Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Onödiga krav oproportionerligt vanligt

Ett ständigt aktuellt fenomen – onödiga krav – uppmärksammas av Fredrik Linder och Viktor Hård af Segerstad, Advokatfirman Schjødt, mot bakgrund av två nya domar från Kammarrätten i Sundsvall.

| 2020-03-17

Sammanfattning
I en upphandling av vissa bemanningstjänster för sjukvård förekom ett krav på registreringsbevis från Bolagsverket. Av registreringsbeviset skulle det framgå att anbudsgivaren bedrev personaluthyrning inom sjukvården.

Kammarrätten ifrågasätter om kravet klarar något av de tre stegen i en sedvanlig proportionalitetsbedömning och förordnar att upphandlingen ska göras om.

Bakgrund
Fyra kommuner i Dalarna upphandlade bemanningstjänster i form av sjukgymnaster och arbetsterapeuter enligt LOU. Av upphandlingsdokumenten framgick följande kvalificeringskrav.

”Ni som anbudsgivare ska vara registrerad för den typ av verksamhet denna upphandling avser. Det vill säga; bolaget ska bedriva uthyrning av personal inom sjukvården samt därmed förenlig verksamhet.”

Som bevis på att kravet var uppfyllt skulle anbudsgivarna bifoga en kopia av registreringsbevis från Bolagsverket.

Mer än hälften av de inkomna anbuden diskvalificerades med motiveringen att kravet avseende registrering inom korrekt verksamhet inte var uppfyllt. Två av de diskvalificerade anbudsgivarna ansökte om överprövning och gjorde gällande att kravet på att vara registrerad för att bedriva personaluthyrning inom sjukvården var oproportionerligt och konkurrensbegränsande.

Av de registreringsbevis som de två diskvalificerade anbudsgivarnas hade bifogat framgick att bolagens verksamhet innefattade personaluthyrning, däremot framgick inte att verksamheten innefattade personaluthyrning inom sjukvården.    

Förvaltningsrätten fann att kravet inte hade utformats i strid med LOU och ansökningarna om överprövning avslogs i två likalydande domar. De två aktuella anbudsgivarna överklagade till kammarrätten.

Domstolens bedömning
Enligt kammarrätten kunde kravet inte tolkas på annat sätt än att det skulle framgå av registreringsbeviset att anbudsgivarna bedrev personaluthyrning inom just sjukvårdsområdet. De diskvalificerade anbudsgivarna uppfyllde inte kravet.

Kammarrätten övergick till en bedömning av om kravet var förenligt med proportionalitetsprincipen och konstaterade att en sådan prövning vanligen sker i tre steg.

Först bedöms frågan om åtgärden är ägnad att tillgodose det avsedda ändamålet. Därefter prövas om åtgärden är nödvändig för att uppnå det avsedda ändamålet. Till sist bedöms om den fördel som det allmänna vinner står i rimlig proportion till den skada som åtgärden orsakar berörda enskilda intressen (se HFD 2016 ref. 37). 

Kammarrätten framhöll att kommunernas ändamål med kravet var att anbudsgivarna skulle bedriva verksamhet inom det område som upphandlingen avsåg. Det kunde enligt kammarrätten ifrågasättas om kravet överhuvudtaget var ägnat att tillgodose nämnda ändamål eftersom omständigheten att en viss verksamhet registrerats hos Bolagsverket inte medför en behörighet att utöva verksamheten. Att en viss verksamhet framgår av registreringsbeviset innebär inte heller att bolaget faktiskt utövar den aktuella verksamheten. 

Kammarrätten prövade också huruvida kravet gick utöver vad som var nödvändigt för att uppnå det avsedda ändamålet. Kammarrätten konstaterade att kravets formulering riskerade att stänga ute anbudsgivare som de facto bedrev uthyrning inom sjukvårdsområdet.

Det hade inte heller framkommit någon motivering till varför en anbudsgivare som bedriver personaluthyrning även på andra områden än sjukvårdsområdet skulle vara olämpliga som leverantörer av sjukvårdspersonal.

Syftet med kravet hade enligt kammarrätten kunnat uppnås genom andra och mindre konkurrensbegränsande alternativ. Kravet stred mot proportionalitetsprincipen och kammarrätten förordnade i två likalydande domar att upphandlingen skulle göras om.    

Analys
Kammarrättsavgörandena innebär på inget sätt någon banbrytande förändring av den rättspraxis som hittills har varit gällande i Sverige sedan länge. Tvärtom.

Domarna förtjänar ändå uppmärksamhet då de belyser en ständigt återkommande problematik i svenska offentliga upphandlingar, nämligen att onödiga krav ställs vilket kan medföra:

  • en omotiverad administrativ börda för leverantörer och beställare,
  • att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet inte antas (om det ens lämnas in) och
  • att leverantörerna måste tillgripa kostsamma och tidskrävande domstolsprocesser för att vidmakthålla sin rätt.

Ansvaret för kravställningen vilar i första hand på myndigheterna som upprättar upphandlingsdokumenten. Som upphandlare är det av största vikt att vara särskilt noggrann när de obligatoriska kraven formuleras.

Varje ord i ett obligatoriskt krav måste övervägas vilket är lättare sagt än gjort när tiden ofta är knapp. Även ett krav som vid första anblick förefaller vara rimligt, såsom att anbudsgivaren ska vara registrerad för precis den verksamhet som upphandlingen avser, kan vara förödande ur konkurrenssynpunkt.

I den aktuella upphandlingen blev resultatet av kravet att mer än halva marknaden inte kunde konkurrera om kontraktet.

Även som leverantör har du chans att vara med och påverka på olika sätt. Vi ser regelbundet hur upphandlare använder så kallade externa remisser och andra verktyg för god dialog. De svar som inkommer från leverantörer vid sådan dialog avser ofta teknikaliteter avseende den vara, tjänst eller byggentreprenad som upphandlas. Det är också rimligt mot bakgrund av att leverantörerna är experter på sina respektive områden.

Även om en aktiv dialog inte genomförs från den upphandlande myndighetens sida är uppmaningen till anbudsgivarna att på ett tidigt stadium noga granska hela upphandlingsdokumentationen för att identifiera eventuella konkurrensbegränsande hinder och påtala detta för myndigheten inom ramen för frågor och svar eller på annat lämpligt sätt.

Målnummer och domstol
Kammarrättens i Sundsvall domar den 27 februari 2020 i mål nummer 3220-3223-19 och mål nummer 3224-3227-19.

Juristpanelen

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud