Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

På djupet mot IOP

Bidrag, upphandling eller IOP. I Umeå faller valet på en IOP-lösning för samverkan med den lokala kvinno- och tjejjouren efter ett grundligt utredningsarbete kring juridik och andra frågeställningar.

| 2020-10-02
Centrala Umeå och Andreas Lundgren. Foto: Sara Stenberg respektive Samuel Pettersson

-För oss gäller det att hitta en samarbetsform som fungerar för helheten. Föreningsbidrag är ju som namnet anger att man ger ett bidrag, men vi har sett ett behov av närmare samarbete. En upphandling har svårt att täcka in alla delar som vi vill ha med i ett avtal, säger Andreas Lundgren, socialdemokratisk ordförande i kommunens individ- och familjenämnd.

-IOP blir därför den samarbetsform som vi ser kan fungera bäst och det känns tryggt att vi har en grundlig utredning som stöd för att nu gå vidare med en sådan lösning som blir långsiktig och har legitimitet.

Statliga betänkanden och vägledningar eller SKR-rekommendationer i all ära: fortfarande finns en stor osäkerhet kring möjligheterna att ersätta upphandling med IOP-avtal.

Umeå kommunen valde att möta det problemet med en grundlig, 20-sidig utredning som landar i slutsatsen att IOP är möjlig som avtalsform mellan kommunen och kvinno- och tjejjouren.

Upphandlingsenheten och kommunjuristen inom den kommunala organisationen har visserligen en del synpunkter kring hur ett avtal behöver avgränsas och formuleras. Men Umeå kommun har nu beslutat att gå vidare med en IOP-lösning.

-Vi kommer nu att ta fram ett underlag för ett kommande IOP-avtal – hur det skulle kunna se ut och hur olika delar kan regleras.  Så det kan ta ytterligare ett par månader  fram till undertecknande, säger Andreas Lundgren.

I nuläget stödjer kommunen verksamheten med föreningsbidrag och täckning för hyreskostnad, totalt omkring 2,3 miljoner kronor för 2020.

Det vägval som ett flertal kommuner i Stockholmsområdet – ledda av Nacka kommun – gjorde med en gemensam upphandling om skyddat boende ledde ifjol till en förnyad debatt om kommunernas samverkan med kvinnojourer.

I Umeå har det dock inte funnits några ideologiska skiljelinjer utan skiftet till en IOP-lösning sker med samförstånd över blockgränsen.

Andreas Lundgren pekar på vikten av en helhetslösning för att täcka in alla delar av den kompetens som kvinno- och tjejjourer kan bidrag med.

-Det har varit viktigt att göra en ordentlig översyn av vårt samarbete med kvinno- och tjejjouren. Det är en verksamhet som innehåller många olika delar, inte enbart skyddat boende utan även stöd i olika former, utbildning av volontärer med mera, säger han.

-En IOP ger mer jämlika parter och ett samarbete som regleras och förstärks. Jag ser med oro hur andra kommuner minskar stödet till det arbete som kvinnojourerna utför. Därför känns det väldigt bra att vi i Umeå kommun kommer att säkerställa en heltäckande och långsiktig lösning som också bygger på en politisk enighet.

Sigtuna i Stockholms län var första kommun att teckna IOP-avtal med en kvinnojour efter ett beslut 2014 och där gäller en IOP-modell fortfarande efter beslut om revidering och resurstillskott tidigare i år.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling IOPKvinnojourerUmeå kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "På djupet mot IOP"

  1. Po skriver:
    2020-10-03 kl. 13:30

    Har dom tagit del av Alingsåsdomen??

    Svara
  2. Per skriver:
    2020-10-07 kl. 09:55

    Det stämmer inte att Sigtuna var först. Det var Västerås.

    Svara
  3. Mats skriver:
    2020-10-15 kl. 18:23

    Marknad bygger på konkurrens, medan partnerskap bygger på samverkan. Så det är två helt olika sätt att ordna välfärden på om offentlig sektor inte ska göra det i egen regi (och eftersom Partnerskap är något annat än Marknad har Konkurrensverket inget där att göra, även om de inte verkar ha fattat det ännu).

    Det intressanta är att IOP, dvs partnerskap mellan idéburen och offentlig sektor, verkar fungera väldigt bra. T ex när det gäller Kvinnojourer i Sigtuna.

    Jämför man med partnerskap mellan näringslivet och offentlig sektor, s k OPS (offentlig privat samverkan), så är det ingen underdrift att det fungerat väldigt dåligt. (Nya Karolinska, Arlandabanan). Frågan är vad skillnaderna beror på?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl