Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så fick Piteå elbussarna på rull

Piteå kommuns utdragna upphandling av busstrafik är nu i mål. Tolv nya elbussar rullar på stadens gator. ”Vi är uppe i 14 olika domsnummer i upphandlingen, så det har varit en knölig väg att vandra”, konstaterar enhetschef Rebecka Granström.

| 2021-07-08

Den 1 juli övertog Nobina trafikavtalet för bussar i Piteå kommun. Tolv nya elbussar trafikerar tätorten.

– Vi är jätteglada att Nobina valt att etablera verksamhet här hos oss. Vi både hoppas och tror att samarbetet kommer att ge en positiv utveckling av kollektivt resande med buss, säger Rebecka Granström, chef för enheten Trafik- och bygg, Samhällsbyggnadsförvaltningen, Piteå kommun.

Avtalet sträcker sig över 10 år. Avtalstiden valdes med hänsyn till avskrivningstiden på nya fordon för att minimera risken för kostnadsdrift och locka så många anbudsgivare som möjligt, enligt Rebecka Granström.

Hon kan blicka tillbaka på en upphandlingsprocess med många utmaningar. Den första upphandlingen, som inleddes 2018, fick underkänt av förvaltningsrätten med motiveringen att utvärderingsmodellen inte var tillräckligt transparent. 

– Vi tänkte lite utanför boxen och utvärderade med en jury bestående av åtta representanter från allmänheten. Tanken var, lite förenklat, att utvärdera anbudsgivarnas möjlighet att utveckla trafiken och öka resande med buss över tid. Det fungerade bra tycker jag, och genererade verkligen en kvalitativ utvärdering sett ur upphandlarens och beställarens perspektiv. 

Domstolen höll dock alltså inte med. Kommunen avbröt upphandlingen och gjorde om den. 

Även nu blev det en överprövning då en anbudsgivare ansåg att utvärderingsmodellen var oproportionerlig. 

– Frågan har egentligen aldrig prövats i sak eftersom domstolen ansåg att ansökan om överprövning inkommit för sent. Anbudsgivaren höll inte med om det och överklagade domen.  

En rad juridiska turer senare är Piteå kommun nu i mål. 

– Totalt tror jag att vi är uppe i 14 olika domsnummer i upphandlingen, inte bara överprövningar utan också andra saker till exempel utlämnande av handling och överklaganden, så det har varit en knölig väg att vandra, säger Rebecka Granström och tillägger: 

– Men nu rullar bussarna i alla fall!

Vad har ni haft för andra utmaningar med upphandlingen?

– Den kanske största utmaningen har varit att skapa upphandlingsföreskrifter och avtalsvillkor som är attraktiva för så många anbudsgivare som möjligt och som fungerar i praktiken men som inte gör att kostnaderna skenar,  säger Rebecka Granström.

Hon beskriver konkurrensen om busstrafiken i Norrbotten som i det närmaste obefintlig under många år, vilket inneburit en risk för just skenande kostnader. 

Att skapa en utvärderingsmodell som är balanserad, rimlig och bra har varit en annan utmaning, enligt Rebecka Granström.

– Målet har varit en utvärderingsmodell som ger ett avtal med rimliga kostnader i kombination med ”bättre” miljöförutsättningar och ökad attraktionskraft för kollektivt resande. 

Hur resonerade ni kring miljökraven?

– Eldrift har aldrig varit ett ska-krav. Ska-kravet var nya bussar av miljöklass Euro 6. Eldrift gav istället ett relativt högt mervärde, som ökade progressivt beroende på andel el-drift. För 100 procent eldrift utgick ett mervärde på 6 miljoner kronor. Det bedömde vi motsvarade kostnadsökningen mellan nya Euro 6-bussar med dieseldrift, och nya elbussar av ett märke som produceras i små serier. 

I Piteå finns en verkstad för service och underhåll av elbussarna av det märke som produceras i små serier. Det ansågs därför rimligt att utgå från dessa i mervärdesberäkningen, förtydligar Rebecka Granström. 

– Detta eftersom vi inte ville begränsa konkurrensen så att bara stora anbudsgivare var intresserade av att lämna anbud. Vi kombinerade också mervärdesmodellen med avtalsvillkor som anger att kommunen ansvarar för att tillhandahålla elinfrastrukturen. Trafikoperatören får dock själv ”tanka” bussarna med el och bära kostnaden för elförbrukning, säger Rebecka Granström.

Piteå kommun har också lagt mycket kraft på att fundera på hur avtalsvillkoren ska se ut för att det ska bli så kostnadseffektivt som möjligt att utveckla avtalet under avtalstiden utan att behöva göra en ny upphandling.  

– Befolkningsmängden väntas öka ganska mycket de kommande 10 åren, vilket gör att det kan behövas mer busstrafik. Den främsta miljövinsten uppstår ju faktiskt om Piteåborna väljer att åka buss istället för att ta bilen, och för det krävs möjlighet till utveckling av avtalet och trafiken löpande, konstaterar Rebecka Granström.

Läs mer: Upphandling BusstrafikPiteå kommun

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år

Nytt från Upphandling24

  • “Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”
  • Miljardstukad leverantör slår tillbaka
  • Vad hållbar upphandling av tjänster innebär
  • Munkfors i topp
  • Vill se mer svenska varor hos FN
  • Bravida i nytt blåsväder
  • Cosmic-dom: lång väntan förlängs

Kommentarer från läsarna

Johan : Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Tack för en bra genomgång! Ogiltiga och olämpliga anbud hanteras alltså olika. Ogiltiga är bland annat "anbud som inte överensstämmer…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
I ett öppet förfarande är det inte förbjudet att träffa anbudsgivare så länge grundläggande principer m m upprätthålls så frågan…
Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…

Senaste inläggen

  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025