Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så fick Piteå elbussarna på rull

Piteå kommuns utdragna upphandling av busstrafik är nu i mål. Tolv nya elbussar rullar på stadens gator. ”Vi är uppe i 14 olika domsnummer i upphandlingen, så det har varit en knölig väg att vandra”, konstaterar enhetschef Rebecka Granström.

| 2021-07-08

Den 1 juli övertog Nobina trafikavtalet för bussar i Piteå kommun. Tolv nya elbussar trafikerar tätorten.

– Vi är jätteglada att Nobina valt att etablera verksamhet här hos oss. Vi både hoppas och tror att samarbetet kommer att ge en positiv utveckling av kollektivt resande med buss, säger Rebecka Granström, chef för enheten Trafik- och bygg, Samhällsbyggnadsförvaltningen, Piteå kommun.

Avtalet sträcker sig över 10 år. Avtalstiden valdes med hänsyn till avskrivningstiden på nya fordon för att minimera risken för kostnadsdrift och locka så många anbudsgivare som möjligt, enligt Rebecka Granström.

Hon kan blicka tillbaka på en upphandlingsprocess med många utmaningar. Den första upphandlingen, som inleddes 2018, fick underkänt av förvaltningsrätten med motiveringen att utvärderingsmodellen inte var tillräckligt transparent. 

– Vi tänkte lite utanför boxen och utvärderade med en jury bestående av åtta representanter från allmänheten. Tanken var, lite förenklat, att utvärdera anbudsgivarnas möjlighet att utveckla trafiken och öka resande med buss över tid. Det fungerade bra tycker jag, och genererade verkligen en kvalitativ utvärdering sett ur upphandlarens och beställarens perspektiv. 

Domstolen höll dock alltså inte med. Kommunen avbröt upphandlingen och gjorde om den. 

Även nu blev det en överprövning då en anbudsgivare ansåg att utvärderingsmodellen var oproportionerlig. 

– Frågan har egentligen aldrig prövats i sak eftersom domstolen ansåg att ansökan om överprövning inkommit för sent. Anbudsgivaren höll inte med om det och överklagade domen.  

En rad juridiska turer senare är Piteå kommun nu i mål. 

– Totalt tror jag att vi är uppe i 14 olika domsnummer i upphandlingen, inte bara överprövningar utan också andra saker till exempel utlämnande av handling och överklaganden, så det har varit en knölig väg att vandra, säger Rebecka Granström och tillägger: 

– Men nu rullar bussarna i alla fall!

Vad har ni haft för andra utmaningar med upphandlingen?

– Den kanske största utmaningen har varit att skapa upphandlingsföreskrifter och avtalsvillkor som är attraktiva för så många anbudsgivare som möjligt och som fungerar i praktiken men som inte gör att kostnaderna skenar,  säger Rebecka Granström.

Hon beskriver konkurrensen om busstrafiken i Norrbotten som i det närmaste obefintlig under många år, vilket inneburit en risk för just skenande kostnader. 

Att skapa en utvärderingsmodell som är balanserad, rimlig och bra har varit en annan utmaning, enligt Rebecka Granström.

– Målet har varit en utvärderingsmodell som ger ett avtal med rimliga kostnader i kombination med ”bättre” miljöförutsättningar och ökad attraktionskraft för kollektivt resande. 

Hur resonerade ni kring miljökraven?

– Eldrift har aldrig varit ett ska-krav. Ska-kravet var nya bussar av miljöklass Euro 6. Eldrift gav istället ett relativt högt mervärde, som ökade progressivt beroende på andel el-drift. För 100 procent eldrift utgick ett mervärde på 6 miljoner kronor. Det bedömde vi motsvarade kostnadsökningen mellan nya Euro 6-bussar med dieseldrift, och nya elbussar av ett märke som produceras i små serier. 

I Piteå finns en verkstad för service och underhåll av elbussarna av det märke som produceras i små serier. Det ansågs därför rimligt att utgå från dessa i mervärdesberäkningen, förtydligar Rebecka Granström. 

– Detta eftersom vi inte ville begränsa konkurrensen så att bara stora anbudsgivare var intresserade av att lämna anbud. Vi kombinerade också mervärdesmodellen med avtalsvillkor som anger att kommunen ansvarar för att tillhandahålla elinfrastrukturen. Trafikoperatören får dock själv ”tanka” bussarna med el och bära kostnaden för elförbrukning, säger Rebecka Granström.

Piteå kommun har också lagt mycket kraft på att fundera på hur avtalsvillkoren ska se ut för att det ska bli så kostnadseffektivt som möjligt att utveckla avtalet under avtalstiden utan att behöva göra en ny upphandling.  

– Befolkningsmängden väntas öka ganska mycket de kommande 10 åren, vilket gör att det kan behövas mer busstrafik. Den främsta miljövinsten uppstår ju faktiskt om Piteåborna väljer att åka buss istället för att ta bilen, och för det krävs möjlighet till utveckling av avtalet och trafiken löpande, konstaterar Rebecka Granström.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling BusstrafikPiteå kommun

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Hur allvarligt fel för att uteslutas?
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna