Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

På offensiven för sund konkurrens

Byggföretagen tar en allt tydligare plats i arbetet för sund konkurrens. Nu finns en särskild handledning som riktar sig till offentliga upphandlare.

| 2020-10-28
Catharina ELmsäter Svärd och Marianne Hammarström, Byggföretagen

-Jag hoppas och tror att handledningen inte ska uppfattas som att vi kommer med pekpinnar eller att vi ska lära upphandlarna sitt jobb. Syftet är att bidra med ett ”sund-konkurrensperspektiv” på upphandlingsfrågorna utifrån vår bransch, säger Marianne Hammarström på bransch- och arbetsgivarorganisationen Byggföretagen.

-För oss har det varit viktigt att skapa en handledning som till viss del kan ses som en önskelista men som bygger på respekt för upphandlares kompetens och där vi vill ge viktiga råd för en sund konkurrens.

Nyligen hölls en stor nationell konferens om sund konkurrens som arrangerades i samverkan mellan fackförbund och arbetsgivarorganisationer och där den nya handledningen presenterades.

I dess förord skriver Byggföretagens vd Catharina Elmsäter Svärd att nolltolerans gäller mot alla former av fusk och svartarbete och att syftet med handledningen är att bidra med ett ”sund konkurrens-perspektiv” på upphandlingsfrågor.

-På Byggföretagen såg vi värdet i handledningar mot olika målgrupper: förutom en för offentliga beställare finns nu en särskild som vänder sig till inköp med privatägda beställare och ytterligare en mot konsumenter.

-Tillsammans med kollegor inom entreprenadsjuridik, arbetsmiljö och skatterätt har jag varit med i arbetsgruppen för handledningen till offentliga beställare och det är en grundlig process som ligger bakom slutresultatet. Vi har försökt följa en tidslinje från det att upphandlingen förbereds till uppföljning, säger Marianne Hammarström, som tidigare varit ledamot av SOI:s styrelse och inköpschef för kommunägda Falu Energi & Vatten.

2018 beskriver hon som ett viktigt år för arbetet med sund konkurrens i branschen med de uppdrag som flera myndigheter gavs för att motverka fusk och skapa bättre kontrollåtgärder.

-Jag upplever att alla vi har samma målbild i en rad aktiviteter på det här området i samarbete med regioner, myndigheter och fackförbund med flera aktörer. Alla behövs för att få motverka osunda aktörer som inte har på marknaden att göra, säger Marianne Hammarström, som tror att nästa, viktiga steg kan bli ökade möjligheter att dela information mellan myndigheter genom lyft sekretess.

En förhoppning från Byggföretagen – som lyfts fram i handledningen –  är att upphandlande myndigheter ska se fördelar med att använda standardavtal och att undvika avsteg.

-Avtalen är förhandlade mellan parterna med en jämn riskfördelning en rimlig reglering av ansvar och befogenheter. Avsteg blir ofta svårkalkylerade och seriösa företag kanske avstår från att lämna anbud vilket leder till en sämre konkurrens, säger Marianne Hammarström.

-Att beställaren ska se positivt på inkomna frågor och synpunkter från anbudsgivarna är också något vi trycker på. Att sätta tilltro till den kompetens som finns hos anbudsgivarna och ta tillvara deras synpunkter för att rätt till eventuella brister i underlaget. Ett annat önskemål är att tidigt i processen säkerställa att kompetens och resurser för uppföljning av kontraktsvillkoren finns.

Läs mer: Upphandling ByggföretagenKonkurrens

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

6 kommentarer på "På offensiven för sund konkurrens"

  1. Carro skriver:
    2020-10-28 kl. 09:39

    Pekpinne känns det knappast som, utan mer som en reklamfolder för Byggföretagen eftersom de genom reklambladet, genom att påtala självklarheter, försöker sparka in redan öppna dörrar. Det överraskar därför inte att de också rekommenderar att anbudsgivarna bör vara medlemmar i Byggföretagen, ”Kontrollera om anbudsgivaren är medlem i Byggföretagen”.

    Problemet är inte att vi upphandlare inte kan vårt jobb, utan att vissa rötägg, såväl tjänstemän som politiker, inte kan hålla handen från syltburken och tillåts fortsätta.

    Svara
    1. Marianne Hammarström skriver:
      2020-10-28 kl. 12:12

      Tråkigt att du tycker vi ”sparkar in öppna dörrar” då ambitionen är att motverka osunda aktörer. Vi rekommenderar inte att anbudsgivarna bör vara medlemmar i Byggföretagen utan säger att om det finns ett medlemskap så kan det motivera färre kontroller i övrig. Anledning till det är att ett medlemskap bl.a. kräver att entreprenören är ansluten till ID06 och tillämpar kollektivavtal.

  2. Mia skriver:
    2020-10-29 kl. 08:19

    Vi ser att mycket av fusket gömmer sig längre ner i underentreprenörsleden, och är därmed svårare att upptäcka. Om man vill komma åt fusket behöver man således även kontrollera underentreprenörer. Jag tycker att det är synd att man missat detta i vägledningen.

    Svara
  3. Bettan Bergström skriver:
    2020-10-29 kl. 08:40

    Saknar en generell beskrivning om vilka krav en offentlig beställare ska ange när det gäller personalliggare vid upphandling. ID06 är inte ensam på marknaden.

    Svara
  4. Kjell skriver:
    2020-10-29 kl. 11:00

    Ytterligare en av alla dessa inlägg från leverantörssidan. Tyvärr är detta som de flesta andra ett kraftfullt slag i tomma luften. Texter och råd som ”tänk igenom” och ”ställ lämpliga krav” ger mig som upphandlare absolut ingen vägledning. Jag ställer alltid vad jag tycker är lämpliga krav. Det jag behöver är konkreta förslag på lämpliga krav eller förklaringar på varför vissa krav är olämpliga.

    Svara
    1. Upphandlarjocke skriver:
      2020-11-03 kl. 10:25

      Bra skrivet Kjell. Detta är inget nytt, vi har hört det förut. Skulle dock vilja tillägga att det behövs mera resurser och mer kompetens på bägge sidor av inköpsprocessen (och det har vi också hört förut, men inget händer). Tidsbrist får många att ta genvägar. Vi upphandlare ska hinna med väldigt mycket.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025