Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Pålitliga fakta bygger förtroende

KrönikaAtt använda skattebetalarnas pengar är ett förtroende oavsett om man gör inköp för skattemedel eller om man får betalt med dem. Fakta bör vara grunden för inköpsbesluten. Såväl upphandlande organisationer som leverantörer behöver värna om att allas våra resurser används på rätt sätt, skriver Ann Eva Askensten, Upphandlingsmyndigheten.

| 2023-09-11
Ann Eva Askensten, avdelningschef för Hållbara offentliga affärer på Upphandlingsmyndigheten.

Att värna om pengarna är att använda dem till rätt saker. I grunden innebär det att utgå från behov, känna sin affär och sin marknad. Fakta bör utgöra grunden för inköpsbesluten och är en hjälp för att navigera i en komplex värld.

Fakta behöver i hög grad också utgöra grunden för den politiska styrningen av de skattefinansierade verksamheterna. Det är nämligen här det verkligen avgörs vad våra skattepengar ska användas till. Med bra fakta som grund kan upphandlande organisationer göra välgrundade val samtidigt som risken för att fatta felaktiga beslut minskar.

Här är både de tjänstepersoner som ansvarar för upphandlade organisationers beställningar och de leverantörer som gör affärer med offentlig sektor viktiga faktabärare.

Vi lever i en tid med mycket snabb informationsspridning och risken för desinformation är ständigt närvarande. Fakta fungerar här som motvikt mot falska påståenden och ryktesspridning. Jag brukar fråga: Hur vet du det?

När vi delar faktabaserad information kan vi kommunicera på ett effektivt sätt och ha meningsfulla diskussioner. Fakta bidrar också till att bygga förtroende mellan individer och institutioner. När vi presenterar korrekta och pålitliga fakta, stärker vi vårt rykte som trovärdiga och pålitliga källor.

Ett enkelt sätt att arbeta faktabaserat inom inköpsområdet är att göra en inköpsanalys, ibland kallad spendanalys. Arbetet blir lite som att göra en hushållsbudget men kan omfatta många miljarder kronor i en stor organisation. Genom att kategorisera inköpen får en upphandlande organisation snabbt en överblick av vad man köper, av vem och för hur mycket.

I en stor decentraliserad organisation ger spendanalysen och kategoriseringen en bra bild över inköpen. Det blir ofta tydligt att likartade inköp görs till vitt skilda priser och av många olika leverantörer.

I Nationella upphandlingsrapporten som publicerades i våras finns ett kapitel om ändamålsenlig inköpsledning. Rapporten baseras på svaren i en enkät där över 700 organisationer medverkade. Enkäten gjordes av Upphandlingsmyndigheten i oktober 2022.

Svaren visar att det bara är 41 procent av de upphandlande organisationerna som uppger att de i hög utsträckning har kartlagt organisationens inköpsmönster med spendanalys. Det finns med andra ord förbättringspotential.

När det finns tillgång till fakta finns det också underlag för att ställa frågor och ta ställning till hur inköpsverksamheten ska styras. Finns det något att vinna på att samla ihop inköpen och att arbeta mer strategiskt? Kan organisationens köpkraft förbättras genom att styra inköpen annorlunda och att effektivisera administrationen?

Svaren är naturligtvis olika i olika organisationer men jag vill slå ett slag för en faktabaserad och strategisk inköpsstyrning. När man vet vad man köper kan man på riktigt börja värdera sin köpkraft. Får organisationen det bästa möjliga eller finns utrymme för förbättring av inköpen?

Kom ihåg att en relativt liten förbättring av köpkraften kan ge tillgång till stora resurser. Sveriges samlade offentliga inköp uppgår till minst 800 miljarder kronor årligen. En procent av 800 miljarder kronor motsvarar 8 miljarder kronor – pengar som kan komma väl till pass i många av de offentligt finansierade verksamheterna.

Tänk om inköpen kan effektiviseras ännu mer. Då skulle det finnas betydligt mer pengar till alla välfärdens verksamheter. Och även i en tid av hög inflation och emellanåt rusande priser kan ett effektiviserat inköpsarbete bidra till att minska trycket på den offentliga budgeten.

Kanske kan kategoristyrning vara en metod som fungerar i din organisation? Metoden är faktabaserad och går ut på att skapa mer värde för skattepengarna. Samtidigt säkerställs att inköpen bidrar till att uppfylla organisationens mål och behov.

Kategoristyrning kommer ursprungligen från näringslivet men används allt oftare också av offentliga organisationer. Tricket är att inköpsorganisationen speglar marknaden och leverantörerna möts tvärfunktionellt.

Hur vet du om du har lyckats med din inköpsverksamhet? Viktigast är förstås att inköpen möter de behov som finns i verksamheten. Om de inte gör det, och man hela tiden behöver göra tilläggsupphandlingar, har du inte träffat rätt. Även här går det att hitta nyckeltal som kan följas över tid.

Men hur långt kan du komma i din organisation? Och hur står sig din organisation i relation till andra, liknande, inköpsorganisationer? Om du har kvalitetssäkrade uppgifter om dina inköp går det att jämföra sig med andra organisationer. Tänk om invånarna i grannkommunen får mer för pengarna? Då vill du säkert gärna veta det och hur de har gjort. Genom att jobba systematiskt med att samla in och värdera fakta blir det möjligt.

Ann Eva Askensten
chef för avdelningen Hållbara offentliga affärer på Upphandlingsmyndigheten

Läs mer: Spendanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud