Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Oproportionerligt inte godta e-signatur

RättsfallsanalysDet strider mot proportionalitetsprincipen att kräva att ett anbud ska signeras manuellt, skannas och skickas elektroniskt, när nämnda formkrav innebär en lägre nivå av säkerhet än e-signatur. Det menar Kammarrätten i Stockholm i en färsk dom som analyseras av Fredrik Linder och Nike Berlin, Advokatfirman Schjødt.

| 2020-12-20
Fredrik Linder och Nike Berlin, Advokatfirman Schjødt.

Sammanfattning
I en konsultupphandling ställdes ett formkrav på att anbudet skulle undertecknas, skannas och skickas elektroniskt.

Kammarrätten fann att kravet stred mot propor­tio­na­li­tets­principen, bland annat då det innebar lägre säkerhet jämfört med e-signatur. Det ansågs däremot inte strida mot likabehandlingsprincipen att ställa högre krav på validering av e-signatur jämfört med kontroll av skannad signatur.

Skaderekvisitet var inte uppfyllt i det aktuella fallet, då leverantörens e-sig­na­tur inte hade kunnat valideras, varför ansökan om överprövning avslogs.

Bakgrund
Säkerhetspolisen, Säpo, upphandlande ramavtal för upphandlingskonsulter genom ett öppet förfarande enligt LOU. En leveran­tör diskvalificerades med motiveringen att anbudet inte hade signerats enligt ett formkrav som angav att anbudet skulle undertecknas, skannas och skickas elektroniskt.

Leverantören ansökte om överprövning och anförde att kravet stod i strid med proportiona­litetsprincipen och framhöll bland annat att anbudet hade signerats elektroniskt samt att e-signaturen verifierats genom Bank-ID.

Säpo invände bland annat att leverantören inte riskerat att lida skada, då dess e-signatur inte kun­nat valideras. Säpo menade att kravet utgjorde en proportionerlig, lämplig och effek­tiv åtgärd i relation till syftet med kravet; att på ett enkelt, säkert och trovärdigt sätt säkerställa att bindande anbud (såväl civilrättsligt som straffrättsligt) lämnades av behörig företrädare.

Förvaltnings­rätten ansåg att kravet inte stod i strid med proportionalitetsprincipen och avslog ansökan. Den e-signatur som leverantören använt kunde enligt förvaltningsrätten inte likställas med ett undertecknat anbud i enlighet med formkravet.

Domstolens bedömning
Kammarrätten konstaterade att det av EU-domstolens praxis (mål C-245/03 Contse) framgår att en proportionalitetsbedömning ska göras i tre steg.

Först bedöms om åtgärden är lämplig och effektiv för att uppnå det eftersträvade syftet. Sedan bedöms om åtgärden är nödvändig för att uppnå detta syfte, det vill säga att det inte finns något mindre ingripande alternativ. Slutligen bedöms om den negativa effekten av åtgärden är oproportionerlig jämfört med syftet.

Kammarrätten betonade att det var Säpo som hade att visa att det aktuella formkravet var nödvändigt för att uppnå eftersträvat syfte.

Även om upphandlande myndigheter har stor frihet vid utformande av formkrav, och även om aktuellt formkrav var tydligt och enkelt för anbudsgivare att uppfylla, ansåg kammar­rät­ten att kravet inte stod i proportion till det angivna syftet (det vill säga syftet att säkerställa att anbudsgivaren blir bunden av anbudet och att företrädarna kan hållas straffrättsligt ansvariga för innehållet).

Dom­sto­len framhöll att e-signaturer i dag är grundläggande för ett fungerande samhälls­liv och att en skannad un­­der­skrift inte har samma bevisvärde som en originalunderskrift.

Kammar­rätten fann även att formkravet dels innebar en lägre säkerhetsnivå jämfört med sådan e-signatur som den klagande leverantören uppgavs ha använt, dels inte var nödvändigt vid e-signering. Formkravet stred därför mot proportionalitetsprincipen.

Leverantören hade även anfört att Säpo agerat i strid mot likabehandlings­princi­pen genom att ställa ”högre krav på bevisning av e-signaturers äkthet än vad som ställs för skannade signaturers äkthet”.

Kammarrätten, som inte delade uppfattningen, framhöll att e-signaturer och traditionella namnunderskrifter är olika till sin natur och utförs på olika sätt samt att valideringen av e-signatur inte är jämförbar med kontrollen av äkthet hos en traditionell namnunderskrift.

Kammarrätten ifrågasatte inte Säpos uppgift om att leverantörens e-signatur inte hade kunnat valideras och leverantören hade inte heller kunnat visa att anbudet signerats på det sätt som leverantören påstått.

Kammarrätten fann därför att leverantören inte hade visat att den lidit eller riskerat att skada till följd av bristerna i upphandlingen, och avslog överklagandet. Målet har överklagats till Högsta förvaltningsdomstolen, som i skrivande stund ännu inte har tagit ställning till frågan om prövningstillstånd.

Analys
I det refererade målet menade Säpo att man hade ställt krav på egenhändigt undertecknande av anbud. Kammarrätten konstaterade att så inte var fallet; däremot förelåg ett formkrav för undertecknande av anbudet. Då LOU inte reglerar hur anbud ska signeras ankommer det på upphandlande myndighet att vid behov reglera detta i upphandlingsdokumenten. Formkrav avseende signering av anbud ska dock alltid vara förenliga med de grundläggande upphandlingsrättliga principerna.

Enligt 12 kap. 7 § LOU får en upphandlande myndighet kräva att exempelvis elektroniska anbud ska vara försedda med avancerad elektronisk underskrift enligt förordning (EU) nr 910/2014 om elektronisk identifiering med mera.

Eftersom en sådan underskrift innebär högre säkerhet än en skannad manuell underskrift bör avancerade e-signaturer accepteras i upphandlingar där det ställs formkrav på skannad underskrift eller liknande. Detta gäller dock under förutsättning att den som signerar anbudet elektroniskt kan bevisa att anbudet har signerats på det sätt som påstås.

I det sammanhanget är det intressant att kammarrätten i det refererade avgörandet bedömde att det kan ställas högre krav på validering av elektronisk underskrift i jämförelse med bedömning av äkthet av en skannad kopia.

Likabehandlingsprincipen innebar alltså i det aktuella målet inte att de två aktuella metoderna för att signera anbud skulle bedömas lika, utan olika – på grund av att metoderna som sådana fungerade på olika sätt.

Sammanfattningsvis innebär domen att upphandlande myndigheter noggrant bör utforma eventuella formkrav på anbuds undertecknande, och att man vid elektronisk anbudslämning måste utforma kravet på ett sätt som även tillåter avancerad e-signering av anbud.

Domen kan förhoppningsvis bidra till fler och bättre möjligheter till avancerad e-signering av anbud.

Målnummer och domstol
Kammarrättens i Stockholm dom den 11 november 2020 i mål 4566-20.

Juristpanelen

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud