Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Pionjär på returpapper

Sedan årsskiftet har kommunerna ansvaret för insamlingen av returpapper. Nacka kommun valde att upphandla uppdraget som en tjänstekoncession tillsammans med Värmdö och Tyresö. ”En spännande utmaning på många sätt”, konstaterar upphandlaren Henrik Källström.

| 2022-03-09
Henrik Källström, upphandlare på Nacka kommun.

Den 1 januari 2022 avskaffades det så kallade producentansvaret för returpapper. Regeringens motiv var att avlasta den ansträngda tidningsbranschen från kostnader som den inte hade kunnat bära.

Det är nu kommunernas ansvar att sköta insamlingen och återvinningen av papper, antingen i egen regi eller med hjälp av leverantörer. 

Men många kommuner har känt sig tagna på sängen och har valt göra direktupphandlingar under en övergångsperiod. 

Nacka kommuns bolag Nacka Vatten och Avfall är däremot bland de första att göra en upphandling – i samarbete med Värmdö och Tyresö.

Insamlingen i de tre kommunerna är uppdelad i två delar. Dels från återvinningscentralerna och dels från bostadsrättsföreningar och samfälligheter.

– När det gäller återvinningsentralerna fanns det tyvärr inget intresse från marknaden, vilket slutade med att även vi gjorde en direktupphandling enligt LUK med den befintliga leverantören, säger Henrik Källström, upphandlare på Nacka kommun.  

För den andra delen, som gäller bostadsrättsföreningar och samfälligheter, har man däremot genomfört en upphandling av en tjänstekoncession.

En tjänstekoncession innebär att ersättningen för tjänsterna helt eller delvis utgörs av en rätt att utnyttja tjänsten. 

– Leverantörerna får ju papperet som har ett värde, konstaterar Mats Eriksson, projektledare på Nacka Vatten och Avfall.

Upphandlingen gjordes i två steg. Först fick leverantörerna konkurrera om kvalitet. Bland annat när det gäller miljöaspekten.

Först i nästa steg tittade man på prissättningen, och landade då i ett maxpris per hämtning. Men prismodellen var en stor utmaning, enligt Mats Eriksson.

– Tidigare har man räknat med ett värde på 800 kronor per ton returpapper, men vi kom fram till att marknadsvärdet var det dubbla, säger han.

Lösningen blev alltså en maxtaxa per hämtning (som bostadsrättsföreningen betalar) och som leverantörerna är tvungna att förhålla sig till. 

– Vi har också lagt in en prisjusteringsklausul som innebär att priset per hämtning justeras ned om marknadsvärdet på papperet ökar. Därmed kan bostadsrättsföreningarna ta del av värdeökningen, säger Henrik Källström.

Upphandlingsformen som användes var en direktupphandling enligt LUK som annonserades publikt.

Sex leverantörer anmälde sitt intresse, varav fem har tilldelats uppdraget. 

Det är bostadsrättsföreningarna själva som väljer leverantör utifrån tillgänglighet och pris.

– Det är inte rimligt att ha hur många som helst som kör, inte minst av miljöskäl. Men alla kommundelar i de tre kommunerna omfattas, säger Henrik Källström.

Avtalen är tvååriga med option på ytterligare högst tre år.

Henrik Källström beskriver upphandlingen som mycket lärorik.

– Det fanns ingen given väg så det blev verkligen en lärandeprocess. Och alla verkar nöjda med den lösning vi fick till, säger han.

 

Läs mer: Upphandling Nacka kommunPappersåtervinningReturpapperTyresö kommunVärmdö kommun

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott

Nytt från Upphandling24

  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • “Fler brott bör ge uteslutning”
  • AI minskar jobbstressen
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Kommentarer från läsarna

- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…

Senaste inläggen

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse