Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Rödvit förebild för grön omställning

Gröna inköp för en grön framtid är den nya danska strategin som ska sätta klimatmål för de offentliga inköpen. Initiativen kan fungera förebild för Sveriges arbete på område, menar nätverket Modupp2030 som samlar de större oberoende hållbarhetsmärkningarna.

| 2021-01-15
Staffan Carlberg, Krav.

Enligt den danska regeringen gör strategin – som fastställdes i höstas och har ett brett stöd i Folketinget – att Danmark blir ett av de första länderna i världen med konkreta klimatmål för de offentliga inköp som årligen omsluter en bit över 500 miljarder svenska kronor.

”Det är en stor uppgift vi sätter igång med. Offentliga inköp är mycket komplexa. Det täcker maten i våra förskolor, datorer på offentliga arbetsplatser, vägarna vi kör på, operationssalen på sjukhuset och mycket annat. Det är ett samarbete mellan många parter, både i Danmark och internationellt.” betonar Danmarks socialdemokratiske finansminister Nicolai Wammen i förordet till strategin.

Den danska strategin bygger på tre ”spår” som ska samverka för att markant minska utsläppen av växthusgaser med 70 procent till 2030.

Ett genomförandespår med åtgärder ska ge snabb effekt, ett utvecklingsspår har fokus på mer långsiktiga åtgärder och ett tredje spår bygger på att stödja kunskapsuppbyggnad för att klara den gröna omställningen.

Det är särskilt en skrivning om att göra ”gröna val obligatoriska” som får företrädare för svenska hållbarhetsmärkningar att se Danmark som förebild.

Med start för vissa produktgruppen ska Danmark använda sig av en modell, som successivt kommer att byggas ut för att gälla fler produkter, där upphandlade myndigheter måste välja miljömärkta produkter eller produkter som uppfyller motsvarande kriterier i de fall där de inte finns någon betydande prisskillnad.

Miljömärkning Sverige, som administrerar Svanen, pekar på en tidigare studie som visat att gröna inköp inte är generellt dyrare.

-Danska miljöstyrelsen har gjort en undersökning på 15 gröna produkter, varav 11 höll samma eller lägre pris. Det visar att upphandlare kan vara med och driva på marknaden så att miljömärkta produkter är ännu mer konkurrenskraftiga, säger Elsa Levinson, projektledare för offentlig upphandling vid Miljömärkning Sverige.

Hon ser den danska strategin som stark, konkret och tydlig ”till skillnad från den svenska”.

-De visar med hela handen att miljömärkningar är ett bra verktyg för en grön omställning och de sätter ett ambitiöst mål till 2030 om att det är obligatorisk att välja miljömärkta produkter, vilket skickar en stark signal till företagen att det kommer att finnas en stor efterfrågan på miljömärkta varor. En positiv effekt med ökad efterfrågan och därmed utbud är att det leder till konkurrenskraftigt pris på miljömärkta produkter, säger Elsa Levinson.

Staffan Carlberg, marknads- och regelutvecklare med inriktning restaurang och storkök på Krav, pekar på att Agenda 2030-målen är satta och att det nu krävs stöd till kommuner och regioner för att uppfylla målen.

-Idag är 39 procent av all mat inom offentligheten ekologisk, troligtvis den högsta siffran i världen. Målet för 2030 är 60 procent. Vi har nått långt, men ännu är det en bit kvar. Politikerna har nu stora möjligheter att hjälpa upphandlande myndigheter att verkligen nå dessa mål, inte minst genom att peka med hela handen och säga att miljömål ska ställas vid offentliga upphandlingar, precis som man gjort i Danmark, säger Staffan Carlberg.

Läs mer: Upphandling DanmarkMiljömärkning

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler

Nytt från Upphandling24

  • Stiftelseaffär med efterräkningar
  • Alla leverantörer ska inte vara lika
  • Robertsfors utmanar ”nya” lagen
  • Räkna med ökat polisintresse
  • Disputerar om krav och pris
  • “Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”
  • Miljardstukad leverantör slår tillbaka

Kommentarer från läsarna

Björn : Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Så spännande. Man får känsla att det är mycket som inte kom upp till ytan. Jag tror kommunen vet mer…
Johan : Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Tack för en bra genomgång! Ogiltiga och olämpliga anbud hanteras alltså olika. Ogiltiga är bland annat "anbud som inte överensstämmer…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
I ett öppet förfarande är det inte förbjudet att träffa anbudsgivare så länge grundläggande principer m m upprätthålls så frågan…
Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…

Senaste inläggen

  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025