt tänker ”är detta kalkylerbart?”. Vi vill inte skicka ut handlingar för prissättning, där arbetsmoment inte är tydligt kalkylerbara, säger Andreas Skälegård, energi- och installationssamordnare på Uddevallahem.

— Är det nån detalj som är viktig för oss hur vi vill att den ska utföras eller se ut, då skriver vi det i klartext. Hellre det, än att vi i skedet med en kontrakterad entreprenör som vill utföra på ett sätt som vi inte gillar, och så ska det förhandlas i det skedet.  

Han konstaterar att arbetssättet genom åren bidragit till att begränsa ”ätorna” (Äta: ändringar, tillägg och avgående arbeten) som tillkommande, fördyrande arbetsmoment.

På kuppen har Uddevallahem, som årligen renoverar sitt bestånd för omkring 100 miljoner kronor, sett en ökad konkurrens med stöd av tydliga upphandlingsdokument.

— Vi hör att fler aktörer räknar på våra anbud. Detta på grund av att de är lätta att prissätta, och att anbudslämnarna upplever mindre risk med våra förfrågningsunderlag.

Arbetssättet kräver att Uddevallahem sätter av ordentligt med resurser med start ungefär ett år innan byggstart.

Tillsammans med byggprojektledare och renoveringsvärdar bildar Andreas Skälegård kärnan i beställargruppen, som också samverkar med fastighetschef, berörda bovärdar och driftavdelningen.

Uddevallahem använder standardavtalet ABT 06 men går där in mer i detalj vid beskrivning av olika funktioner och förväntningar än vad som är brukligt.

Det som ”kostar” i form av personella resurser och kompetens, får Uddevallahem tillbaka i slutändan med väl kalkylerade projekt, anser Andreas Skälegård.

Han beskriver det som en ”hävarm” med ordentliga resurser i förarbetet för att uppnå ett bra slutresultat.

Med åren har det utvecklats en kultur som tillåter förarbetet att ta tid, Ett ”tragglande” som kan te sig enahanda men som visat sig effektivt.

— Tiden ägnas åt att ta in info från kollegor som jobbat länge, djupdyka i ritningar, granska om-och-om-igen de handlingar som vi tar fram. Varje gång man läser om hittar man alltid något som kan ifrågasättas, och får vi bort det nu så kommer inte ifrågasättandet senare när det kostar….

Trots framgångarna med modellen, som visat sig fungera oberoende av totalentreprenörer och platsledningar, är Andreas Skälegård något försiktig med att rekommendera den för andra bostadsbolag.

— Alla företag har ju sina arbetsmetoder som kan ha för- och nackdelar hos dem. Nån kanske inte har den personalgrupp som vi har, då kan de inte göra såhär. Nån annan kanske har jättebra lokala partneringentreprenörer som gör samma sak som vi – fast i partneringskedet…

Uddevallahem omfattas av LOU som en allmännyttig bostadsstiftelse, där kommunen utöver inflytande genom att tillsätta styrelseledamöter men utan att pengar flyttas mellan företaget och kommunen.

Stiftelsen är störst på den lokala bostadsmarknaden med närmare 4700 lägenheter i Uddevalla och Ljungskile, i Uddevalla kommun bor drygt 57 000 invånare.

Läs mer: Upphandling AllmännyttanUddevalla kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Söker allt kalkylerbart för låga ”ätor”"

  1. po skriver:
    2022-09-28 kl. 12:28

    Spännande läsning för dom som förordar exit LOU.
    Resurser och kompetens är problemet.
    Ökad konkurrens med stöd av tydliga upphandlingsdokument.

    Svara
  2. Anders skriver:
    2022-09-29 kl. 08:59

    Grundkurs 1 A i projektledning är att en Beställares möjligheter att påverka slutkostnaden i bygg- och anläggningsprojekt är som störst i början av projektet, för att sedan avta och till slut gå över till devisen ”har man tagit fan i båten får man ro han iland”.
    Tyvärr saknas kompetensen att skriva kalkylerbara förfrågningsunderlag hos många offentliga beställare. Därför har ”strategisk partnering” blivit så populär hos kommunerna, trots att den sätter konkurrensen ur spel och därmed är kostnadsdrivande, och gynnar de stora aktörerna på marknaden.

    Svara
  3. Manchestermannen skriver:
    2022-09-29 kl. 14:08

    Intressant men varför ABT när det verkar vara detaljprojekterat fullt ut. Förmodar att det lagts mer pengar på projektering och då vore det kanske rimligare att handla upp som utförandeentreprenad enligt AB04?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt