Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Pionjär på returpapper

Sedan årsskiftet har kommunerna ansvaret för insamlingen av returpapper. Nacka kommun valde att upphandla uppdraget som en tjänstekoncession tillsammans med Värmdö och Tyresö. ”En spännande utmaning på många sätt”, konstaterar upphandlaren Henrik Källström.

| 2022-03-09
Henrik Källström, upphandlare på Nacka kommun.

Den 1 januari 2022 avskaffades det så kallade producentansvaret för returpapper. Regeringens motiv var att avlasta den ansträngda tidningsbranschen från kostnader som den inte hade kunnat bära.

Det är nu kommunernas ansvar att sköta insamlingen och återvinningen av papper, antingen i egen regi eller med hjälp av leverantörer. 

Men många kommuner har känt sig tagna på sängen och har valt göra direktupphandlingar under en övergångsperiod. 

Nacka kommuns bolag Nacka Vatten och Avfall är däremot bland de första att göra en upphandling – i samarbete med Värmdö och Tyresö.

Insamlingen i de tre kommunerna är uppdelad i två delar. Dels från återvinningscentralerna och dels från bostadsrättsföreningar och samfälligheter.

– När det gäller återvinningsentralerna fanns det tyvärr inget intresse från marknaden, vilket slutade med att även vi gjorde en direktupphandling enligt LUK med den befintliga leverantören, säger Henrik Källström, upphandlare på Nacka kommun.  

För den andra delen, som gäller bostadsrättsföreningar och samfälligheter, har man däremot genomfört en upphandling av en tjänstekoncession.

En tjänstekoncession innebär att ersättningen för tjänsterna helt eller delvis utgörs av en rätt att utnyttja tjänsten. 

– Leverantörerna får ju papperet som har ett värde, konstaterar Mats Eriksson, projektledare på Nacka Vatten och Avfall.

Upphandlingen gjordes i två steg. Först fick leverantörerna konkurrera om kvalitet. Bland annat när det gäller miljöaspekten.

Först i nästa steg tittade man på prissättningen, och landade då i ett maxpris per hämtning. Men prismodellen var en stor utmaning, enligt Mats Eriksson.

– Tidigare har man räknat med ett värde på 800 kronor per ton returpapper, men vi kom fram till att marknadsvärdet var det dubbla, säger han.

Lösningen blev alltså en maxtaxa per hämtning (som bostadsrättsföreningen betalar) och som leverantörerna är tvungna att förhålla sig till. 

– Vi har också lagt in en prisjusteringsklausul som innebär att priset per hämtning justeras ned om marknadsvärdet på papperet ökar. Därmed kan bostadsrättsföreningarna ta del av värdeökningen, säger Henrik Källström.

Upphandlingsformen som användes var en direktupphandling enligt LUK som annonserades publikt.

Sex leverantörer anmälde sitt intresse, varav fem har tilldelats uppdraget. 

Det är bostadsrättsföreningarna själva som väljer leverantör utifrån tillgänglighet och pris.

– Det är inte rimligt att ha hur många som helst som kör, inte minst av miljöskäl. Men alla kommundelar i de tre kommunerna omfattas, säger Henrik Källström.

Avtalen är tvååriga med option på ytterligare högst tre år.

Henrik Källström beskriver upphandlingen som mycket lärorik.

– Det fanns ingen given väg så det blev verkligen en lärandeprocess. Och alla verkar nöjda med den lösning vi fick till, säger han.

 

Läs mer: Upphandling Nacka kommunPappersåtervinningReturpapperTyresö kommunVärmdö kommun

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist