Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så fick Piteå elbussarna på rull

Piteå kommuns utdragna upphandling av busstrafik är nu i mål. Tolv nya elbussar rullar på stadens gator. ”Vi är uppe i 14 olika domsnummer i upphandlingen, så det har varit en knölig väg att vandra”, konstaterar enhetschef Rebecka Granström.

| 2021-07-08

Den 1 juli övertog Nobina trafikavtalet för bussar i Piteå kommun. Tolv nya elbussar trafikerar tätorten.

– Vi är jätteglada att Nobina valt att etablera verksamhet här hos oss. Vi både hoppas och tror att samarbetet kommer att ge en positiv utveckling av kollektivt resande med buss, säger Rebecka Granström, chef för enheten Trafik- och bygg, Samhällsbyggnadsförvaltningen, Piteå kommun.

Avtalet sträcker sig över 10 år. Avtalstiden valdes med hänsyn till avskrivningstiden på nya fordon för att minimera risken för kostnadsdrift och locka så många anbudsgivare som möjligt, enligt Rebecka Granström.

Hon kan blicka tillbaka på en upphandlingsprocess med många utmaningar. Den första upphandlingen, som inleddes 2018, fick underkänt av förvaltningsrätten med motiveringen att utvärderingsmodellen inte var tillräckligt transparent. 

– Vi tänkte lite utanför boxen och utvärderade med en jury bestående av åtta representanter från allmänheten. Tanken var, lite förenklat, att utvärdera anbudsgivarnas möjlighet att utveckla trafiken och öka resande med buss över tid. Det fungerade bra tycker jag, och genererade verkligen en kvalitativ utvärdering sett ur upphandlarens och beställarens perspektiv. 

Domstolen höll dock alltså inte med. Kommunen avbröt upphandlingen och gjorde om den. 

Även nu blev det en överprövning då en anbudsgivare ansåg att utvärderingsmodellen var oproportionerlig. 

– Frågan har egentligen aldrig prövats i sak eftersom domstolen ansåg att ansökan om överprövning inkommit för sent. Anbudsgivaren höll inte med om det och överklagade domen.  

En rad juridiska turer senare är Piteå kommun nu i mål. 

– Totalt tror jag att vi är uppe i 14 olika domsnummer i upphandlingen, inte bara överprövningar utan också andra saker till exempel utlämnande av handling och överklaganden, så det har varit en knölig väg att vandra, säger Rebecka Granström och tillägger: 

– Men nu rullar bussarna i alla fall!

Vad har ni haft för andra utmaningar med upphandlingen?

– Den kanske största utmaningen har varit att skapa upphandlingsföreskrifter och avtalsvillkor som är attraktiva för så många anbudsgivare som möjligt och som fungerar i praktiken men som inte gör att kostnaderna skenar,  säger Rebecka Granström.

Hon beskriver konkurrensen om busstrafiken i Norrbotten som i det närmaste obefintlig under många år, vilket inneburit en risk för just skenande kostnader. 

Att skapa en utvärderingsmodell som är balanserad, rimlig och bra har varit en annan utmaning, enligt Rebecka Granström.

– Målet har varit en utvärderingsmodell som ger ett avtal med rimliga kostnader i kombination med ”bättre” miljöförutsättningar och ökad attraktionskraft för kollektivt resande. 

Hur resonerade ni kring miljökraven?

– Eldrift har aldrig varit ett ska-krav. Ska-kravet var nya bussar av miljöklass Euro 6. Eldrift gav istället ett relativt högt mervärde, som ökade progressivt beroende på andel el-drift. För 100 procent eldrift utgick ett mervärde på 6 miljoner kronor. Det bedömde vi motsvarade kostnadsökningen mellan nya Euro 6-bussar med dieseldrift, och nya elbussar av ett märke som produceras i små serier. 

I Piteå finns en verkstad för service och underhåll av elbussarna av det märke som produceras i små serier. Det ansågs därför rimligt att utgå från dessa i mervärdesberäkningen, förtydligar Rebecka Granström. 

– Detta eftersom vi inte ville begränsa konkurrensen så att bara stora anbudsgivare var intresserade av att lämna anbud. Vi kombinerade också mervärdesmodellen med avtalsvillkor som anger att kommunen ansvarar för att tillhandahålla elinfrastrukturen. Trafikoperatören får dock själv ”tanka” bussarna med el och bära kostnaden för elförbrukning, säger Rebecka Granström.

Piteå kommun har också lagt mycket kraft på att fundera på hur avtalsvillkoren ska se ut för att det ska bli så kostnadseffektivt som möjligt att utveckla avtalet under avtalstiden utan att behöva göra en ny upphandling.  

– Befolkningsmängden väntas öka ganska mycket de kommande 10 åren, vilket gör att det kan behövas mer busstrafik. Den främsta miljövinsten uppstår ju faktiskt om Piteåborna väljer att åka buss istället för att ta bilen, och för det krävs möjlighet till utveckling av avtalet och trafiken löpande, konstaterar Rebecka Granström.

Läs mer: Upphandling BusstrafikPiteå kommun

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift

Nytt från Upphandling24

  • Till försvar för LOV
  • Stora ratar hemtjänst-LOV
  • ”Från pärm till skärm”
  • Bolt i egen prisklass
  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025