Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Skadestånd för samordnad upphandling

RättsfallsanalysJoakim Lavér och Nathalie Miskin, Hannes Snellman Advokatbyrå, analyserar en ny hovrättsdom som rör frågan om kommunala nämnder var egna upphandlande myndigheter vid genomförandet av direktupphandlingar liksom frågor om skadestånd.

| 2021-02-01
Nathalie Miskin och Joakim Lavér, Hannes Snellman Advokatbyrå.

Sammanfattning
Det som är avgörande för om en kommunal nämnd ska betraktas som en upphandlande myndighet är om nämnden agerat självständigt i den enskilda upphandlingen – inte om nämnden har en egen upphandlingsorganisation och budget.

En flagrant överträdelse av upphandlingsreglerna och domstolstrots verkade i skärpande riktning när ett skäligt uppskattat skadeståndsbelopp utdömdes av hovrätten.

Bakgrund
Kalix kommun upphandlade multifunktionsskrivare där Koneo tilldelades kontrakt. Papera som kom på andra plats ansökte om överprövning och fick bifall till sitt yrkande att upphandlingen skulle göras om. Kommunen beslutade att avbryta upphandlingen.

Fem kommunala nämnder inom kommunen direktupphandlande därefter skrivartjänster genom separata hyresavtal och serviceavtal med Koneo som leverantör. På ansökan av Papera förklarades direktupphandlingsavtalen ogiltiga.

Kommunen överklagade inte förvaltningsrättens dom, däremot fortsatte de kommunala nämnderna att nyttja och erlägga betalning för den inhyrda skrivarutrustningen.

Papera väckte talan i allmän domstol och yrkade att kommunen skulle utge skadestånd till bolaget.

Kommunen bestred talan och invände att nämnderna hade egna upphandlingsorganisationer och egen budget och hade agerat som egna upphandlande myndigheter vid upphandlingen av hyra och service.

Tingsrätten ansåg att det rörde sig om en otillåten direktupphandling och Papera, som hade lidit skada, tillerkändes skadestånd för utebliven vinst och ersättning för sina överprövningskostnader.

Domstolens bedömning
Hovrätten inledde med att konstatera att anskaffningarna av skrivare respektive service hade ett sådant naturligt samband i tid och innehåll att de inte kunde delas upp utan skulle betraktas som en upphandling.

Därefter tog hovrätten ställning till frågan om nämnderna hade agerat självständigt, vilket enligt HFD 2018 ref. 67 är en förutsättning för att en kommunal nämnd ska kunna betraktas som en upphandlande myndighet.

Enligt hovrätten kan rättsfallet inte tolkas som att en nämnd med egen självständig upphandlingsorganisation och budget alltid ska betraktas som en egen upphandlande myndighet så snart upphandlingen faller inom nämndens behörighet. Det som enligt hovrätten måste vara avgörande är om nämnden efter en samlad bedömning kan anses ha agerat självständigt i den enskilda upphandlingen.

Hovrätten fäste i målet vikt vid att syftet med den ursprungliga upphandlingen var att skapa en effektiv och miljövänlig skrivarsituation för hela kommunen.

Det stod klart att det som upphandlades genom de tio separata kontrakten motsvarade vad som var tänkt att upphandlas genom den samordnade upphandlingen. Hyres- och serviceavtalen var likalydande och undertecknade samma dag eller med få dagars mellanrum. På hyresavtalen hade kontaktuppgifter till den projektansvarige i den ursprungliga upphandlingen angivits.

Det kunde även noteras att antalet hyrda skrivare inte sammanföll med det verkliga behovet för ett par av nämnderna. Mot den bakgrunden var det visat att nämnderna inte agerat självständigt i förhållande till kommunen utan att kommunen var upphandlande myndighet.

Nästa fråga var om Papera hade rätt till skadestånd. Hovrätten sammanfattade rättsläget med att om överträdelse kan konstateras och leverantören sannolikt skulle ha vunnit upphandlingen – felet förutan – ska ersättning för positivt kontraktsintresse utgå (utebliven vinst).

När det inte enkelt kan fastställas vilken leverantör som skulle ha vunnit bör det vara möjligt för en leverantör som sannolikt skulle ha lämnat anbud och haft en realistisk möjlighet att vinna upphandlingen att erhålla ersättning som kan uppgå till mer än endast nedlagda kostnader (ett skäligt uppskattat belopp). I dessa fall är det dock inte det positiva kontraktsintresset som utgör utgångspunkten för ersättningen.

Hovrätten kom fram till att Papera sannolikt skulle ha placerats på någon av de tre första platserna i en upphandling, vilket inte var tillräckligt för att dra slutsatsen att Papera sannolikt skulle ha vunnit. Till skillnad från vad tingsrätten kom fram till skulle ersättning för positivt kontraktsintresse därför inte utgå.

Eftersom kommunen medgett att Papera haft en realistisk möjlighet att vinna upphandlingen, gick domstolen vidare till att pröva vad ett skäligt uppskattat belopp skulle uppgå till.

Vid denna bedömning beaktades Paperas goda utsikter till vinst (bolaget hade placerats på andra plast i den ursprungliga upphandlingen med betydande marginal till nästa anbudsgivare).

I skärpande riktning beaktades kommunens ”flagranta överträdelse” och ”uppenbara domstolstrots” med hänsyn till direktupphandlingens höga värde och att kommunen alltjämt tillämpar de ogiltigförklarade avtalen. Skadeståndsbeloppet fastställdes till 600 000 kronor (jämfört med den av Papera uppskattade uteblivna vinsten på 777 499 kronor) och ersättning för överprövningskostnader.

Analys
I HFD 2018 ref. 67 fann Högsta förvaltningsdomstolen att en kommunal nämnd hade agerat självständigt med motiveringen att kommunen betraktade varje nämnd som en egen upphandlande myndighet inom sitt verksamhetsområde och nämnden i fråga hade egen förvaltning och budget.

Självständighetskravet har även tolkats av Kammarrätten i Stockholm i mål nummer 6714-19. Där kom domstolen fram till att en regional nämnd inte hade agerat tillräckligt självständigt i förhållande till regionen, bland annat då fakturan var utställd till regionen, trots att nämnden var upphandlande myndighet inom dess verksamhetsområde och hade egen budget.

I detta fall förtydligar hovrätten att självständighetskravet, enligt hovrättens mening, ska bedömas mot bakgrund av samtliga omständigheter som kan kopplas till den upphandling som prövas. Omständigheter som att nämnden har en självständig upphandlingsorganisation och egen budget – som också framhölls av kommunen i målet – har därmed ingen avgörande betydelse.

Vi delar hovrättens bedömning att varje genomförd upphandling måste bedömas för sig – oaktat nämndens behörighet att upphandla i generellt avseende. En annan ordning skulle riskera att öppna upp för ageranden som står i strid med upphandlingsdirektivets syfte eftersom det skulle möjliggöra att upphandlingar alltför enkelt kan undgå annonsering.

I detta fall framstår hovrättens slutsats dessutom som uppenbar mot bakgrund av de många besvärande omständigheterna som framkom i målet för kommunen.

Som hovrätten framhöll kan en leverantör som har haft en realistisk möjlighet att vinna upphandlingen men som inte gjort sannolikt att så är fallet tillerkännas ersättning för sina kostnader, men också med ett belopp överstigande sådana kostnader med hänsyn till bland annat överträdelsens karaktär, nedlagda kostnader och utsikter till vinst.

Hovrätten menade att Papera inte hade haft några kostnader i den otillåtna direktupphandlingen eftersom bolaget inte hade fått möjlighet att lämna anbud. I stället tog hovrätten utgångspunkt i den uppskattade uteblivna vinsten jämförd med Paperas goda utsikter att få en bra placering i en ny upphandling.

Detta tillsammans med kommunens enligt hovrätten flagranta överträdelse och domstolstrots medförde ett skadestånd som inte låg långt ifrån den av Papera yrkade uteblivna vinsten.

Domen ger exempel på att skadestånd till följd av upphandlingsfel kan uppgå till höga belopp, överstigande leverantörens kostnader, trots att det inte görs sannolikt att leverantören i fråga skulle ha vunnit kontraktet. Även överträdelsens karaktär kan få stor betydelse för skälighetsbedömningen. Hovrättens dom, som ännu inte vunnit laga kraft, framstår sammanfattningsvis som välmotiverad.

Målnummer och domstol
Hovrätten för Övre Norrlands dom meddelad den 13 januari 2021 i mål nummer T 417-20.

Juristpanelen

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl