Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ser målkonflikter som hanterliga

Nej, staten ”greppar” i regel inte efter för mycket med tillkommande krav på upphandlande myndigheter. Målkonflikter behöver hanteras, men uppstår långtifrån alla gånger.

| 2022-05-27
Inger Ek, Upphandlingsmyndigheten, Magnus Johansson, Företagarna, och Annelie Roswall Ljunggren, Statskontoret. Skärmbild från Statskontorets seminarium.

Det var budskapet från flera deltagare när Statskontoret tidigare i veckan anordnade ett seminarium med tillhörande paneldiskussion.

Statskontorets generaldirektör Annelie Roswall Ljunggren väckte frågan om hur målkonflikter kan hanteras när offentlig upphandlings grundsyfte för sund konkurrens och effektiva affärer med åren breddats till att även bli styrmedel för en mängd politiska mål, exempelvis på miljö- och arbetsmarknadsområdet.

-Det klart att det kan kräva en hel del, men det är inte alltid så att olika intressen motsäger sig varandra, sade Inger Ek, generaldirektör för Upphandlingsmyndigheten.

Hon gav som exempel en rapport som myndigheten gett ut om hur strategiska inköp av livsmedel kan bidra till samhällsnytta.

-I den rapporten kunde vi visa att hållbarhetskriterier bidrog till lägre priser. Så det är fel att utgå från att saker ska krocka hela tiden. Däremot ska man vara medveten om att situation blir alltmer komplex och att man ibland inte kan paketera alla målsättningar i samma upphandling, sade Inger Ek.

Rikard Jermsten, generaldirektör för Konkurrensverket, gav perspektivet att professionalism räcker långt för att hantera målkonflikter.

-Hela den offentliga sektorn innefattar målkonflikter i olika avseenden – sådana finns hela tiden. Med det sagt kan väl avvägda styrsignaler, exempelvis genom upphandlingslagstiftningen, säkerställa att det offentliga går före i vissa avseenden.

-Den största konflikten vi träffar på är resonemang i stil med: nämen, vi måste se till att vår skolskjuts funkar så vi hoppar över regelverket. Där kan man verkligen tala om en målkonflikt.

Företagarnas upphandlingsexpert Magnus Johansson reflekterade över konkurrensperspektivet och manade till vaksamhet kring vilka krav som ställs utifrån risken att hamna i samma gruppering som de 19 procent av alla upphandlingar som bara får ett anbud.

-Det handlar mycket om att inte springa för fort för upphandlande myndigheter utan att söka dialog med marknaden om vilka krav som kan vara relevanta för just den upphandlingen, sade Magnus Johansson.

Han hänvisade till den rapport som Umeåprofessorn Sofia Lundberg presenterade nyligen med slutsatsen att miljöhänsyn kan ge goda resultat i offentlig upphandling under vissa förutsättningar.

-Det finns en stor potential, men också en stor komplexitet. Med 800 miljarder kronor per år som ska portioneras ut på ett vettigt sätt är köparmakten stor.  Självfallet är det viktigt att de pengarna går till att främja hållbarhet, men jag tror inte på ett regelverk där det måste ställas krav i alla upphandlingar utan att det bättre avgörs av beställarna, sade Magnus Johansson.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling FöretagarnaKonkurrensverketStatskontoretUpphandlingsmyndigheten

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud