-Jag hoppas och tror att handledningen inte ska uppfattas som att vi kommer med pekpinnar eller att vi ska lära upphandlarna sitt jobb. Syftet är att bidra med ett ”sund-konkurrensperspektiv” på upphandlingsfrågorna utifrån vår bransch, säger Marianne Hammarström på bransch- och arbetsgivarorganisationen Byggföretagen.
-För oss har det varit viktigt att skapa en handledning som till viss del kan ses som en önskelista men som bygger på respekt för upphandlares kompetens och där vi vill ge viktiga råd för en sund konkurrens.
Nyligen hölls en stor nationell konferens om sund konkurrens som arrangerades i samverkan mellan fackförbund och arbetsgivarorganisationer och där den nya handledningen presenterades.
I dess förord skriver Byggföretagens vd Catharina Elmsäter Svärd att nolltolerans gäller mot alla former av fusk och svartarbete och att syftet med handledningen är att bidra med ett ”sund konkurrens-perspektiv” på upphandlingsfrågor.
-På Byggföretagen såg vi värdet i handledningar mot olika målgrupper: förutom en för offentliga beställare finns nu en särskild som vänder sig till inköp med privatägda beställare och ytterligare en mot konsumenter.
-Tillsammans med kollegor inom entreprenadsjuridik, arbetsmiljö och skatterätt har jag varit med i arbetsgruppen för handledningen till offentliga beställare och det är en grundlig process som ligger bakom slutresultatet. Vi har försökt följa en tidslinje från det att upphandlingen förbereds till uppföljning, säger Marianne Hammarström, som tidigare varit ledamot av SOI:s styrelse och inköpschef för kommunägda Falu Energi & Vatten.
2018 beskriver hon som ett viktigt år för arbetet med sund konkurrens i branschen med de uppdrag som flera myndigheter gavs för att motverka fusk och skapa bättre kontrollåtgärder.
-Jag upplever att alla vi har samma målbild i en rad aktiviteter på det här området i samarbete med regioner, myndigheter och fackförbund med flera aktörer. Alla behövs för att få motverka osunda aktörer som inte har på marknaden att göra, säger Marianne Hammarström, som tror att nästa, viktiga steg kan bli ökade möjligheter att dela information mellan myndigheter genom lyft sekretess.
En förhoppning från Byggföretagen – som lyfts fram i handledningen – är att upphandlande myndigheter ska se fördelar med att använda standardavtal och att undvika avsteg.
-Avtalen är förhandlade mellan parterna med en jämn riskfördelning en rimlig reglering av ansvar och befogenheter. Avsteg blir ofta svårkalkylerade och seriösa företag kanske avstår från att lämna anbud vilket leder till en sämre konkurrens, säger Marianne Hammarström.
-Att beställaren ska se positivt på inkomna frågor och synpunkter från anbudsgivarna är också något vi trycker på. Att sätta tilltro till den kompetens som finns hos anbudsgivarna och ta tillvara deras synpunkter för att rätt till eventuella brister i underlaget. Ett annat önskemål är att tidigt i processen säkerställa att kompetens och resurser för uppföljning av kontraktsvillkoren finns.
Pekpinne känns det knappast som, utan mer som en reklamfolder för Byggföretagen eftersom de genom reklambladet, genom att påtala självklarheter, försöker sparka in redan öppna dörrar. Det överraskar därför inte att de också rekommenderar att anbudsgivarna bör vara medlemmar i Byggföretagen, ”Kontrollera om anbudsgivaren är medlem i Byggföretagen”.
Problemet är inte att vi upphandlare inte kan vårt jobb, utan att vissa rötägg, såväl tjänstemän som politiker, inte kan hålla handen från syltburken och tillåts fortsätta.
Tråkigt att du tycker vi ”sparkar in öppna dörrar” då ambitionen är att motverka osunda aktörer. Vi rekommenderar inte att anbudsgivarna bör vara medlemmar i Byggföretagen utan säger att om det finns ett medlemskap så kan det motivera färre kontroller i övrig. Anledning till det är att ett medlemskap bl.a. kräver att entreprenören är ansluten till ID06 och tillämpar kollektivavtal.
Vi ser att mycket av fusket gömmer sig längre ner i underentreprenörsleden, och är därmed svårare att upptäcka. Om man vill komma åt fusket behöver man således även kontrollera underentreprenörer. Jag tycker att det är synd att man missat detta i vägledningen.
Saknar en generell beskrivning om vilka krav en offentlig beställare ska ange när det gäller personalliggare vid upphandling. ID06 är inte ensam på marknaden.
Ytterligare en av alla dessa inlägg från leverantörssidan. Tyvärr är detta som de flesta andra ett kraftfullt slag i tomma luften. Texter och råd som ”tänk igenom” och ”ställ lämpliga krav” ger mig som upphandlare absolut ingen vägledning. Jag ställer alltid vad jag tycker är lämpliga krav. Det jag behöver är konkreta förslag på lämpliga krav eller förklaringar på varför vissa krav är olämpliga.
Bra skrivet Kjell. Detta är inget nytt, vi har hört det förut. Skulle dock vilja tillägga att det behövs mera resurser och mer kompetens på bägge sidor av inköpsprocessen (och det har vi också hört förut, men inget händer). Tidsbrist får många att ta genvägar. Vi upphandlare ska hinna med väldigt mycket.