Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Samlar Sörmland med stort avtal

Hela 184 vårdgivare ska täcka Eskilstunas och större delen av Sörmlands behov av HVB-hem för barn och unga. Det nya ramavtalet är en produkt av den inköpscentral som sedan ett par år är en del av Eskilstuna kommuns upphandlingsenhet.

| 2021-05-05
Göran Gredfors, Eskilstuna kommun.

-Det har varit en bredare upphandling än tidigare som täcker fler vårdbehov, vilket ger oss mycket större valmöjligheter när behoven gör att vi måste placera ett barn eller ungdom på ett externt HVB, säger Göran Gredfors, som är socialnämndens ordförande i Eskilstuna kommun.

Flen, Gnesta, Katrineholm, Nyköping, Strängnäs, Trosa och Vingåker är övriga kommuner som kan göra avrop från fyraåriga ramavtalet som värderats till 500 miljoner kronor utifrån placeringar för HVB – hem för vård eller boende – på totalt 116 000 vårddygn.

Tidigare upphandlingar på området har genomförts av Vårdförbundet Sörmland, men Eskilstuna kommun stakade ut en egen väg för några år sedan och formade det som benämns inköpscentralen.

Sedan sommaren 2019 finns den som en integrerad del av Eskilstuna kommuns upphandlingsenhet med 20 medarbetare vid kommunens serviceförvaltning.

För ordning och redas skulle fick inköpscentralen tydlig avgränsning och finansiering för att inte tränga undan kommunala upphandlingsresurser i övrigt.

-Inköpscentralen har två huvuduppdrag – dels inköpssamverkan inom Eskilstuna kommunkoncerns med ramavtalsupphandlingar, dels upphandling av extern vård inom socialnämndens ansvarsområde, säger Tobias Karlsson, upphandlare i Eskilstuna kommun.

Totalt finns fem kommunägda bolag och där mer effektiva inköp varit vägledande för ökad ”koncernsamverkan”.

Länssamverkan kring extern vård har tidigare resulterat i ramavtal för konsulentstödda familjehem och HVB för vuxna.

-Varje kommun har en huvudkontaktperson som vi från Eskilstuna kommun kan diskutera med och utöver den en back up-person. De bidrar med input när det gäller behov av olika vårdformer och volymer som kan var aktuella. De har också möjligheter att svara på remisser på upphandlingsdokument och komma med frågor kring ramavtalen som vi kan besvara, berättar Tobias Karlsson.

Till det nya ramavtalet för HVB-hem knyts stora förhoppningar om högre kvalitet och att slippa placeringar utanför avtal genom den bredd av leverantörer som nu finns.

–Nu finns det ett kravställande från vår sida i avtalet där vi kan kräva kvalitet i vården utifrån brukarens behov och vi kan kräva det till ett visst pris. Det här möjliggör även att vi kan följa upp vårdgivarna mycket tydligare och säkerställa att de håller vad de skrivit under på i avtalet med oss, säger Göran Gredfors.

Läs mer: Upphandling Eskilstuna kommunExtern vård

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler

Nytt från Upphandling24

  • Stiftelseaffär med efterräkningar
  • Alla leverantörer ska inte vara lika
  • Robertsfors utmanar ”nya” lagen
  • Räkna med ökat polisintresse
  • Disputerar om krav och pris
  • “Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”
  • Miljardstukad leverantör slår tillbaka

Kommentarer från läsarna

Björn : Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Så spännande. Man får känsla att det är mycket som inte kom upp till ytan. Jag tror kommunen vet mer…
Johan : Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Tack för en bra genomgång! Ogiltiga och olämpliga anbud hanteras alltså olika. Ogiltiga är bland annat "anbud som inte överensstämmer…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
I ett öppet förfarande är det inte förbjudet att träffa anbudsgivare så länge grundläggande principer m m upprätthålls så frågan…
Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…

Senaste inläggen

  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas