Den 1 januari 2022 avskaffades det så kallade producentansvaret för returpapper. Regeringens motiv var att avlasta den ansträngda tidningsbranschen från kostnader som den inte hade kunnat bära.
Det är nu kommunernas ansvar att sköta insamlingen och återvinningen av papper, antingen i egen regi eller med hjälp av leverantörer.
Men många kommuner har känt sig tagna på sängen och har valt göra direktupphandlingar under en övergångsperiod.
Nacka kommuns bolag Nacka Vatten och Avfall är däremot bland de första att göra en upphandling – i samarbete med Värmdö och Tyresö.
Insamlingen i de tre kommunerna är uppdelad i två delar. Dels från återvinningscentralerna och dels från bostadsrättsföreningar och samfälligheter.
– När det gäller återvinningsentralerna fanns det tyvärr inget intresse från marknaden, vilket slutade med att även vi gjorde en direktupphandling enligt LUK med den befintliga leverantören, säger Henrik Källström, upphandlare på Nacka kommun.
För den andra delen, som gäller bostadsrättsföreningar och samfälligheter, har man däremot genomfört en upphandling av en tjänstekoncession.
En tjänstekoncession innebär att ersättningen för tjänsterna helt eller delvis utgörs av en rätt att utnyttja tjänsten.
– Leverantörerna får ju papperet som har ett värde, konstaterar Mats Eriksson, projektledare på Nacka Vatten och Avfall.
Upphandlingen gjordes i två steg. Först fick leverantörerna konkurrera om kvalitet. Bland annat när det gäller miljöaspekten.
Först i nästa steg tittade man på prissättningen, och landade då i ett maxpris per hämtning. Men prismodellen var en stor utmaning, enligt Mats Eriksson.
– Tidigare har man räknat med ett värde på 800 kronor per ton returpapper, men vi kom fram till att marknadsvärdet var det dubbla, säger han.
Lösningen blev alltså en maxtaxa per hämtning (som bostadsrättsföreningen betalar) och som leverantörerna är tvungna att förhålla sig till.
– Vi har också lagt in en prisjusteringsklausul som innebär att priset per hämtning justeras ned om marknadsvärdet på papperet ökar. Därmed kan bostadsrättsföreningarna ta del av värdeökningen, säger Henrik Källström.
Upphandlingsformen som användes var en direktupphandling enligt LUK som annonserades publikt.
Sex leverantörer anmälde sitt intresse, varav fem har tilldelats uppdraget.
Det är bostadsrättsföreningarna själva som väljer leverantör utifrån tillgänglighet och pris.
– Det är inte rimligt att ha hur många som helst som kör, inte minst av miljöskäl. Men alla kommundelar i de tre kommunerna omfattas, säger Henrik Källström.
Avtalen är tvååriga med option på ytterligare högst tre år.
Henrik Källström beskriver upphandlingen som mycket lärorik.
– Det fanns ingen given väg så det blev verkligen en lärandeprocess. Och alla verkar nöjda med den lösning vi fick till, säger han.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer