Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så viktiga är kommunerna för småföretag

Sveriges kommuner handlar årligen för 137 miljarder kronor från 97 000 små och medelstora företag. Trosa, Tidaholm och Härnösand har störst andel inköp från företag med färre än 50 anställda. Det visar en kartläggning från Företagarna. Men bristen på insyn oroar organisationen, som efterlyser större transparens kring direktupphandlingar.

| 2021-06-14
Magnus Johansson
Magnus Johansson, expert på offentlig upphandling på Företagarna.

Intresseorganisationen Företagarna har med hjälp av företaget Tendium kartlagt kommunernas inköp från privata företag.

Syftet är att se hur stor del av inköpen som görs från små och medelstora företag (SME-företag, färre än 250 anställda) respektive småföretag (färre än 50 anställda), och hur fördelningen mellan olika branscher ser ut.

Enligt rapporten, som bygger på uppgifter från 271 av 290 kommuner, uppgår de årliga inköpen från SME-företag till 137 miljarder kronor. Inköpen från större bolag uppgår till 97 miljarder kronor.

I hela landet handlar kommunerna från 97 000 små och medelstora företag och det genomsnittliga SME-företagets kommunala försäljning ligger på 1,4 miljoner kronor. 

Stora inköp i vissa branscher drar dock upp snittet rejält. Flest antal SME som kommuner köper ifrån finns inom handeln och bland konsulter. I 13 av 20 branscher är medianvärdet för kommunernas betalningar till SME-företag mindre än 100 000 kronor per år. 

Skillnaderna mellan kommunerna är stora, inte minst när det gäller hur stor andel som köps in från företag med färre än 50 anställda (se listan).

I Trosa, Tidaholm och Härnösand görs mer än 50 procent av alla inköp från småföretag. I Norberg är motsvarande andel bara 6 procent.   

Kartläggningen visar också andelen som köps in från lokala företag. Här ligger Karlstad, Stockholm och Umeå i topp.

I rapporten efterlyser företagarna större transparens kring direktupphandlingar.

– Informationen om hur och varifrån kommunerna köper alldeles för svårtillgänglig. Det innebär en brist på transparens kring vilka affärsmöjligheter som finns för företagen och ett stort hål av okunskap om hur skattepengarna används, säger Magnus Johansson, Företagarnas expert på offentlig upphandling.

Företagarna riktar skarp kritik mot de 19 kommuner som inte levererat de efterfrågade fakturauppgifterna till den aktuella kartläggningen.

– Nu måste det bli ett slut på hemlighetsmakeriet. Oavsett om det gäller en enkel kanelbulle eller ett komplicerat vägbygge så är det fortfarande våra gemensamma skattemedel som används, säger Magnus Johansson.

 

De handlar mest av småföretagen (andel av kommunens totala inköp)

Tidaholm 54 %

Trosa 54 %

Härnösand 53 %

Flen 49 %

Uppvidinge 49 %

Boxholm 48 %

 

De handlar minst av småföretagen (andel av kommunens totala inköp)

Norberg 6 %

Hofors 10 %

Älmhult 11 %

Burlöv 12 %

Töreboda 12 %

Munkfors 13 %

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist