Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

SKL gör miljardaffär utan upphandling

SKL är på väg att överge Slussen för ett nytt kontor vid Tegelbacken. Fast någon upphandling görs inte – förvärvet genomförs av ett bolag inom SKL-sfären.

| 2017-04-04

SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, är på väg att lämna sitt nuvarande kontor vid Slussen till förmån för Tegelbacken i Stockholm. Planen är att flytta dit år 2020. Enligt SKL:s ordförande Lena Micko behövs mer ändamålsenliga lokaler med bland annat fler mötesrum och en stor hörsal:

– Vi vill samla alla medarbetare under ett tak och ha möjlighet att ta emot medlemmar och externa besökare på ett bättre sätt. Dessutom får vi förutsättningar att samla SKL-bolagen i en fastighet.

Av denna anledning har SKL förvärvat fastigheten Snäckan 8 (KPMG-huset) vid Tegelbacken. På tomten står idag ett hus som avtalspartnern Skanska ska riva för att därefter bygga en ny fastighet med cirka 23 000 kvadratmeter lokalyta. Byggstart beräknas till om ungefär ett år.

Initierade bedömare beräknar affärens värde till minst två miljarder kronor. Vän av ordning, som inte sett någon upphandlingsannons för projektet, undrar.

Anser sig SKL vara en upphandlande myndighet enligt definitionen i LOU?

– Ja, SKL är en ideell förening, vilket kan jämställas med upphandlande myndighet, bekräftar Lena Dahl, tillförordnad vd för Sveriges Kommuner och Landsting.

Hur kommer det sig då att de nya lokalerna inte införskaffats i konkurrens?

– Fastighetsförvärvet genomförs av SKL Fastigheter och Service AB som är ett affärsdrivande företag och som därmed inte omfattas av LOU.

Enligt Lena Dahl är planen att hyra ut lokalerna till SKL. Om SKL inte hyr lokalerna kommer SKL Fastigheter och Service AB att hyra ut till annan hyresgäst.

Nuvarande lokaler på Hornsgatan vid Slussen färdigställdes år 1989 och står nu inför en omfattande renovering. När SKL lämnar huset ska det moderniseras och hyras ut.

SKL Fastigheter och Service AB är ett helägt dotterbolag till SKL Företag AB som i sin tur ägs av Sveriges Kommuner och Landsting.

Läs mer: InsynSamhälleSamhällsbyggnad

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "SKL gör miljardaffär utan upphandling"

  1. Mattias skriver:
    2017-04-07 kl. 07:42

    Är det inte jäkligt märkligt att SKL kan få ha detta upplägg med dotterbolag som räknas som fristående affärsdrivande företag för att de därmed inte ska omfattas av LOU ? SKL har tom ett inköpsbolag, SKL Kommentus, som drivs i denna dotterbolagsform och som de hävdar inte behöver följa LOU. Detta är ju än märkligare då SKL Kommentus huvudsakliga uppgift just är att utföra upphandlingar och skapa ramavtal för kommuner och kommunala bolag. Bör man inte titta på huvudmannen/ägaren bakom dessa bolag, dvs. om SKL lyder under SKL så bör även helägda dotterbolag göra detsamma, i annat fall skulle ju samtliga kommunal ägda bolag också vara undantagna från LOU. Detta borde granskas så att vi får bort detta otyg med konstellationer som skapas för att kringgå LOU.

    Svara
    1. Jakob skriver:
      2017-04-07 kl. 14:16

      Jag håller med dina farhågor, hur kan detta till synes uppsåtliga upplägg vara tillåtet? Tänker SKL att genom att vara öppna med upplägget så utgår övriga från att SKL gjort rätt och att upplägget är förenligt med LOU? Det upplevs nästan som en parafrasering på ”the best way to hide, is to do it in plain sight”.

    2. Louie skriver:
      2017-04-10 kl. 09:20

      Det var en förvirrad kommentar, det där. Det finns väl ingen om hävdar att SKL Kommentus Inköpscentral inte lyder under LOU?

      Och det finns ju massor av statliga bolag som inte lyder under LOU. Enligt ditt resonemang borde alla statliga och kommunala bolag lyda under LOU, oavsett verksamhet och syfte. Men så är inte lagen skriven eller avsedd att tolkas.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget