Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Renoverar Göteborgs klassiker

Higab och Göteborgslokaler sätter fokus på kontinuitet och kvalitet i en ny ramavtalsmodell för större underhålls- och lokalanpassningsprojekt. En kvalitetsmatris främjar konkurrens under avtalsperioden.

| 2021-04-23
Siman Jasim och Mustafa Ugras Sarioglu, HIgab.

-Volymen påverkas utifrån hur bra man presterat som en viktig morot för entreprenörerna. Gör du ett bra jobb, får du mer. Vi slipper därmed bli låsta i ett ramavtal med rangordning som är statisk säger Magnus Engström, som är avtalsansvarig på Göteborgslokaler.

De både företagen ingår i olika underkoncernen inom Göteborgs stadshus AB med kommunen som ägare.

Higab äger och förvaltar ”Göteborgsklassiker” som Gamla ullevi, Konserthuset och Feskekörka, Göteborgslokaler förvaltar till stor del kommersiella lokaler kring stadsdelstorg.

-Bakgrunden till ramavtalet är att vi kunde se för några år sedan att stadens inköpscentrals ramavtal inte riktigt uppfyllde de behov som Higab har för specialfastigheter med höga krav på hantverksskicklighet och värdet av att få kontinuitet i det arbetet, säger Siman Jasim, chef för underhålls- och lokalanpassningsprojekt på Higab.

-Så utifrån resonemang kring nya lösningar och i dialog med Förvaltningen inköp och upphandling så landade vi med ett nytt ramavtal för entreprenadtjänster med ett första avtal fram till ifjol. Redan från start var responsen från marknaden bra och vi fick kvitto på att det var ett riktigt upplägg, där vi nu kunnat göra en del justeringar på saker som gick att förbättra för den nya avtalsperiod som gäller sedan 1 januari.

Göteborgslokaler stod utanför det första ramavtalet, men har samverkat med Higab för gällande avtalsperiod på 2+2 år med tre leverantörer i rangordningen Skeppsviken, Brixly, Vestia.

För projekt upp till 4,5 miljoner kronor gäller Göteborgs stads ramavtal men det beräknade värdet på Higabs och Göteborgslokalers ramavtal är ändå så högt som 125-150 miljoner kronor per år.

Tolv företag lämnade anbud med självskattning av sin verksamhet inom fyra huvudområden och tio underkategorier vardera.

Ett ganska omfattande jobb som ändå togs emot väl av leverantörsmarknaden.

-Det var bara några färre anbudslämnare än vid förra ramavtalet och det tycker vi är riktigt bra. Vi ser dock ett utrymme för att minska dokumentationen vid anbudslämning nästa gång, säger Mustafa Ugras Sarioglu, inköpsansvarig på Higab.

I kvalitetsmatrisen ges poäng som leverantörerna måste styrka med dokumentation som kan verifieras av upphandlande myndighet.

I den uppföljning som sker under avtalsperioden i slutet av varje år bedöms entreprenörerna i de olika delarna, både i förhållande till det egna ingångsvärdet vid avtalsstart men också jämfört med övriga ramavtalsleverantörer.

Fördelning av uppdrag mellan de tre leverantörerna – 50, 30 respektive 20 procent – kan förändras utifrån den nya poängen.

-Vi ger ett incitament att förbättra sig men också att åtgärda om man skulle se en försämring inom ett område. Då får entreprenören en viss åtgärdstid för att komma tillbaka till samma nivå som ursprungligen, säger Mustafa Ugras Sarioglu.

Förutom kompetens och organisation har ”mjukare värden” getts förhållandevis stor plats i kvalitetsmatrisen.

-Det kan gälla normer och kultur inom företaget, men också hur man kommunicerar med hyresgästerna i våra fastigheter, säger Mustafa Ugras Sarioglu.

Ett närmare samarbete med marknaden med förkortade ledtider i processen och snabbare leveranser till kunderna har varit viktiga delar i konstruktionen av det nya avtalet.

-Det är en process som utvecklar bägge parter och att vi lär oss under resans gång. Att vi snabbt och smidigt kan hitta brister och åtgärda dem, men även se områden som fungerar väl.

-Inriktningen är också att ha uppföljningar under hela året, inte bara när vi bedömer kvalitetsmatrisen mot slutet av året, för att få en känsla av hur vi ligger till under olika faser i projekt och även samla ihop erfarenheter ordentligt när projekt avslutas, säger Patrik Birkedahl, inköpare på GöteborgsLokaler.

Mustafa Ugras Sarioglu tycker att kontakterna varit kreativa även med de företag som inte blev ramavalsleverantörer.

-Många anbudslämnare uttryckte att de ville ha återkoppling och det har vi mött efter tilldelningen genom att gå igenom kraven i upphandlingen med dem. Det har känts viktigt att ge utförlig feedback eftersom det arbete anbudsgivarna lagt ner varit lite mer omfattande än under vanlig upphandling och att de kan få ett mervärde av att gå igenom sin verksamhet.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Göteborgs Stad

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Prisas för upphandlingsforskning
  • Dalatrafik backar från miljardkrav
  • Upphandling tar plats i Almedalen
  • Backa inte – ställ krav på oss!
  • “Fel slå ihop Digg och PTS”
  • Färre väljer valfrihetssystem
  • Låg kickback blir något högre

Kommentarer från läsarna

Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl