Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Priset oväsentligt för skyddat boende

Alla anbud som uppfyllde ska-kraven – 59 av 73 stycken – antogs när kommunerna i Örebroregionen tecknade ramavtal för skyddade boenden. ”Det går inte att rangordna efter pris för den här typen av verksamheter”, säger Lena Ljungsten, upphandlare på Örebro kommun.

| 2021-09-24
Nya sedlar

De tolv kommunerna i Örebro län plus grannarna Arboga, Kungsör, Köping och Surahammar har gjort en gemensam upphandling av skyddade boenden. 

Främst för våldsutsatta kvinnor men även för våldsutsatta män och exempelvis personer som vill ta sig ur kriminalitet. Bland leverantörerna finns så väl stiftelser och Svenska kyrkan som kvinnojourer och privata vinstdrivande aktörer.

Lena Ljungsten, upphandlare på Örebro kommun, har hållit i upphandlingen som påbörjades våren 2020 och blev klar i somras. 

– Det är de berörda verksamheterna i respektive kommun som tagit fram kravställningen, säger hon. 

I upphandlingen frågades efter skyddat boende i tre olika skyddsnivåer. Leverantörerna fick svara på i vilken eller vilka av skyddsnivåerna de kan erbjuda platser.

När anbudstiden var slut hade sammanlagt 73 anbud kommit in. 59 av anbuden,uppfyllde kraven på bland annat kvalitetsledning och personalens kompetens.

Samtliga antogs och finns nu att avropa för socialtjänsterna i de 16 kommunerna. 

Lena Ljungsten berättar att det inte finns någon rangordning mellan dem.

– Det är ett mycket komplext område. Vilket boende som anlitas beror på behovet i varje situation, det är en sammanvägning av handläggarens bedömning och personens önskemål. Vi tillämpar alltså det som kallas en särskild fördelningsnyckel.

Det har inte ansetts möjligt att rangordna de antagna leverantörerna efter de priser de lämnat i sina anbud, enligt Lena Ljungsten.

När är en person behöver plats på ett skyddat boende är det ofta bråttom, säger Lena Ljungsten.

– Det finns inte tid att fråga den som är överst på en lista och sedan invänta ett svar.

 En modell enligt LOV, där alla leverantörer får samma ersättning enligt en ram, skulle inte heller fungera av samma anledning, menar Lena Ljungsten. 

– Många boenden har avtal med olika kommuner och om vi erbjuder olika ersättning skulle vi hamna i ett läge då vi konkurrerar med varandra om platserna. 

Avtalet gäller i fyra år. På nationell nivå diskuteras om det ska införs tillståndsplikt för skyddade boenden. Något som inte gäller i dag.

– Skulle det bli verklighet har vi inga problem att ställa ett sådant krav under pågående avtal.

Lena Ljungsten betonar att möjligheterna till uppföljning har förbättrats genom den nya upphandlingen.

– I ramavtalen finns nedtecknat vad leverantören ska utföra och på vilket sätt uppdraget ska utföras. Vi får då också en större möjlighet att följa upp att leverantören uppfyller de villkor som finns i avtalet vilket innebär en större kvalitetssäkring.

 

Läs mer: Upphandling Region ÖrebroSkyddat boende

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist