Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Skadeprövning vid långt ramavtal

RättsfallsanalysKammarrätten i Sundsvall har nyligen upphävt en dom från Förvaltningsrätten i Luleå angående bedömningen av leverantörers skada när ramavtal upphandlats med för lång löptid. Christian Härdgård och Torben Beck Johansson analyserar domen.

| 2024-01-10
Advokaterna Christian Härdgård och Torben Beck Johansson, Delphi.

Sammanfattning
För att nå framgång med en ansökan om överprövning måste sökanden tydligt redogöra för hur en överträdelse av LOU har påverkat leverantörens konkurrensmöjligheter, samt visa att leverantören lidit eller kan komma att lida skada på grund av överträdelsen.

Skadan ska kunna hänföras till just den aktuella upphandlingen. När leverantörer angriper ramavtals löptid är det ofta svårt att visa att man lidit skada – de försämrade förutsättningarna att tilldelas kontrakt i kommande upphandlingar är som regel inte tillräckligt för att nå framgång i en överprövningsprocess.

Senare års avgöranden från Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, och kammarrätterna talar för att leverantörer i sådana situationer i stället bör inrikta sig på förlängningar och senare avrop av det ursprungliga ramavtalet.

Bakgrund
Enligt 7 kap. 2 § LOU får ramavtal löpa under längre tid än fyra år endast om det finns särskilda skäl.

Under år 2021–2023 upphandlade en region flera ramavtal för patientnära instrument med tillbehör. Upphandlingen avsåg sex ”varukorgar” och ramavtal skulle ingås med en leverantör för varje varukorg.

Två ramavtal skulle tecknas – ett för instrument, och ett för tillbehör. Avtalstiden var fyra år för instrument och upp till 13 år för tillbehör.

Sedan kontrakt tilldelats ansökte en leverantör om överprövning och framhöll att tillbehörsavtalens löptid stred mot LOU. Rörande skada hävdade leverantören följande: Leverantören hade lämnat anbud på tre av de sex varukorgarna.

När det gällde de varukorgar som leverantören inte lämnat anbud på, var leverantören förhindrad att lämna anbud eftersom det var svårt för leverantören att garantera ett produktsortiment under 13 år.

Avseende varukorgar som leverantören hade lämnat anbud på, skulle leverantören sakna möjlighet att konkurrera om kontrakt under ramavtalets löptid – det vill säga skadan var hänförlig till kommande upphandlingar, inte den aktuella upphandlingen.  

Regionen motsatte sig att upphandlingen skulle göras om. Regionen menade att det förelåg särskilda skäl att låta ramavtalen gälla längre än fyra år. Regionen ansåg även att leverantören inte lidit någon skada – dels då den påstådda skadan hänförde sig till möjligheten att delta i kommande upphandlingar, dels då leverantören inte ens lämnat anbud för tre varukorgar.

Förvaltningsrätten biföll ansökan och förordnade att upphandlingen skulle göras om. I korthet ansåg förvaltningsrätten att det saknades särskilda skäl för ett avtal med löptid om 13 år. Förvaltningsrätten menade vidare att den påstådda skadan inte behöver vara hänförlig till möjligheten att konkurrera i den aktuella upphandlingen.

Ett krav på att skadan ska vara hänförlig till den aktuella upphandlingen kunde enligt förvaltningsrätten medföra att överträdelser av regler om löptid inte kommer att kunna läggas till grund för ingripanden vid överprövningar.

Förvaltningsrätten ansåg att leverantören gjort sannolikt att bolaget lidit eller kan komma att lida skada på grund av ramavtalets löptid.

Regionen överklagade förvaltningsrättens dom. 

Kammarrättens bedömning
Kammarrätten instämde i underinstansens bedömning rörande de särskilda skälen för längre avtalstid – löptiden för tillbehörsavtalen stred således mot LOU.

Rörande varukorgar som leverantören inte lämnat anbud på, krävs enligt kammarrätten i princip att en leverantör deltagit i upphandlingen för att skaderekvisitet ska vara uppfyllt. Eftersom leverantören inte lämnat anbud, ansågs leverantören inte ha lidit skada.

Vad gäller de varukorgar som leverantören hade lämnat anbud på, menade kammarrätten att den skada som åberopas ska vara hänförlig till möjligheten att konkurrera i den upphandling som begärs överprövad (HFD 2022 ref 4).

Eftersom leverantörens påstådda skada avsåg eventuella kommande upphandlingar, hade leverantören inte visat att den lidit eller riskerat att lida skada.

Analys
HFD och EU-domstolen har tydligt uttalat att leverantörer som regel måste ha lämnat ett anbud för att kunna visa att skaderekvisitet är uppfyllt – det är mycket svårt att bevisa att man lidit eller riskerar att lida skada om man inte lämnat något anbud.

Den skada som leverantörer åberopar måste kunna hänföras till just den upphandling som överprövas. Leverantören måste även tydligt och konkret redogöra för hur en viss brist har påverkat leverantörens möjlighet att konkurrera i upphandlingen (EU-domstolens dom i mål C-721/19 och C-722/19, Sisal m.fl. och HFD 2022 ref. 4).

I HFD 2022 ref. 4 noterade HFD att EU-domstolen förvisso har uttalat att en leverantörs intresse i en ny upphandling kan beaktas vid bedömningen av talerätt enligt rättsmedelsdirektivet (Sisal m.fl.). Det uttalandet avser dock enligt HFD situationen när en upphandlande myndighet i strid med upphandlingslagstiftningen valt att förlänga en koncession. Det är i princip är att jämställa med en otillåten direktupphandling, och leverantörer kan ansöka om överprövning av sådana avtals giltighet.

Precis som förvaltningsrätten anför riskerar denna ”strikta” skadebedömning att försvåra ingripanden mot upphandlingar av avtal med för lång löptid. Som överinstanserna får förstås menar de att den typen av skada får prövas i samband med att den upphandlande myndigheten väljer att förlänga avtalen.

Vill leverantörer redan i den första upphandlingen ingripa mot avtalets löptid, måste de i vart fall lämna anbud på alla avtal de vill ingripa mot. Detta kan på sikt leda till att leverantörer väljer att lämna anbud även på ramavtal som de kommer att tilldelas i mycket få fall – just för att förbättra möjligheterna att få upphandlingen överprövad.

Domstol och målnummer
Kammarrätten i Sundsvalls dom den 14 november 2023 i mål 768-23.

Juristpanelen

Läs mer: PraxisRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst

Nytt från Upphandling24

  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling
  • Välkomnar försörjningsavtal
  • “Ta mer risk, upphandlare”

Kommentarer från läsarna

Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…

Senaste inläggen

  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar