Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Sexmånadersfristen klargörs

RättsfallsanalysLeverantörens kännedom om en otillåten direktupphandling saknar betydelse för när sexmånadersfristen att ansöka om överprövning av avtals giltighet börjar löpa. Det klargör Kammarrätten i Stockholm i ett nytt avgörande. Annika Blomqvist och Alexander Widén, Advokatfirman Cederquist, kommenterar domen.

| 2023-09-13
Annika Blomqvist och Alexander Widén, Advokatfirman Cederquist.

Sammanfattning
En leverantör ansåg att sexmånadersfristen att ansöka om överprövning av avtals giltighet skulle räknas från när leverantören fick vetskap om att en otillåten direktupphandling hade skett.

Kammarrätten klargör i ett nytt avgörande att sexmånadersfristen löper från den tidpunkt då ett avtal blir bindande och att det saknar betydelse när leverantören får kännedom om avtalets tillkomst. Detta gäller även när avtalsinnehållet utformas stegvis.

Bakgrund
En region upphandlade under 2019 ett avtal och ingick därefter, vid olika tillfällen, tre tilläggsavtal.

En leverantör ansåg att en otillåten direktupphandling hade skett genom tilläggsavtalen och genom löpande ändringar av ursprungsavtalet. Leverantören ansökte om överprövning av avtalens giltighet och yrkade att det ursprungliga avtalet, tilläggsavtalen samt det nya avtal som leverantören ansåg ha uppkommit genom löpande ändringar av ursprungsavtalet skulle ogiltigförklaras.

Enligt leverantören skulle sexmånadersfristen börja löpa först när leverantören fick eller borde ha fått vetskap om att det fanns ett nytt avtal eller väsentliga ändringar som innebar att ett nytt avtal hade ingåtts. Ett nytt avtal hade uppkommit stegvis genom löpande ändringar och leverantören menade att det inte var möjligt att fastställa när det nya avtalet hade uppkommit.

Förvaltningsrätten ansåg att sexmånadersfristen börjar löpa från att avtalet ingås och att det saknar betydelse när leverantören får veta att fel har begåtts.

Endast det tredje tilläggsavtalet hade ingåtts inom sexmånadersfristen, men förvaltningsrätten bedömde att detta avtal bara preciserade ursprungsavtalet och inte utgjorde någon otillåten direktupphandling.

Leverantören hade inte visat att det hade skett några löpande ändringar av ursprungsavtalet inom sexmånadersfristen och de övriga avtalen hade ingåtts tidigare. Förvaltningsrätten avvisade leverantörens ansökan om överprövning i sin helhet då den var för sent inkommen.

Leverantören överklagade beslutet till kammarrätten.

Kammarrätten
Kammarrätten konstaterade att det framgick av lagen om offentlig upphandling, LOU, att en ansökan om överprövning av avtals giltighet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom sex månader från att avtalet slöts (sedan den 1 juli 2022 framgår i LOU att fristen löper från den dag då avtal slöts).

Fristen har sin grund i ett EU-direktiv som anger att medlemsstaterna får föreskriva att en ansökan om ogiltigförklaring ska göras inom en frist om minst sex månader från att avtalet ingicks. Av motiven till direktivet framgår att det är av rättssäkerhetsskäl som möjligheten att förklara ett avtal ogiltigt begränsas till en viss tidsperiod.

Kammarrätten konstaterade mot denna bakgrund att LOU inte kan tolkas på annat sätt än att sexmånadersfristen ska räknas från den tidpunkt då ett avtal blir bindande och att en leverantörs vetskap om ett avtals tillkomst saknar betydelse för när fristen börjar löpa. Detta gäller oavsett om avtalsinnehållet har utformats stegvis.

Endast det tredje tilläggsavtalet hade slutits inom sexmånadersfristen. Kammarrätten ansåg att detta tilläggsavtal var ett giltigt avtal som kunde bli föremål för prövning och att förvaltningsrätten inte borde ha avvisat leverantörens talan gällande detta avtal. Frågan om tilläggsavtalet ska ogiltigförklaras återförvisades till förvaltningsrätten.

Analys
Det nya avgörandet avviker i viss mening från ett äldre avgörande där Kammarrätten i Stockholm tog ställning till sexmånadersfristen vid avtal som hade uppkommit stegvis genom avsteg från ursprungsavtalet (mål nr 4410-17).

I det tidigare avgörandet beaktade kammarrätten sökandens möjlighet att upptäcka avsteg från avtalet vid bedömningen av om ansökan om överprövning av avtals giltighet hade lämnats in i tid. Det uttalandet gjordes dock i samband med att domstolen konstaterade att myndigheten inte hade lyckats visa att ändringar hade skett i sådan tid att ansökan var för sent inkommen och uttalandet kan ha varit ett sätt att inskärpa myndighetens bevisbörda om när avtal hade ingåtts.

Kammarrätten klargör nu under alla omständigheter att det är tidpunkten då ett avtal blir bindande som ensam är avgörande för när fristen börjar löpa och avvisar ett synsätt som utgår från leverantörens kännedom om när avtal ingåtts.

Bindande avtal kan även ingås muntligt och det framgår av tidigare praxis att sexmånadersfristen börjar löpa även vid muntliga avtal.

Vid muntliga eller stegvisa ändringar av ett avtal kan det vara svårt för en annan leverantör att veta om avsteg har skett i sådan omfattning att det är fråga om en otillåten direktupphandling.

Skälet till att en talan om ogiltigförklaring ändå måste väckas inom viss tid är att det är en mycket ingripande åtgärd att ogiltigförklara ett pågående avtalsförhållande. Lagstiftaren har av rättssäkerhetsskäl ansett att parterna vid någon tidpunkt måste kunna veta att deras avtal inte kommer att ogiltigförklaras.

Om fristen skulle utgå från leverantörens kännedom om det ändrade avtalet skulle fristen annars kunna utsträckas betydligt.

En leverantör som upptäcker att en otillåten direktupphandling har skett först efter att sexmånadersfristen har passerat står dock inte helt utan rättsmedel. Efter en lagändring 2022 löper fristen att väcka talan om skadestånd (tolv månader) från den dag då leverantören fått eller borde ha fått kännedom om att ett avtal har ingåtts (eller från en senare lagakraftvunnen dom om ogiltighet).

Leverantörens kännedom om en otillåten direktupphandling är alltså relevant för möjligheten att begära skadestånd, men inte för möjligheten att få ett avtal ogiltigförklarat.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Stockholms dom den 5 juli 2023 i mål nr 194-23.

Juristpanelen

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler

Nytt från Upphandling24

  • Robertsfors utmanar ”nya” lagen
  • Räkna med ökat polisintresse
  • Disputerar om krav och pris
  • “Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”
  • Miljardstukad leverantör slår tillbaka
  • Vad hållbar upphandling av tjänster innebär
  • Munkfors i topp

Kommentarer från läsarna

Björn : Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Så spännande. Man får känsla att det är mycket som inte kom upp till ytan. Jag tror kommunen vet mer…
Johan : Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Tack för en bra genomgång! Ogiltiga och olämpliga anbud hanteras alltså olika. Ogiltiga är bland annat "anbud som inte överensstämmer…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
I ett öppet förfarande är det inte förbjudet att träffa anbudsgivare så länge grundläggande principer m m upprätthålls så frågan…
Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…

Senaste inläggen

  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas