Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så upphandlar Växjö innovationer

Växjö kommun utvecklar en samverkansmodell för att upphandla innovation. Först ut är nya lösningar för snöröjning och AI-styrd uppvärmning. "Att upphandla innovationspartnerskap på det här sättet är banbrytande. Europas ögon är på Växjö", säger projektledaren Andréa Swedenborg.

| 2021-05-07
Foto: Mostphotos och Växjö kommun

Inom ramen för det EU-finansierade projektet Diaccess upphandlar Växjö kommun partnerskap för innovation istället för en färdig lösning eller produkt.

– Vi drog igång skarpt för drygt ett år sedan. Vi fick in elva anbud och har nu gjort en tilldelning till de två första leverantörerna, säger projektledaren Andréa Swedenborg.

De två utmaningar som ska lösas gäller smarta värmesystem och smart snöröjning. Näst på tur står sedan behovsanpassad tömning av sopkärl, där är målet att teckna avtal i höst.

En svårighet i arbetet har varit att få leverantörerna med på banan, berättar Andréa Swedeborg.

– Både vi och leverantören investerar i innovationerna genom nedlagd tid. De fakturerar alltså inte kommunen. När lösningen är färdig får vi båda nytta av den (läs vidare nedan).

Till skillnad från i ett traditionellt utvecklingsarbete kan leverantören testa lösningen skarpt och har en första kund, betonar hon.

– Dialogen med leverantörerna har oerhört viktig och vi har redan lärt oss mycket. Vi planerar vägen samtidigt som vi går på den, säger Andréa Swedenborg.

Dessa två avtal är klara

Tillsammans med företaget Klimator utvecklas en ny digital tjänst för optimering av snöröjning och halkbekämpning.

– I dag styr vi halkbekämpning och snöröjning utifrån temperaturnivåer och uppskattat snödjup. Förhoppningen är att den här lösningen kommer att optimera bemanning och maskiner samtidigt som vi får bättre överblick var i kommunen det finns störst behov, säger Per-Olof Löfberg, trafikplaneringschef i Växjö kommun.

Tillsammans med företaget Winniio ska AI-teknik reglera värmen i kommunens fastigheter. Till exempel skolor värms upp under dagen, för att sedan stå tomma på nätter och helger.

– Med en ny lösning får vi en mer energisnål uppvärmning av våra fastigheter och en jämnare värme, Christer Carlsson, vd på kommunala fastighetsbolaget Vöfab.

I dag den 7 maj klockan 12.30-14.00 hålls ett informationsevent om Växjö kommuns innovationspartnerskap. Anmäl dig här.
 
 

Så funkar Växjös innovationspartnerskap

  1. Utmaningarna identifieras

Kommunens förvaltningar eller bolag identifierar och presenterar samhällsutmaningar där det finns behov av nya smartare lösningar med innovationshöjd. 

  1. Partnerskapet upphandlas

En inbjudan läggs ut i TendSign. Företag som uppfyller de formella kraven får lämna förslag på lösning. De mest intressanta anbuden bjuds in till diskussioner och förhandlingar. En eller flera leverantörer kontrakteras. Villkoren för både utvecklingsperioden och för anskaffande och användning av lösningen definieras.

  1. Gemensam utveckling

Den gemensamma utvecklingsresan startar. Om utvecklingen av någon anledning inte kommer framåt eller inte har innovationshöjd kan kontraktet upphävas. För leverantören ligger incitamentet i kommersialiseringsrätt till lösningen, för att också kunna sälja den vidare till fler med samma behov, exempelvis andra kommuner.

  1. Färdig lösning

Kommunen får tillgång till den nya produkten/tjänsten som kund. Leverantören får tillgång till en testbädd och även kommersialiseringsrätt. Leverantören har också en första kund, som fungerar som referens.

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling InnovationspartnerskapInnovationsupphandlingVäxjö kommun

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl