Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Planera för effektivt hållbarhetsarbete

ExpertkommentarSummering, analys och planering brukar vara höstens fokus. Men hur planerar vi för att arbeta med och effektivisera arbetet för mer hållbara offentliga affärer? Här kommer Lena Mårdhs summering efter över ett år på Svanen och några tankar på planering för 2025. Men även tips på vad du kan göra för att planera ditt hållbarhetsarbetet bättre.

| 2024-11-15
Lena Mårdh, hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling.

Vi går mot adventstider och årets slut. Nu ska detta år summeras samtidigt som det är full fart för nästa års planering med allt som ska hinnas med. Alla dessa olika hållbarhetsmål, utan att det finns mer resurser, då gäller det att planera väl och prioritera var ens egna resurser ska läggas. Likaså behöver det planeras för var andras kunskaper och hur samarbeten kan nyttjas så att olika målsättningar kan nås.

Aktuell Hållbarhets pris för Hållbar kommun delades ut tidigare i höstas. På den dagen blev det tydligt att de kommuner som kommer högt upp i rankningen arbetar aktivt med miljöfrågan och analyserar tidigare resultat och planerar för ett kommande arbete.

En av frågorna som kommuner mäts och jämförs på är hur stor del av kommunens upphandlade produkter som har krav på att de ska vara miljömärkta eller hållbarhetscertifierade. Resultatet visar att det finns flera upphandlande organisationer som ställer krav på märkningar, men även att det finns stor potential att utvecklas för andra organisationer och fler upphandlingsområden.

När jag nu i slutet av åren ska summera mitt första år på Svanen märker jag att många fortfarande är osäkra på hur de ska kunna effektivisera sitt arbete med olika hållbarhetskrav. Ambitionen verkar finnas hos upphandlare, olika chefer, politiken och miljöstrateger. Men många verkar tyvärr inte riktigt lyckas omsätta ambitionen till effektiva miljökrav som dessutom kan förenkla uppföljningen. Det verkar även fortfarande finnas en oro för konkurrensbegränsningar och överprövningar kopplat till olika hållbarhetskrav.

Gällande att inte begränsa konkurrensen är det viktigt att planera för att alla hållbarhetskrav inte kan vara obligatoriska ska-krav eller villkor. Det är viktigt att planera för att vissa affärer gör sig bäst genom att premiera de företag som har kommit längre i sin hållbarhetsresa genom att formulera utvärderingskriterier för att till nästa upphandling kunna höja kravnivån.

Alternativet är att skapa ett kontraktsvillkor så att leverantören kan planera för att klara kraven en bit in på avtalstiden. Men då gäller det också planera in tid för att säkerställa efterlevnaden kontraktsvillkoret under avtalstiden.

Jag tror inte det handlar om ovilja eller okunskap hos er upphandlare att inte nyttja hela avtalstiden för att arbeta tillsammans med era leverantörer. Utan att det snarare handlar om bristande tid och planering. Eller vad tror ni?

Sen behöver en organisation självklart fokusera sina resurser där de kommer att göra mest nytta. Men då är det viktigt att inte glömma bort de mindre prioriterade upphandlingarna och effektivisera hållbarhetsarbetet där.

Tidigare i höstas började vi inom ModUpp 2030 (Miljömärkning Sverige (Svanen och EU Ecolabel), Bra Miljöval, KRAV, MSC, Fair Trade och TCO Certified) planera för hur vårt samarbete för de kommande åren ska se ut och vad vi ska göra tillsammans.

Men för att planeringen skulle bli bra tittade vi även tillbaka till vad vi har gjort de senaste tio åren tillsammans… och det har varit mycket vi har hunnit med för att förtydliga och underlätta för upphandlande organisationer. Så utifrån vad vi har ansett har fungerat bäst och var vi har den största potentialen i vårt samarbete börjar vi nu ta fram en tvåårs-strategi.

Vi tror bland annat på att kunskapen om att ställa krav på märkningar behöver öka i de upphandlande organisationerna, för att på ett effektivt sätt styra de offentliga inköpen mot mer miljömässigt bättre affärer och användning av skattepengarna. Så därför planerar vi för att genomföra gemensamma utbildningar till upphandlare. Är du intresserad av en sådan utbildning? Det är bara att du hör av dig så kan vi planera in det.

Men som nämndes ovan så finns ett konkurrensperspektiv att förhålla sig till och ibland är utbudet av hållbara produkter inte jättestort än. Viljan finns ofta hos både köpare och säljare, vi behöver bara börja jobba mer tillsammans för att driva utvecklingen framåt.

Under hösten har jag och ett par Svanenkollegor deltagit på en nordisk marknadsdialog just för att främja fler miljömärkta medicinska engångsprodukter inom sjukvården. Det var den andra nordiska dialogen som genomfördes.

På bara ett år har vi redan sett effekter av att samla offentliga köpare, deras leverantörer och märkningsorganisationer för att tillsammans prata och driva den hållbara utvecklingen framåt. Fler företag har intresserat sig för att märka sina produkter när stora nordiska offentliga köpare går ut och berättar om sin ambition gällande hållbara inköp.

Så när jag med mina nordiska upphandlingskollegor inom Svanen har börjat planera för vårt nordiska samarbete för nästa år, så planerar vi nu för fler nordiska marknadsdialoger. Denna gång med textiler och kläder som fokus, just för att textilbranschen har stora utmaningar inom hållbarhetsområdet men det händer även väldigt mycket för att branschen ska bli hållbarare. Likaså köper offentlig sektor ofantligt mycket textilier och kläder av olika slag årligen.

Det ska bli så spännande att se vad som kan göras nordiskt inom textilbranschen mot offentlig sektor. Jag lär få återkomma om detta senare när det finns mer information att dela. Kan vi (köpare, säljare och märkningar) tillsammans skapa en mer hållbar textilkonsumtion?

Tänk vad vi skulle kunna göra om fler gick samman och började kommunicera sina hållbara ambitioner och målsättningar med de offentliga affärerna och planerar för olika projekt att aktivt driva branschen framåt.

Så vad kan ni som upphandlande organisation göra för att börja planera era hållbara affärer för nästa år? Sammanställ en upphandlingsplan för nästa eller kommande år.

Lägg där till några kolumner om vilka olika hållbarhetsmål er organisation har, vad som står i Nationella upphandlingsstrategin eller liknande styrdokument. Mappa upp det i miljö och socialt och dess undergrupperingar: kemikalier, cirkulär ekonomi, energi, biologisk mångfald med mera. Samt för det sociala området: arbetsrättsliga villkor, jämställdhet, sysselsättningsvillkor med mera.

En kolumn bör då även vara till exempel märkningar som ni kan ställa krav på utifrån vad olika märkningsorganisationer har för produktgrupper som går att märka. Genom denna planering har ni identifierat var det går att effektivisera ert arbete med hållbarhetskraven.

Ni kommer dessutom att lära er otroligt mycket i vad hållbarhet innebär för olika avtal som upphandlas i offentlig sektor. Vill du ha hjälp med detta är det bara att du hör av dig.

Så nu är jag snart redo för lite långledigt och julfirande för att varva ner och ladda batterierna till 2025. Men jag vill även passa på att önska er alla en god planering för hållbarare offentliga affärer.

Lena Mårdh
Hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling och Projektledare på Miljömärkning Sverige AB (Svanen)

 

 

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Lena Mårdh

Lena Mårdh är hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling med flera års erfarenhet av hållbara affärer, både statligt och kommunalt. Hon vill skapa effektiva och systematiska arbetsrutiner för hållbara affärer och drivs av att förändra hur vi använder våra skattepengar på ett mer hållbart sätt. Till vardags arbetar Lena på Miljömärkning Sverige AB (Svanen).

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl