Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så viktiga är kommunerna för småföretag

Sveriges kommuner handlar årligen för 137 miljarder kronor från 97 000 små och medelstora företag. Trosa, Tidaholm och Härnösand har störst andel inköp från företag med färre än 50 anställda. Det visar en kartläggning från Företagarna. Men bristen på insyn oroar organisationen, som efterlyser större transparens kring direktupphandlingar.

| 2021-06-14
Magnus Johansson
Magnus Johansson, expert på offentlig upphandling på Företagarna.

Intresseorganisationen Företagarna har med hjälp av företaget Tendium kartlagt kommunernas inköp från privata företag.

Syftet är att se hur stor del av inköpen som görs från små och medelstora företag (SME-företag, färre än 250 anställda) respektive småföretag (färre än 50 anställda), och hur fördelningen mellan olika branscher ser ut.

Enligt rapporten, som bygger på uppgifter från 271 av 290 kommuner, uppgår de årliga inköpen från SME-företag till 137 miljarder kronor. Inköpen från större bolag uppgår till 97 miljarder kronor.

I hela landet handlar kommunerna från 97 000 små och medelstora företag och det genomsnittliga SME-företagets kommunala försäljning ligger på 1,4 miljoner kronor. 

Stora inköp i vissa branscher drar dock upp snittet rejält. Flest antal SME som kommuner köper ifrån finns inom handeln och bland konsulter. I 13 av 20 branscher är medianvärdet för kommunernas betalningar till SME-företag mindre än 100 000 kronor per år. 

Skillnaderna mellan kommunerna är stora, inte minst när det gäller hur stor andel som köps in från företag med färre än 50 anställda (se listan).

I Trosa, Tidaholm och Härnösand görs mer än 50 procent av alla inköp från småföretag. I Norberg är motsvarande andel bara 6 procent.   

Kartläggningen visar också andelen som köps in från lokala företag. Här ligger Karlstad, Stockholm och Umeå i topp.

I rapporten efterlyser företagarna större transparens kring direktupphandlingar.

– Informationen om hur och varifrån kommunerna köper alldeles för svårtillgänglig. Det innebär en brist på transparens kring vilka affärsmöjligheter som finns för företagen och ett stort hål av okunskap om hur skattepengarna används, säger Magnus Johansson, Företagarnas expert på offentlig upphandling.

Företagarna riktar skarp kritik mot de 19 kommuner som inte levererat de efterfrågade fakturauppgifterna till den aktuella kartläggningen.

– Nu måste det bli ett slut på hemlighetsmakeriet. Oavsett om det gäller en enkel kanelbulle eller ett komplicerat vägbygge så är det fortfarande våra gemensamma skattemedel som används, säger Magnus Johansson.

 

De handlar mest av småföretagen (andel av kommunens totala inköp)

Tidaholm 54 %

Trosa 54 %

Härnösand 53 %

Flen 49 %

Uppvidinge 49 %

Boxholm 48 %

 

De handlar minst av småföretagen (andel av kommunens totala inköp)

Norberg 6 %

Hofors 10 %

Älmhult 11 %

Burlöv 12 %

Töreboda 12 %

Munkfors 13 %

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud