Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så upphandlar Växjö innovationer

Växjö kommun utvecklar en samverkansmodell för att upphandla innovation. Först ut är nya lösningar för snöröjning och AI-styrd uppvärmning. "Att upphandla innovationspartnerskap på det här sättet är banbrytande. Europas ögon är på Växjö", säger projektledaren Andréa Swedenborg.

| 2021-05-07
Foto: Mostphotos och Växjö kommun

Inom ramen för det EU-finansierade projektet Diaccess upphandlar Växjö kommun partnerskap för innovation istället för en färdig lösning eller produkt.

– Vi drog igång skarpt för drygt ett år sedan. Vi fick in elva anbud och har nu gjort en tilldelning till de två första leverantörerna, säger projektledaren Andréa Swedenborg.

De två utmaningar som ska lösas gäller smarta värmesystem och smart snöröjning. Näst på tur står sedan behovsanpassad tömning av sopkärl, där är målet att teckna avtal i höst.

En svårighet i arbetet har varit att få leverantörerna med på banan, berättar Andréa Swedeborg.

– Både vi och leverantören investerar i innovationerna genom nedlagd tid. De fakturerar alltså inte kommunen. När lösningen är färdig får vi båda nytta av den (läs vidare nedan).

Till skillnad från i ett traditionellt utvecklingsarbete kan leverantören testa lösningen skarpt och har en första kund, betonar hon.

– Dialogen med leverantörerna har oerhört viktig och vi har redan lärt oss mycket. Vi planerar vägen samtidigt som vi går på den, säger Andréa Swedenborg.

Dessa två avtal är klara

Tillsammans med företaget Klimator utvecklas en ny digital tjänst för optimering av snöröjning och halkbekämpning.

– I dag styr vi halkbekämpning och snöröjning utifrån temperaturnivåer och uppskattat snödjup. Förhoppningen är att den här lösningen kommer att optimera bemanning och maskiner samtidigt som vi får bättre överblick var i kommunen det finns störst behov, säger Per-Olof Löfberg, trafikplaneringschef i Växjö kommun.

Tillsammans med företaget Winniio ska AI-teknik reglera värmen i kommunens fastigheter. Till exempel skolor värms upp under dagen, för att sedan stå tomma på nätter och helger.

– Med en ny lösning får vi en mer energisnål uppvärmning av våra fastigheter och en jämnare värme, Christer Carlsson, vd på kommunala fastighetsbolaget Vöfab.

I dag den 7 maj klockan 12.30-14.00 hålls ett informationsevent om Växjö kommuns innovationspartnerskap. Anmäl dig här.
 
 

Så funkar Växjös innovationspartnerskap

  1. Utmaningarna identifieras

Kommunens förvaltningar eller bolag identifierar och presenterar samhällsutmaningar där det finns behov av nya smartare lösningar med innovationshöjd. 

  1. Partnerskapet upphandlas

En inbjudan läggs ut i TendSign. Företag som uppfyller de formella kraven får lämna förslag på lösning. De mest intressanta anbuden bjuds in till diskussioner och förhandlingar. En eller flera leverantörer kontrakteras. Villkoren för både utvecklingsperioden och för anskaffande och användning av lösningen definieras.

  1. Gemensam utveckling

Den gemensamma utvecklingsresan startar. Om utvecklingen av någon anledning inte kommer framåt eller inte har innovationshöjd kan kontraktet upphävas. För leverantören ligger incitamentet i kommersialiseringsrätt till lösningen, för att också kunna sälja den vidare till fler med samma behov, exempelvis andra kommuner.

  1. Färdig lösning

Kommunen får tillgång till den nya produkten/tjänsten som kund. Leverantören får tillgång till en testbädd och även kommersialiseringsrätt. Leverantören har också en första kund, som fungerar som referens.

 

Läs mer: Upphandling InnovationspartnerskapInnovationsupphandlingVäxjö kommun

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt