Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Rätt att direktupphandla

ExpertkommentarTrots att flera kommuner tidigare upphandlat gemensamt ska värdet för en av kommunernas direktupphandlade avtal räknas för sig, enligt en ny dom från Kammarrätten i Jönköping. Olle Lindberg, Kahn Pedersen, kommenterar domen.

| 2024-06-28
Advokat Olle Lindberg, Kahn Pedersen.

När värdet av en upphandling ska bedömas ska upphandlingens alla potentiella delar och moment ingå, och så även samtliga deltagande myndigheters inköpsbehov. Men den beräkningsmetoden kan inte tillämpas på en enskild kommuns direktupphandling (av samma upphandlingsföremål), när kommunens direktupphandlade avtal bara avser just den kommunens behov.

Bakgrund
Gislaveds, Gnosjö och Värnamo kommun har tidigare, under 2017, gemensamt upphandlat ett ramavtal som gällde förpackningar för matdistribution. När avtalet löpte ut 2021 sökte kommunerna på nytt att genomföra en gemensam upphandling.

Men den upphandlingen blev föremål för ett avbrytandebeslut, tre successiva överprövningsmål och ytterligare ett avbrytandebeslut. Vid den tiden hade det gått nästan två år sedan upphandlingsförfarandet påbörjades.

För att täcka behovet under den tid som gick efter att avtalet löpte ut 2021 ingick kommunerna direktupphandlade avtal avseende leverans av matförpackningarna. Gislaveds kommun tecknade fem separata, på varandra följande, direktupphandlade avtal med en leverantör. Målet rör frågan om ogiltigförklaring av det senaste av dessa direktupphandlade avtal.

En fråga var om värdet av det angripna avtalet skulle tolkas utifrån enbart det avtalets period (cirka åtta månader) och endast Gislaveds kommun, eller om värdet i stället skulle beräknas utifrån alla tre kommuners inköp under en tolvmånadersperiod. Om värdet beräknades på det förstnämnda sättet understeg värdet nämligen direktupphandlingsgränsen.

Kammarrättens prövning
Kammarrätten konstaterar att beloppsgränsen för direktupphandling inte uppnås om endast Gislaveds kommuns inköp beaktas, men att direktupphandlingsgränsen passeras om alla tre kommuners inköp ingår.

Uttalandet baseras sannolikt på vad kommunen har anfört om att värdet per avtalsår (för kommunen) uppgick till 300 000 kronor, även om det inte uttryckligen framgår av domskälen.

När det sedan kommer till frågan om värdet av avtalet ska beräknas endast utifrån den aktuella avtalsperioden och endast utifrån förutsättningen att Gislaveds kommuns inköpsbehov beaktas, kommer domstolen fram till följande.

De avtalshandlingar som utgjort en del av avtalet mellan Gislaved och leverantören visar inte att de övriga kommunerna varit parter i avtalet, eller att avtalet i övrigt har avsett att tillgodose de kommunernas behov.

Omständigheten att en av de övriga kommunerna i ett e-postmeddelande har angett att direktupphandlingarna (för alla tre kommuner) administrerats av Gislaveds kommun ger inte tillräckligt stöd för någon annan slutsats, enligt kammarrätten.

Eftersom värdet av det ifrågasatta avtalet inte översteg direktupphandlingsgränsen hade kommunen därför rätt att direktupphandla. Kammarrätten konstaterar vidare att kommunen även hade rätt att ingå avtalet med stöd av 19 a kap. 6-7 §§ LOU, det vill säga täckningsköp till följd av en överprövningsprocess.

Kommentar
Målet visar på en intressant skillnad i perspektiv på frågan om värdeberäkningen av en upphandling, jämfört med värdet av ett visst (ingånget) avtal. När ett faktiskt ingånget avtal ska bedömas finns det oftast konkreta siffror, volymer, avtalsperioder och parter att beakta. Det gör att värdeberäkningen kan bli mer precis.

När en upphandling ska annonseras, och det ännu är oklart exakt vilka volymer som kan komma att aktualiseras, då ska värdet uppskattas utifrån det maximalt möjliga värdet så att inget avtal riskerar att hamna under ett tröskelvärde.

Det är helt enkelt fråga om två olika perspektiv för att bedöma ett värde. Innan upphandlingen påbörjas är uppskattningen av värdet mer abstrakt. Efter avtal har tecknats vet vi med en högre grad av exakthet vilket värde som uppstår. Om en sökande leverantör ska nå framgång med ett påstående om att värdet är högre vad som följer av avtalet krävs därför relativt stark bevisning.

Olle Lindberg

Läs mer: DirektupphandlingExpertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Bo Nordlin

Grundare och chefredaktör för Inköpsrådet. Bo Nordlin har även grundat Upphandling24 och varit dess chefredaktör fram till september 2015.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet
Ok med förhandlat oannonserat förfarandeOk med förhandlat oannonserat förfarande

Nytt från Upphandling24

  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd
  • Växer med kommunsamverkan
  • Politisk träta om extramiljoner
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget
  • Sunda företag vill ha högre hållbarhetskrav

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025