-Många kommuner kan nu visa på goda erfarenhet av samordnade leveranser med att få ut material och skapa egna lager under pandemin, säger Olof Moen, forskningsledare vid det nationella centrum som på uppdrag av Energimyndigheten hade projektverksamhet fram till 31 december.
Från rapporten – som speglar erfarenheter från drygt hälften av de kommuner som har samordnad varudistribution – görs avstamp i en uppmaning till kommuner och regioner med planer på beredskapslager att utreda om det kan göras i samverkan med ett bredare samlastningssystem.
Några av rapportens slutsatser:
- Samlastning har varit ett stöd för att klara varuförsörjningen under pandemin med bland annat kunskaper inom logistik och e-handel samt möjligheter att styra varuflöden.
- Den kapacitet som finns inom ett samlastningssystem har nyttjas av flera kommuner för att bygga upp och hålla lager av sjukvårds- och skyddsutrustning.
- Den kompetens som finns i kommuner med samordnad varudistribution inom varuhantering, upphandling, kravställning, uppföljning och logistik kan tas tillvara av alla kommuner som bygger upp beredskapslager där varor omsätts löpande.
-Mervärden ur ett kris- och beredskapsperspektiv med samordnad varudistribution är att kommunen bygger upp register, information om leveranser och volymer. Det skapar en robust transportkedja, säger Olof Moen.
-Den gängse affärsmodellen är att leverantörerna sitter på all information och kommunerna saknar helt insyn vad gäller transportplanering och leveranser. Kommunerna kan ha bra avtal, men ofta brister det i avtalsuppföljning. Vid samordnad varudistribution måste man upprätta information på ett helt annat sätt och får därmed kontroll över den egna varuförsörjningen.
Olof Moen pekar på två alternativ för ökad krisberedskap
-Det har funnits tankar som lösning från både kommunpolitiker och myndigheter att utifrån LOU ställa krav på att leverantörerna har en viss beredskap med lager. Men det skulle aldrig fungera utan att det blir oerhört dyrt för kommunerna. I slutändan måste kommunerna ändå stå för leverantörernas merkostnader att hålla lager för större kriser som trots allt inträffar sällan.
-Alternativet är ett omställningslager som fylls på och tappas av kontinuerligt och som kan kopplas till samordnad varudistribution med en distributionscentral och en robust transportapparat.
Olof Moen betonar att det rör sig om komplexa frågor.
-En övergång till samordnad varudistribution är en mycket stor förändring för en kommun som påverkar inköpsprocessen i sin helhet och i den förändringen ligger helt nya möjligheter till ett effektivt kris- och beredskapsarbete.
-Samordnad varudistribution utgör en radikal innovation som förändrar relationer till leverantörer men även internt i kommunen. Det är en process som inte är enkel men där kommuner som infört modellen kan peka på samhällsekonomiska vinster. Övergången kräver investeringar och där kommuner inte kan ha ett för snävt ekonomiskt perspektiv utan måste ta hänsyn till de samhällsekonomiska vinsterna, säger Olof Moen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer