Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

På djupet mot IOP

Bidrag, upphandling eller IOP. I Umeå faller valet på en IOP-lösning för samverkan med den lokala kvinno- och tjejjouren efter ett grundligt utredningsarbete kring juridik och andra frågeställningar.

| 2020-10-02
Centrala Umeå och Andreas Lundgren. Foto: Sara Stenberg respektive Samuel Pettersson

-För oss gäller det att hitta en samarbetsform som fungerar för helheten. Föreningsbidrag är ju som namnet anger att man ger ett bidrag, men vi har sett ett behov av närmare samarbete. En upphandling har svårt att täcka in alla delar som vi vill ha med i ett avtal, säger Andreas Lundgren, socialdemokratisk ordförande i kommunens individ- och familjenämnd.

-IOP blir därför den samarbetsform som vi ser kan fungera bäst och det känns tryggt att vi har en grundlig utredning som stöd för att nu gå vidare med en sådan lösning som blir långsiktig och har legitimitet.

Statliga betänkanden och vägledningar eller SKR-rekommendationer i all ära: fortfarande finns en stor osäkerhet kring möjligheterna att ersätta upphandling med IOP-avtal.

Umeå kommunen valde att möta det problemet med en grundlig, 20-sidig utredning som landar i slutsatsen att IOP är möjlig som avtalsform mellan kommunen och kvinno- och tjejjouren.

Upphandlingsenheten och kommunjuristen inom den kommunala organisationen har visserligen en del synpunkter kring hur ett avtal behöver avgränsas och formuleras. Men Umeå kommun har nu beslutat att gå vidare med en IOP-lösning.

-Vi kommer nu att ta fram ett underlag för ett kommande IOP-avtal – hur det skulle kunna se ut och hur olika delar kan regleras.  Så det kan ta ytterligare ett par månader  fram till undertecknande, säger Andreas Lundgren.

I nuläget stödjer kommunen verksamheten med föreningsbidrag och täckning för hyreskostnad, totalt omkring 2,3 miljoner kronor för 2020.

Det vägval som ett flertal kommuner i Stockholmsområdet – ledda av Nacka kommun – gjorde med en gemensam upphandling om skyddat boende ledde ifjol till en förnyad debatt om kommunernas samverkan med kvinnojourer.

I Umeå har det dock inte funnits några ideologiska skiljelinjer utan skiftet till en IOP-lösning sker med samförstånd över blockgränsen.

Andreas Lundgren pekar på vikten av en helhetslösning för att täcka in alla delar av den kompetens som kvinno- och tjejjourer kan bidrag med.

-Det har varit viktigt att göra en ordentlig översyn av vårt samarbete med kvinno- och tjejjouren. Det är en verksamhet som innehåller många olika delar, inte enbart skyddat boende utan även stöd i olika former, utbildning av volontärer med mera, säger han.

-En IOP ger mer jämlika parter och ett samarbete som regleras och förstärks. Jag ser med oro hur andra kommuner minskar stödet till det arbete som kvinnojourerna utför. Därför känns det väldigt bra att vi i Umeå kommun kommer att säkerställa en heltäckande och långsiktig lösning som också bygger på en politisk enighet.

Sigtuna i Stockholms län var första kommun att teckna IOP-avtal med en kvinnojour efter ett beslut 2014 och där gäller en IOP-modell fortfarande efter beslut om revidering och resurstillskott tidigare i år.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling IOPKvinnojourerUmeå kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "På djupet mot IOP"

  1. Po skriver:
    2020-10-03 kl. 13:30

    Har dom tagit del av Alingsåsdomen??

    Svara
  2. Per skriver:
    2020-10-07 kl. 09:55

    Det stämmer inte att Sigtuna var först. Det var Västerås.

    Svara
  3. Mats skriver:
    2020-10-15 kl. 18:23

    Marknad bygger på konkurrens, medan partnerskap bygger på samverkan. Så det är två helt olika sätt att ordna välfärden på om offentlig sektor inte ska göra det i egen regi (och eftersom Partnerskap är något annat än Marknad har Konkurrensverket inget där att göra, även om de inte verkar ha fattat det ännu).

    Det intressanta är att IOP, dvs partnerskap mellan idéburen och offentlig sektor, verkar fungera väldigt bra. T ex när det gäller Kvinnojourer i Sigtuna.

    Jämför man med partnerskap mellan näringslivet och offentlig sektor, s k OPS (offentlig privat samverkan), så är det ingen underdrift att det fungerat väldigt dåligt. (Nya Karolinska, Arlandabanan). Frågan är vad skillnaderna beror på?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud