Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Oproportionerligt inte godta e-signatur

RättsfallsanalysDet strider mot proportionalitetsprincipen att kräva att ett anbud ska signeras manuellt, skannas och skickas elektroniskt, när nämnda formkrav innebär en lägre nivå av säkerhet än e-signatur. Det menar Kammarrätten i Stockholm i en färsk dom som analyseras av Fredrik Linder och Nike Berlin, Advokatfirman Schjødt.

| 2020-12-20
Fredrik Linder och Nike Berlin, Advokatfirman Schjødt.

Sammanfattning
I en konsultupphandling ställdes ett formkrav på att anbudet skulle undertecknas, skannas och skickas elektroniskt.

Kammarrätten fann att kravet stred mot propor­tio­na­li­tets­principen, bland annat då det innebar lägre säkerhet jämfört med e-signatur. Det ansågs däremot inte strida mot likabehandlingsprincipen att ställa högre krav på validering av e-signatur jämfört med kontroll av skannad signatur.

Skaderekvisitet var inte uppfyllt i det aktuella fallet, då leverantörens e-sig­na­tur inte hade kunnat valideras, varför ansökan om överprövning avslogs.

Bakgrund
Säkerhetspolisen, Säpo, upphandlande ramavtal för upphandlingskonsulter genom ett öppet förfarande enligt LOU. En leveran­tör diskvalificerades med motiveringen att anbudet inte hade signerats enligt ett formkrav som angav att anbudet skulle undertecknas, skannas och skickas elektroniskt.

Leverantören ansökte om överprövning och anförde att kravet stod i strid med proportiona­litetsprincipen och framhöll bland annat att anbudet hade signerats elektroniskt samt att e-signaturen verifierats genom Bank-ID.

Säpo invände bland annat att leverantören inte riskerat att lida skada, då dess e-signatur inte kun­nat valideras. Säpo menade att kravet utgjorde en proportionerlig, lämplig och effek­tiv åtgärd i relation till syftet med kravet; att på ett enkelt, säkert och trovärdigt sätt säkerställa att bindande anbud (såväl civilrättsligt som straffrättsligt) lämnades av behörig företrädare.

Förvaltnings­rätten ansåg att kravet inte stod i strid med proportionalitetsprincipen och avslog ansökan. Den e-signatur som leverantören använt kunde enligt förvaltningsrätten inte likställas med ett undertecknat anbud i enlighet med formkravet.

Domstolens bedömning
Kammarrätten konstaterade att det av EU-domstolens praxis (mål C-245/03 Contse) framgår att en proportionalitetsbedömning ska göras i tre steg.

Först bedöms om åtgärden är lämplig och effektiv för att uppnå det eftersträvade syftet. Sedan bedöms om åtgärden är nödvändig för att uppnå detta syfte, det vill säga att det inte finns något mindre ingripande alternativ. Slutligen bedöms om den negativa effekten av åtgärden är oproportionerlig jämfört med syftet.

Kammarrätten betonade att det var Säpo som hade att visa att det aktuella formkravet var nödvändigt för att uppnå eftersträvat syfte.

Även om upphandlande myndigheter har stor frihet vid utformande av formkrav, och även om aktuellt formkrav var tydligt och enkelt för anbudsgivare att uppfylla, ansåg kammar­rät­ten att kravet inte stod i proportion till det angivna syftet (det vill säga syftet att säkerställa att anbudsgivaren blir bunden av anbudet och att företrädarna kan hållas straffrättsligt ansvariga för innehållet).

Dom­sto­len framhöll att e-signaturer i dag är grundläggande för ett fungerande samhälls­liv och att en skannad un­­der­skrift inte har samma bevisvärde som en originalunderskrift.

Kammar­rätten fann även att formkravet dels innebar en lägre säkerhetsnivå jämfört med sådan e-signatur som den klagande leverantören uppgavs ha använt, dels inte var nödvändigt vid e-signering. Formkravet stred därför mot proportionalitetsprincipen.

Leverantören hade även anfört att Säpo agerat i strid mot likabehandlings­princi­pen genom att ställa ”högre krav på bevisning av e-signaturers äkthet än vad som ställs för skannade signaturers äkthet”.

Kammarrätten, som inte delade uppfattningen, framhöll att e-signaturer och traditionella namnunderskrifter är olika till sin natur och utförs på olika sätt samt att valideringen av e-signatur inte är jämförbar med kontrollen av äkthet hos en traditionell namnunderskrift.

Kammarrätten ifrågasatte inte Säpos uppgift om att leverantörens e-signatur inte hade kunnat valideras och leverantören hade inte heller kunnat visa att anbudet signerats på det sätt som leverantören påstått.

Kammarrätten fann därför att leverantören inte hade visat att den lidit eller riskerat att skada till följd av bristerna i upphandlingen, och avslog överklagandet. Målet har överklagats till Högsta förvaltningsdomstolen, som i skrivande stund ännu inte har tagit ställning till frågan om prövningstillstånd.

Analys
I det refererade målet menade Säpo att man hade ställt krav på egenhändigt undertecknande av anbud. Kammarrätten konstaterade att så inte var fallet; däremot förelåg ett formkrav för undertecknande av anbudet. Då LOU inte reglerar hur anbud ska signeras ankommer det på upphandlande myndighet att vid behov reglera detta i upphandlingsdokumenten. Formkrav avseende signering av anbud ska dock alltid vara förenliga med de grundläggande upphandlingsrättliga principerna.

Enligt 12 kap. 7 § LOU får en upphandlande myndighet kräva att exempelvis elektroniska anbud ska vara försedda med avancerad elektronisk underskrift enligt förordning (EU) nr 910/2014 om elektronisk identifiering med mera.

Eftersom en sådan underskrift innebär högre säkerhet än en skannad manuell underskrift bör avancerade e-signaturer accepteras i upphandlingar där det ställs formkrav på skannad underskrift eller liknande. Detta gäller dock under förutsättning att den som signerar anbudet elektroniskt kan bevisa att anbudet har signerats på det sätt som påstås.

I det sammanhanget är det intressant att kammarrätten i det refererade avgörandet bedömde att det kan ställas högre krav på validering av elektronisk underskrift i jämförelse med bedömning av äkthet av en skannad kopia.

Likabehandlingsprincipen innebar alltså i det aktuella målet inte att de två aktuella metoderna för att signera anbud skulle bedömas lika, utan olika – på grund av att metoderna som sådana fungerade på olika sätt.

Sammanfattningsvis innebär domen att upphandlande myndigheter noggrant bör utforma eventuella formkrav på anbuds undertecknande, och att man vid elektronisk anbudslämning måste utforma kravet på ett sätt som även tillåter avancerad e-signering av anbud.

Domen kan förhoppningsvis bidra till fler och bättre möjligheter till avancerad e-signering av anbud.

Målnummer och domstol
Kammarrättens i Stockholm dom den 11 november 2020 i mål 4566-20.

Juristpanelen

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl