Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Rödvit förebild för grön omställning

Gröna inköp för en grön framtid är den nya danska strategin som ska sätta klimatmål för de offentliga inköpen. Initiativen kan fungera förebild för Sveriges arbete på område, menar nätverket Modupp2030 som samlar de större oberoende hållbarhetsmärkningarna.

| 2021-01-15
Staffan Carlberg, Krav.

Enligt den danska regeringen gör strategin – som fastställdes i höstas och har ett brett stöd i Folketinget – att Danmark blir ett av de första länderna i världen med konkreta klimatmål för de offentliga inköp som årligen omsluter en bit över 500 miljarder svenska kronor.

”Det är en stor uppgift vi sätter igång med. Offentliga inköp är mycket komplexa. Det täcker maten i våra förskolor, datorer på offentliga arbetsplatser, vägarna vi kör på, operationssalen på sjukhuset och mycket annat. Det är ett samarbete mellan många parter, både i Danmark och internationellt.” betonar Danmarks socialdemokratiske finansminister Nicolai Wammen i förordet till strategin.

Den danska strategin bygger på tre ”spår” som ska samverka för att markant minska utsläppen av växthusgaser med 70 procent till 2030.

Ett genomförandespår med åtgärder ska ge snabb effekt, ett utvecklingsspår har fokus på mer långsiktiga åtgärder och ett tredje spår bygger på att stödja kunskapsuppbyggnad för att klara den gröna omställningen.

Det är särskilt en skrivning om att göra ”gröna val obligatoriska” som får företrädare för svenska hållbarhetsmärkningar att se Danmark som förebild.

Med start för vissa produktgruppen ska Danmark använda sig av en modell, som successivt kommer att byggas ut för att gälla fler produkter, där upphandlade myndigheter måste välja miljömärkta produkter eller produkter som uppfyller motsvarande kriterier i de fall där de inte finns någon betydande prisskillnad.

Miljömärkning Sverige, som administrerar Svanen, pekar på en tidigare studie som visat att gröna inköp inte är generellt dyrare.

-Danska miljöstyrelsen har gjort en undersökning på 15 gröna produkter, varav 11 höll samma eller lägre pris. Det visar att upphandlare kan vara med och driva på marknaden så att miljömärkta produkter är ännu mer konkurrenskraftiga, säger Elsa Levinson, projektledare för offentlig upphandling vid Miljömärkning Sverige.

Hon ser den danska strategin som stark, konkret och tydlig ”till skillnad från den svenska”.

-De visar med hela handen att miljömärkningar är ett bra verktyg för en grön omställning och de sätter ett ambitiöst mål till 2030 om att det är obligatorisk att välja miljömärkta produkter, vilket skickar en stark signal till företagen att det kommer att finnas en stor efterfrågan på miljömärkta varor. En positiv effekt med ökad efterfrågan och därmed utbud är att det leder till konkurrenskraftigt pris på miljömärkta produkter, säger Elsa Levinson.

Staffan Carlberg, marknads- och regelutvecklare med inriktning restaurang och storkök på Krav, pekar på att Agenda 2030-målen är satta och att det nu krävs stöd till kommuner och regioner för att uppfylla målen.

-Idag är 39 procent av all mat inom offentligheten ekologisk, troligtvis den högsta siffran i världen. Målet för 2030 är 60 procent. Vi har nått långt, men ännu är det en bit kvar. Politikerna har nu stora möjligheter att hjälpa upphandlande myndigheter att verkligen nå dessa mål, inte minst genom att peka med hela handen och säga att miljömål ska ställas vid offentliga upphandlingar, precis som man gjort i Danmark, säger Staffan Carlberg.

Läs mer: Upphandling DanmarkMiljömärkning

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna

Nytt från Upphandling24

  • “Ta mer risk, upphandlare”
  • Omtag i Tranås efter KKV-kritik
  • Tyck till om uppföljning
  • Drömmer om kortare arbetstid
  • Fritt fram kräva miljömärkning
  • Varnar för saboterade upphandlingar
  • Till försvar för LOV

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag