Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Rimliga priser är ett rimligt krav

RättsfallsanalysEtt rättsfall från Kammarrätten i Stockholm tar upp om ett krav på ”rimliga och bärkraftiga priser” kan anses strida mot transparensprincipen Joakim Lavér och Oskar Helsing, Hannes Snellman Advokatbyrå, analyserar domen.

| 2022-03-08
Joakim Lavér och Oskar Helsing, Hannes Snellman Advokatbyrå.

Sammanfattning
Ett krav på ”rimliga och bärkraftiga priser” i en prisbilaga tolkades som ett obligatoriskt krav, men ansågs inte motsvara ett golvpris. Kammarrätten ansåg att kravet trots sin allmänt hållna utformning var tillräckligt tydligt för anbudsgivare tillsammans med ett underlag kunde tolka kravet.

Klaganden hade dessutom haft möjlighet att ställa frågor och begära förtydliganden men genom sin underlåtelse att göra detta inte ansetts lidit skada.    

Bakgrund
Mälardalstrafik Mälab upphandlade kollektivtrafik på en sträcka i Mälardalsregionen enligt lagen om upphandling av koncessioner, LUK. SJ deltog i upphandlingen men tilldelades inte kontraktet och begärde överprövning hos Förvaltningsrätten i Stockholm.

SJ anförde att det krav på ”rimliga och bärkraftiga priser” som Mälab ställt i upphandlingens prisbilaga stred mot transparensprincipen och kunde jämställas med golvpriser.

Mälab invände att syftet med kravet på rimliga och bärkraftiga priser var att anbudsgivarna skulle tillämpa en seriös prissättning i sina anbud och inte var att jämställa med golvpriser. Mälab ansåg också att SJ inte konkretiserat hur kravet skulle försämrat SJ:s möjligheter att lämna ett konkurrenskraftigt anbud och att SJ under anbudsprocessen inte heller begärt förtydliganden eller ställt frågor och således heller inte lidit skada.

Förvaltningsrätten ansåg att kravet på rimliga och bärkraftiga priser skulle tolkas som ett obligatoriskt krav. Gällande SJ:s invändning att kravet var att jämställa med golvpriser konstaterade förvaltningsrätten att så inte var fallet då det inte angavs någon nedre gräns för när ett pris skulle betraktas strida mot kravet på rimlighet.

Förvaltningsrätten ansåg ändå att kravet var otydligt utformat då det saknades tillräckligt med underlag för anbudsgivarna att bedöma ett pris rimlighet. Trots att SJ underlåtit att ställa frågor och begära förtydliganden menade förvaltningsrätten att Mälabs tolkning och tillämpning av kravet inte tillräckligt tydligt framgått av upphandlingsdokumenten och således stred mot transparensprincipen.

Förvaltningsrätten förordnade om att upphandlingen skulle göras om vilket Mälab överklagade till kammarrätten.

Kammarrättens bedömning
Kammarrätten ställde sig frågan om kravet på rimliga och bärkraftiga priser var att anse som ett obligatoriskt krav. Kravet hade angivits i prisbilagan och kopplats till prissättningen som var ett utvärderingskriterium. Kammarrätten ansåg dock att kravet till sin utformning var att bedöma som ett obligatoriskt krav.

När det gällde frågan om SJ underlåtit att ställa frågor och begära förtydliganden konstaterar kammarrätten att det i svensk upphandlingslagstiftning inte finns någon preklusionsfrist under anbudstiden, däremot har det i praxis av HFD klargjorts att en anbudsgivare bör ställa frågor om oklarheter i upphandlingsdokumenten.

En anbudsgivare som inte gör detta bör heller inte kunna hävda att den lidit skada av oklarheten. I detta fall hade SJ inte ställt någon fråga. SJ hade inte heller ställt någon uppföljningsfråga på Mälabs svar till en annan anbudsgivares fråga om kravet på rimliga priser innebar att negativa priser inte var godtagbara, vilket kammarrätten ansåg att SJ borde gjort.

Kammarrätten konstaterade att kravet på rimliga och bärkraftiga visserligen var otydligt utformat men att det i prisbilagan framgått hur Mälab skulle tillämpa sin kalkylmodell för att avgöra om priser som lämnats var rimliga.

En normalt omsorgsfull och informerad anbudsgivare hade med hjälp av den samlade informationen i prisbilagan kunnat skaffa sig en uppfattning om vad kravet på rimliga priser faktiskt innebar. Kammarrätten ansåg alltså att kravet inte stred mot transparensprincipen. Kravet var inte heller enligt kammarrätten att bedöma som ett golvpris.

Analys
EU-domstolen uttalade i målet SIAC Construction (C-19/00) att tilldelningskriterier i ett meddelande om upphandling ska vara formulerade på ett sådant sätt att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare kan tolka kriterierna på samma sätt.

I förevarande fall tillämpade kammarrätten detta krav på formuleringen om rimliga och bärkraftiga priser och fann att formuleringen trots viss otydlighet var möjlig för anbudsgivarna att tolka. Ett krav bör således enligt vår mening sättas i kontext till den specifika upphandlingen och de anbudsgivare som kan tänkas delta i den.

Särskilt i upphandlingar av specialiserad och komplicerad natur bör anbudsgivarna förväntas vara rimligt informerade om de särdrag som präglar upphandlingen. Det kan här tilläggas att krav på rimliga och bärkraftiga priser förekommer frekvent i upphandlingar av kollektivtrafik för att från upphandlande myndighetens sida säkra att kontraktet kan fullföljas av anbudsgivaren.  

Kammarrätten gör i det aktuella målet samma bedömning som förvaltningsrätten gällande påståendet om att ett krav på rimliga och bärkraftiga priser är att jämföra med ett golvpris. Högsta Förvaltningsdomstolen fastställde i målet HFD 2018 ref. 50 att en användning av golvpriser då anbud förkastas om anbudsgivarens pris understiger en viss summa, inte är tillåten enligt upphandlingsreglerna.

Enligt vår mening bör det från kammarrättens dom stå klart att en förutsättning för att ett krav innebär ett golvpris bör vara att golvpriset fastställs i upphandlingsdokumenten.

I LOU och LUF finns även bestämmelser kring hur en upphandlande myndighet ska hantera onormalt låga anbud. Någon motsvarande bestämmelse finns inte i LUK men i lagens förarbeten uttalas att även vid upphandling av koncessioner kan onormalt låga anbud förkastas om det finns en misstanke att leverantören inte kommer kunna fullfölja koncessionen med anledning av det låga priset.

En tolkning av kravet på rimliga och bärkraftiga priser skulle således vara att upphandlande enheten vill försäkra sig genom ett krav och en tillhörande kalkylmodell att leverantörernas priser möjliggör ett genomförande av koncessionen motsvarande de regler som finns gällande onormalt låga anbud i upphandlingslagstiftningen.

Slutligen bör sägas något om hur kammarrätten i detta fall valt att tillämpa den standard som nyligen satts av HFD i mål 196-21 och mål 6151-6159-20 gällande leverantörens aktivitetsplikt under anbudstiden.

Trots att det av en anbudsgivare ställts en fråga om tillämpningen av kravet på rimliga och bärkraftiga priser så borde SJ, enligt kammarrätten, ha ställt uppföljningsfrågor i och med att oklarheten kring kravet kvarstod. Detta kan tolkas som att ett svar från den upphandlande myndigheten som enligt anbudsgivaren är otillfredsställande bör följas upp med ytterligare frågor och begäran om förtydliganden för att anbudsgivaren ska anses ha uppfyllt sin aktivitetsplikt.

På denna punkt är dock inte kammarrättens dom helt tydlig och frågan om hur vidsträckt anbudsgivares aktivitetsplikt faktiskt är, kommer att vara föremål för fortsatt behandling i upphandlingsrättsliga mål framöver.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Stockholm den 17 januari 2022, i mål nummer 3580–21.

Juristpanelen

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud