Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Rödvit förebild för grön omställning

Gröna inköp för en grön framtid är den nya danska strategin som ska sätta klimatmål för de offentliga inköpen. Initiativen kan fungera förebild för Sveriges arbete på område, menar nätverket Modupp2030 som samlar de större oberoende hållbarhetsmärkningarna.

| 2021-01-15
Staffan Carlberg, Krav.

Enligt den danska regeringen gör strategin – som fastställdes i höstas och har ett brett stöd i Folketinget – att Danmark blir ett av de första länderna i världen med konkreta klimatmål för de offentliga inköp som årligen omsluter en bit över 500 miljarder svenska kronor.

”Det är en stor uppgift vi sätter igång med. Offentliga inköp är mycket komplexa. Det täcker maten i våra förskolor, datorer på offentliga arbetsplatser, vägarna vi kör på, operationssalen på sjukhuset och mycket annat. Det är ett samarbete mellan många parter, både i Danmark och internationellt.” betonar Danmarks socialdemokratiske finansminister Nicolai Wammen i förordet till strategin.

Den danska strategin bygger på tre ”spår” som ska samverka för att markant minska utsläppen av växthusgaser med 70 procent till 2030.

Ett genomförandespår med åtgärder ska ge snabb effekt, ett utvecklingsspår har fokus på mer långsiktiga åtgärder och ett tredje spår bygger på att stödja kunskapsuppbyggnad för att klara den gröna omställningen.

Det är särskilt en skrivning om att göra ”gröna val obligatoriska” som får företrädare för svenska hållbarhetsmärkningar att se Danmark som förebild.

Med start för vissa produktgruppen ska Danmark använda sig av en modell, som successivt kommer att byggas ut för att gälla fler produkter, där upphandlade myndigheter måste välja miljömärkta produkter eller produkter som uppfyller motsvarande kriterier i de fall där de inte finns någon betydande prisskillnad.

Miljömärkning Sverige, som administrerar Svanen, pekar på en tidigare studie som visat att gröna inköp inte är generellt dyrare.

-Danska miljöstyrelsen har gjort en undersökning på 15 gröna produkter, varav 11 höll samma eller lägre pris. Det visar att upphandlare kan vara med och driva på marknaden så att miljömärkta produkter är ännu mer konkurrenskraftiga, säger Elsa Levinson, projektledare för offentlig upphandling vid Miljömärkning Sverige.

Hon ser den danska strategin som stark, konkret och tydlig ”till skillnad från den svenska”.

-De visar med hela handen att miljömärkningar är ett bra verktyg för en grön omställning och de sätter ett ambitiöst mål till 2030 om att det är obligatorisk att välja miljömärkta produkter, vilket skickar en stark signal till företagen att det kommer att finnas en stor efterfrågan på miljömärkta varor. En positiv effekt med ökad efterfrågan och därmed utbud är att det leder till konkurrenskraftigt pris på miljömärkta produkter, säger Elsa Levinson.

Staffan Carlberg, marknads- och regelutvecklare med inriktning restaurang och storkök på Krav, pekar på att Agenda 2030-målen är satta och att det nu krävs stöd till kommuner och regioner för att uppfylla målen.

-Idag är 39 procent av all mat inom offentligheten ekologisk, troligtvis den högsta siffran i världen. Målet för 2030 är 60 procent. Vi har nått långt, men ännu är det en bit kvar. Politikerna har nu stora möjligheter att hjälpa upphandlande myndigheter att verkligen nå dessa mål, inte minst genom att peka med hela handen och säga att miljömål ska ställas vid offentliga upphandlingar, precis som man gjort i Danmark, säger Staffan Carlberg.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling DanmarkMiljömärkning

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud