Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Pionjär på returpapper

Sedan årsskiftet har kommunerna ansvaret för insamlingen av returpapper. Nacka kommun valde att upphandla uppdraget som en tjänstekoncession tillsammans med Värmdö och Tyresö. ”En spännande utmaning på många sätt”, konstaterar upphandlaren Henrik Källström.

| 2022-03-09
Henrik Källström, upphandlare på Nacka kommun.

Den 1 januari 2022 avskaffades det så kallade producentansvaret för returpapper. Regeringens motiv var att avlasta den ansträngda tidningsbranschen från kostnader som den inte hade kunnat bära.

Det är nu kommunernas ansvar att sköta insamlingen och återvinningen av papper, antingen i egen regi eller med hjälp av leverantörer. 

Men många kommuner har känt sig tagna på sängen och har valt göra direktupphandlingar under en övergångsperiod. 

Nacka kommuns bolag Nacka Vatten och Avfall är däremot bland de första att göra en upphandling – i samarbete med Värmdö och Tyresö.

Insamlingen i de tre kommunerna är uppdelad i två delar. Dels från återvinningscentralerna och dels från bostadsrättsföreningar och samfälligheter.

– När det gäller återvinningsentralerna fanns det tyvärr inget intresse från marknaden, vilket slutade med att även vi gjorde en direktupphandling enligt LUK med den befintliga leverantören, säger Henrik Källström, upphandlare på Nacka kommun.  

För den andra delen, som gäller bostadsrättsföreningar och samfälligheter, har man däremot genomfört en upphandling av en tjänstekoncession.

En tjänstekoncession innebär att ersättningen för tjänsterna helt eller delvis utgörs av en rätt att utnyttja tjänsten. 

– Leverantörerna får ju papperet som har ett värde, konstaterar Mats Eriksson, projektledare på Nacka Vatten och Avfall.

Upphandlingen gjordes i två steg. Först fick leverantörerna konkurrera om kvalitet. Bland annat när det gäller miljöaspekten.

Först i nästa steg tittade man på prissättningen, och landade då i ett maxpris per hämtning. Men prismodellen var en stor utmaning, enligt Mats Eriksson.

– Tidigare har man räknat med ett värde på 800 kronor per ton returpapper, men vi kom fram till att marknadsvärdet var det dubbla, säger han.

Lösningen blev alltså en maxtaxa per hämtning (som bostadsrättsföreningen betalar) och som leverantörerna är tvungna att förhålla sig till. 

– Vi har också lagt in en prisjusteringsklausul som innebär att priset per hämtning justeras ned om marknadsvärdet på papperet ökar. Därmed kan bostadsrättsföreningarna ta del av värdeökningen, säger Henrik Källström.

Upphandlingsformen som användes var en direktupphandling enligt LUK som annonserades publikt.

Sex leverantörer anmälde sitt intresse, varav fem har tilldelats uppdraget. 

Det är bostadsrättsföreningarna själva som väljer leverantör utifrån tillgänglighet och pris.

– Det är inte rimligt att ha hur många som helst som kör, inte minst av miljöskäl. Men alla kommundelar i de tre kommunerna omfattas, säger Henrik Källström.

Avtalen är tvååriga med option på ytterligare högst tre år.

Henrik Källström beskriver upphandlingen som mycket lärorik.

– Det fanns ingen given väg så det blev verkligen en lärandeprocess. Och alla verkar nöjda med den lösning vi fick till, säger han.

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Nacka kommunPappersåtervinningReturpapperTyresö kommunVärmdö kommun

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud