Enligt den danska regeringen gör strategin – som fastställdes i höstas och har ett brett stöd i Folketinget – att Danmark blir ett av de första länderna i världen med konkreta klimatmål för de offentliga inköp som årligen omsluter en bit över 500 miljarder svenska kronor.
”Det är en stor uppgift vi sätter igång med. Offentliga inköp är mycket komplexa. Det täcker maten i våra förskolor, datorer på offentliga arbetsplatser, vägarna vi kör på, operationssalen på sjukhuset och mycket annat. Det är ett samarbete mellan många parter, både i Danmark och internationellt.” betonar Danmarks socialdemokratiske finansminister Nicolai Wammen i förordet till strategin.
Den danska strategin bygger på tre ”spår” som ska samverka för att markant minska utsläppen av växthusgaser med 70 procent till 2030.
Ett genomförandespår med åtgärder ska ge snabb effekt, ett utvecklingsspår har fokus på mer långsiktiga åtgärder och ett tredje spår bygger på att stödja kunskapsuppbyggnad för att klara den gröna omställningen.
Det är särskilt en skrivning om att göra ”gröna val obligatoriska” som får företrädare för svenska hållbarhetsmärkningar att se Danmark som förebild.
Med start för vissa produktgruppen ska Danmark använda sig av en modell, som successivt kommer att byggas ut för att gälla fler produkter, där upphandlade myndigheter måste välja miljömärkta produkter eller produkter som uppfyller motsvarande kriterier i de fall där de inte finns någon betydande prisskillnad.
Miljömärkning Sverige, som administrerar Svanen, pekar på en tidigare studie som visat att gröna inköp inte är generellt dyrare.
-Danska miljöstyrelsen har gjort en undersökning på 15 gröna produkter, varav 11 höll samma eller lägre pris. Det visar att upphandlare kan vara med och driva på marknaden så att miljömärkta produkter är ännu mer konkurrenskraftiga, säger Elsa Levinson, projektledare för offentlig upphandling vid Miljömärkning Sverige.
Hon ser den danska strategin som stark, konkret och tydlig ”till skillnad från den svenska”.
-De visar med hela handen att miljömärkningar är ett bra verktyg för en grön omställning och de sätter ett ambitiöst mål till 2030 om att det är obligatorisk att välja miljömärkta produkter, vilket skickar en stark signal till företagen att det kommer att finnas en stor efterfrågan på miljömärkta varor. En positiv effekt med ökad efterfrågan och därmed utbud är att det leder till konkurrenskraftigt pris på miljömärkta produkter, säger Elsa Levinson.
Staffan Carlberg, marknads- och regelutvecklare med inriktning restaurang och storkök på Krav, pekar på att Agenda 2030-målen är satta och att det nu krävs stöd till kommuner och regioner för att uppfylla målen.
-Idag är 39 procent av all mat inom offentligheten ekologisk, troligtvis den högsta siffran i världen. Målet för 2030 är 60 procent. Vi har nått långt, men ännu är det en bit kvar. Politikerna har nu stora möjligheter att hjälpa upphandlande myndigheter att verkligen nå dessa mål, inte minst genom att peka med hela handen och säga att miljömål ska ställas vid offentliga upphandlingar, precis som man gjort i Danmark, säger Staffan Carlberg.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer