Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Samlar Sörmland med stort avtal

Hela 184 vårdgivare ska täcka Eskilstunas och större delen av Sörmlands behov av HVB-hem för barn och unga. Det nya ramavtalet är en produkt av den inköpscentral som sedan ett par år är en del av Eskilstuna kommuns upphandlingsenhet.

| 2021-05-05
Göran Gredfors, Eskilstuna kommun.

-Det har varit en bredare upphandling än tidigare som täcker fler vårdbehov, vilket ger oss mycket större valmöjligheter när behoven gör att vi måste placera ett barn eller ungdom på ett externt HVB, säger Göran Gredfors, som är socialnämndens ordförande i Eskilstuna kommun.

Flen, Gnesta, Katrineholm, Nyköping, Strängnäs, Trosa och Vingåker är övriga kommuner som kan göra avrop från fyraåriga ramavtalet som värderats till 500 miljoner kronor utifrån placeringar för HVB – hem för vård eller boende – på totalt 116 000 vårddygn.

Tidigare upphandlingar på området har genomförts av Vårdförbundet Sörmland, men Eskilstuna kommun stakade ut en egen väg för några år sedan och formade det som benämns inköpscentralen.

Sedan sommaren 2019 finns den som en integrerad del av Eskilstuna kommuns upphandlingsenhet med 20 medarbetare vid kommunens serviceförvaltning.

För ordning och redas skulle fick inköpscentralen tydlig avgränsning och finansiering för att inte tränga undan kommunala upphandlingsresurser i övrigt.

-Inköpscentralen har två huvuduppdrag – dels inköpssamverkan inom Eskilstuna kommunkoncerns med ramavtalsupphandlingar, dels upphandling av extern vård inom socialnämndens ansvarsområde, säger Tobias Karlsson, upphandlare i Eskilstuna kommun.

Totalt finns fem kommunägda bolag och där mer effektiva inköp varit vägledande för ökad ”koncernsamverkan”.

Länssamverkan kring extern vård har tidigare resulterat i ramavtal för konsulentstödda familjehem och HVB för vuxna.

-Varje kommun har en huvudkontaktperson som vi från Eskilstuna kommun kan diskutera med och utöver den en back up-person. De bidrar med input när det gäller behov av olika vårdformer och volymer som kan var aktuella. De har också möjligheter att svara på remisser på upphandlingsdokument och komma med frågor kring ramavtalen som vi kan besvara, berättar Tobias Karlsson.

Till det nya ramavtalet för HVB-hem knyts stora förhoppningar om högre kvalitet och att slippa placeringar utanför avtal genom den bredd av leverantörer som nu finns.

–Nu finns det ett kravställande från vår sida i avtalet där vi kan kräva kvalitet i vården utifrån brukarens behov och vi kan kräva det till ett visst pris. Det här möjliggör även att vi kan följa upp vårdgivarna mycket tydligare och säkerställa att de håller vad de skrivit under på i avtalet med oss, säger Göran Gredfors.

Läs mer: Upphandling Eskilstuna kommunExtern vård

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna

Nytt från Upphandling24

  • “Ta mer risk, upphandlare”
  • Omtag i Tranås efter KKV-kritik
  • Tyck till om uppföljning
  • Drömmer om kortare arbetstid
  • Fritt fram kräva miljömärkning
  • Varnar för saboterade upphandlingar
  • Till försvar för LOV

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag