Krångel, för stora kontrakt och alltför hårt fokus på pris. Så dystert ser landets småföretagare på offentlig upphandling enligt Företagarnas färska rapport Offentlig upphandling och små företag – krångla inte bort potentialen.
Fler anbud i upphandlingar är till gagn för konkurrensen. Trots att många upphandlare gör insatser för att locka fler anbud är företag med färre än 49 anställda inte så välrepresenterade som budgivare som de skulle kunna vara.
Företagarna har undersökt deltagandet i upphandlingar sedan år 2008. Genom åren har andelen småföretagare som deltar i upphandlingar legat konstant på runt 27 procent.
Enligt rapporten är förenkling ett sätt att locka fram fler anbud. Omkring en fjärdedel av de småföretag som svarat på Företagarnas enkät anser att offentlig upphandling är för komplicerat och tar för lång tid.
Drygt 40 procent anser att det har blivit krångligare medan bara sex procent anser att det har blivit enklare. I det perspektivet är det kanske ändå positivt att deltagandet i upphandlingar inte minskat?
– Offentlig upphandling är en stor och viktig marknad, så det kan förstås finnas ett starkt intresse hos enskilda företag av att vara med och tävla om dessa kontrakt, säger Ulrica Dyrke, upphandlingsexpert vid Företagarna.
En fjärdedel av enkätbesvararna anser att det läggs för stort fokus på lägsta pris. Ulrica Dyrke menar att lägsta pris-upphandlingar visst kan vara ändamålsenliga, men att det är dumt att utan närmare reflektion använda denna tilldelningsgrund:
– Och givetvis måste den upphandlande myndigheten även se till att följa upp kvalitetskraven, annars riskerar man både dålig leverans och konkurrenssnedvridningar.
Ett annat tips är att undvika stora kontrakt. De nya upphandlingsreglerna kommer att ställa högre krav på uppdelning. Om detta inte sker ska det motiveras.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer