Arbetsförmedlingen har cirka 170 leverantörer av stöd och matchning på drygt 900 platser landet över. Tjänsten ges till inskrivna arbetslösa som behöver stärkt stöd i sitt jobbsökande.
I somras avslutades ett stort antal avtal och mer blir det nu efter att en översyn av leverantörer i storstadsregionerna genomförts. På grund av för dåliga resultat avslutas relationen med sju leverantörer. Ytterligare nio faller på för få deltagare.
– Vi gör systematiska granskningar av leverantörerna som ett led i vårt arbete med att höja kvaliteten och förbättra resultaten i tjänsten, säger Petter Carolusson, chef på enheten externa tjänster vid Arbetsförmedlingen.
De sammanlagt 16 leverantörerna sägs upp med tre månaders varsel. De deltagare som inte hinner avsluta får chansen att välja en ny utförare.
Bakom avtalsförändringarna ligger en LOV-upphandling med genomtänkta rutiner för uppföljning. Leverantörerna får betalt enligt en modell som bygger på resultat.
Praktiskt fungerar det så att arbetssökande själva väljer vilket företag de ska anlita. Leverantörer som lyckas bäst med att stötta deltagarna till någon form av arbete eller studier får tre stjärnor i ratingsystemet. I jämförelsen tas hänsyn till deltagarnas förutsättningar.
Denna tjänst är en av Arbetsförmedlingens viktigaste och mest kostsamma. Hittills under 2018 har Arbetsförmedlingen upphandlat externa tjänster till ett värde av drygt fyra miljarder kronor, varav stöd och matchning stod för cirka en miljard kronor.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer