Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Politiker överprövar egen upphandling

Lunds färdtjänstupphandling överprövas – av en av kommunens förtroendevalda. Anne Dederichs anser inte att politikerna i tekniska nämnden fått tillräcklig information under processen.

| 2017-03-09

Att konkurrenter till upphandlingsvinnaren överprövar hör till vardagen. Politiker som vänder sig till förvaltningsrätten med en ansökan om överprövning av den egna kommunens tilldelningsbeslut är inte fullt lika vanligt.

Det är vad som nu har hänt i Lund. Vänsterpartisten Anne Dederichs, ersättare i tekniska nämnden, överklagar den upphandling som skulle ge Lund en ny färdtjänstentrepenör från och med den 1 oktober.

– Färdtjänst är till för den allra sårbaraste gruppen i samhället och därför är det så viktigt att servicen blir bra, säger hon.

Den omtvistade upphandlingen vanns av DRT Solutions, dotterbolag till Samres. Efter flera år av klagomål på försenade och uteblivna resor hoppades kommunen på förbättringar med ett avtal som var betydligt dyrare än de tidigare.

Anne Dederichs pekar i sin ansökan på en okritisk upphandlingsprocess. Frågan om leverantörernas skattebrottsfrihet bygger exempelvis på självevaluering snarare än på kommunens egna kontroller.

Hon anmärker även på det faktum att nämndens ledamöter inte fått beslutsunderlaget i förväg, utan att det presenterades vid sittande möte. Materialet beskrivs som ofullständigt eftersom det bestod av en tjänstemannatolkning av anbuden.

I kommunens andra nämnder, här nämns bland annat vård- och omsorgsnämnden, är öppenheten större. Ledamöterna får anbudskriterier och anbud en vecka innan mötet för att kunna läsa in sig.

– Demokratin fungerar inte när politikerna fattar beslut utan att få möjlighet att informera sig, menar Anne Dederichs.

Åsikten är att hanteringen strider mot praxis i kommunen:

– Förhoppningen är att färdtjänstupphandlingen ska göras om från början.

Läs mer: PolitikTransportUtvärderingsmodellÖverprövning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Politiker överprövar egen upphandling"

  1. Dan Frödén, Tenders skriver:
    2017-03-09 kl. 12:05

    Märkligt förfarande. Anne Dederichs borde för länge sedan satt sig in i de rutiner som varje välskött upphandlande myndighet bör ha för att
    A) politikerna ska kunna peka ut riktningen för verksamheterna
    B) tillförsäkra upphandlingsfunktionen rätt verktyg och tidsramar för korrekt och affärsmässig upphandling
    C) anvisa funktion och kvalitet på det som skall upphandlas, inte vilken identitet leverantören skall ha

    Att agera på sätt som beskrivs i artikeln drar löjets skimmer över (V) och blottlägger kommunens brister.

    Svara
  2. Jakob Waldersten skriver:
    2017-03-09 kl. 13:03

    Den överprövningen kommer att avvisas lika fort som den kom in då

    1) Den upphandlande myndigheten inte begått något brott mot LOU,
    2) Anne Dederich inte är någon leverantör,
    3) Anne Dederich inte lidit skada.

    Jag instämmer därför i föregående kommentars avslutande mening – löjes skimmer var ordet.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…
En annan Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud