Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Rätt att direktupphandla

ExpertkommentarTrots att flera kommuner tidigare upphandlat gemensamt ska värdet för en av kommunernas direktupphandlade avtal räknas för sig, enligt en ny dom från Kammarrätten i Jönköping. Olle Lindberg, Kahn Pedersen, kommenterar domen.

| 2024-06-28
Advokat Olle Lindberg, Kahn Pedersen.

När värdet av en upphandling ska bedömas ska upphandlingens alla potentiella delar och moment ingå, och så även samtliga deltagande myndigheters inköpsbehov. Men den beräkningsmetoden kan inte tillämpas på en enskild kommuns direktupphandling (av samma upphandlingsföremål), när kommunens direktupphandlade avtal bara avser just den kommunens behov.

Bakgrund
Gislaveds, Gnosjö och Värnamo kommun har tidigare, under 2017, gemensamt upphandlat ett ramavtal som gällde förpackningar för matdistribution. När avtalet löpte ut 2021 sökte kommunerna på nytt att genomföra en gemensam upphandling.

Men den upphandlingen blev föremål för ett avbrytandebeslut, tre successiva överprövningsmål och ytterligare ett avbrytandebeslut. Vid den tiden hade det gått nästan två år sedan upphandlingsförfarandet påbörjades.

För att täcka behovet under den tid som gick efter att avtalet löpte ut 2021 ingick kommunerna direktupphandlade avtal avseende leverans av matförpackningarna. Gislaveds kommun tecknade fem separata, på varandra följande, direktupphandlade avtal med en leverantör. Målet rör frågan om ogiltigförklaring av det senaste av dessa direktupphandlade avtal.

En fråga var om värdet av det angripna avtalet skulle tolkas utifrån enbart det avtalets period (cirka åtta månader) och endast Gislaveds kommun, eller om värdet i stället skulle beräknas utifrån alla tre kommuners inköp under en tolvmånadersperiod. Om värdet beräknades på det förstnämnda sättet understeg värdet nämligen direktupphandlingsgränsen.

Kammarrättens prövning
Kammarrätten konstaterar att beloppsgränsen för direktupphandling inte uppnås om endast Gislaveds kommuns inköp beaktas, men att direktupphandlingsgränsen passeras om alla tre kommuners inköp ingår.

Uttalandet baseras sannolikt på vad kommunen har anfört om att värdet per avtalsår (för kommunen) uppgick till 300 000 kronor, även om det inte uttryckligen framgår av domskälen.

När det sedan kommer till frågan om värdet av avtalet ska beräknas endast utifrån den aktuella avtalsperioden och endast utifrån förutsättningen att Gislaveds kommuns inköpsbehov beaktas, kommer domstolen fram till följande.

De avtalshandlingar som utgjort en del av avtalet mellan Gislaved och leverantören visar inte att de övriga kommunerna varit parter i avtalet, eller att avtalet i övrigt har avsett att tillgodose de kommunernas behov.

Omständigheten att en av de övriga kommunerna i ett e-postmeddelande har angett att direktupphandlingarna (för alla tre kommuner) administrerats av Gislaveds kommun ger inte tillräckligt stöd för någon annan slutsats, enligt kammarrätten.

Eftersom värdet av det ifrågasatta avtalet inte översteg direktupphandlingsgränsen hade kommunen därför rätt att direktupphandla. Kammarrätten konstaterar vidare att kommunen även hade rätt att ingå avtalet med stöd av 19 a kap. 6-7 §§ LOU, det vill säga täckningsköp till följd av en överprövningsprocess.

Kommentar
Målet visar på en intressant skillnad i perspektiv på frågan om värdeberäkningen av en upphandling, jämfört med värdet av ett visst (ingånget) avtal. När ett faktiskt ingånget avtal ska bedömas finns det oftast konkreta siffror, volymer, avtalsperioder och parter att beakta. Det gör att värdeberäkningen kan bli mer precis.

När en upphandling ska annonseras, och det ännu är oklart exakt vilka volymer som kan komma att aktualiseras, då ska värdet uppskattas utifrån det maximalt möjliga värdet så att inget avtal riskerar att hamna under ett tröskelvärde.

Det är helt enkelt fråga om två olika perspektiv för att bedöma ett värde. Innan upphandlingen påbörjas är uppskattningen av värdet mer abstrakt. Efter avtal har tecknats vet vi med en högre grad av exakthet vilket värde som uppstår. Om en sökande leverantör ska nå framgång med ett påstående om att värdet är högre vad som följer av avtalet krävs därför relativt stark bevisning.

Olle Lindberg

Läs mer: DirektupphandlingExpertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Bo Nordlin

Grundare och chefredaktör för Inköpsrådet. Bo Nordlin har även grundat Upphandling24 och varit dess chefredaktör fram till september 2015.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt