Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ser målkonflikter som hanterliga

Nej, staten ”greppar” i regel inte efter för mycket med tillkommande krav på upphandlande myndigheter. Målkonflikter behöver hanteras, men uppstår långtifrån alla gånger.

| 2022-05-27
Inger Ek, Upphandlingsmyndigheten, Magnus Johansson, Företagarna, och Annelie Roswall Ljunggren, Statskontoret. Skärmbild från Statskontorets seminarium.

Det var budskapet från flera deltagare när Statskontoret tidigare i veckan anordnade ett seminarium med tillhörande paneldiskussion.

Statskontorets generaldirektör Annelie Roswall Ljunggren väckte frågan om hur målkonflikter kan hanteras när offentlig upphandlings grundsyfte för sund konkurrens och effektiva affärer med åren breddats till att även bli styrmedel för en mängd politiska mål, exempelvis på miljö- och arbetsmarknadsområdet.

-Det klart att det kan kräva en hel del, men det är inte alltid så att olika intressen motsäger sig varandra, sade Inger Ek, generaldirektör för Upphandlingsmyndigheten.

Hon gav som exempel en rapport som myndigheten gett ut om hur strategiska inköp av livsmedel kan bidra till samhällsnytta.

-I den rapporten kunde vi visa att hållbarhetskriterier bidrog till lägre priser. Så det är fel att utgå från att saker ska krocka hela tiden. Däremot ska man vara medveten om att situation blir alltmer komplex och att man ibland inte kan paketera alla målsättningar i samma upphandling, sade Inger Ek.

Rikard Jermsten, generaldirektör för Konkurrensverket, gav perspektivet att professionalism räcker långt för att hantera målkonflikter.

-Hela den offentliga sektorn innefattar målkonflikter i olika avseenden – sådana finns hela tiden. Med det sagt kan väl avvägda styrsignaler, exempelvis genom upphandlingslagstiftningen, säkerställa att det offentliga går före i vissa avseenden.

-Den största konflikten vi träffar på är resonemang i stil med: nämen, vi måste se till att vår skolskjuts funkar så vi hoppar över regelverket. Där kan man verkligen tala om en målkonflikt.

Företagarnas upphandlingsexpert Magnus Johansson reflekterade över konkurrensperspektivet och manade till vaksamhet kring vilka krav som ställs utifrån risken att hamna i samma gruppering som de 19 procent av alla upphandlingar som bara får ett anbud.

-Det handlar mycket om att inte springa för fort för upphandlande myndigheter utan att söka dialog med marknaden om vilka krav som kan vara relevanta för just den upphandlingen, sade Magnus Johansson.

Han hänvisade till den rapport som Umeåprofessorn Sofia Lundberg presenterade nyligen med slutsatsen att miljöhänsyn kan ge goda resultat i offentlig upphandling under vissa förutsättningar.

-Det finns en stor potential, men också en stor komplexitet. Med 800 miljarder kronor per år som ska portioneras ut på ett vettigt sätt är köparmakten stor.  Självfallet är det viktigt att de pengarna går till att främja hållbarhet, men jag tror inte på ett regelverk där det måste ställas krav i alla upphandlingar utan att det bättre avgörs av beställarna, sade Magnus Johansson.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling FöretagarnaKonkurrensverketStatskontoretUpphandlingsmyndigheten

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl