Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Omöjligt att lämna tillbaka felköp

Västerås stad avropade på ett ogiltigförklarat avtal. Det är enligt kommunen omöjligt att lämna tillbaka använda och märkta datorer, varav en del dessutom specialbeställts.

| 2016-11-16

Västerås stads upphandling av datorer och surfplattor har varit en juridisk långkörare. Sedan Högsta förvaltningsdomstolen nekat prövningstillstånd står det klart att kommunen avropat för betydande belopp på ett ogiltigförklarat avtal.

Grundregeln är att varor och tjänster som inköpts i brott mot LOU ska återgå. Det är inte möjligt att återlämna menar kommunens IT- och säkerhetsdirektör Mikael Lagergren:

– Vi skulle kasta bort skattepengar helt i onödan. Helt orimligt.

Mikael Lagergren beskriver kommunens strävan om att hålla igång verksamheten under rättsprocessens gång. Han frågar sig om LOU är överordnad skollagen, hälso- och sjukvårdslagen, socialtjänstlagen med flera.

– Vi kan inte upphöra med samhällsviktig verksamhet bara för vi har en pågående process.

När besked om uteblivet prövningstillstånd kom i somras stoppades ordersystemet. Sedan dess har Västerås gjort ”korta avrop” på SKL Kommentus Inköpscentrals ramavtal och har nu en upphandling ute – som man hoppas ska bli bra.

– Det är provtryckt på alla olika sätt. Det ska bli spännande att se vad som händer när vi lämnar tilldelningsbeslut.

Mikael Lagergren är besviken över att Högsta förvaltningsdomstolen valde att inte pröva upphandlingen. Han tycker också att beslutet om varför är kortfattat och dåligt motiverat – det inskränker sig praktiskt taget till ett nej.

Tillbaka till nyckelfrågan, den om återlämning. Är det rimligt att lämna tillbaka utrustning som i många fall är specialbeställd från fabrik, som är stöldmärkt både fysiskt och med DNA och som är väl använd och bara har ett värde som är en bråkdel av ordervärdet?

– Här svarar vi lika kort och koncist som Högsta förvaltningsdomstolen: nej.

Annons

Upphandling24 arrangerar utbildningen för dig som vill fördjupa dina kunskaper om upphandling av ramavtal. Kursen tar upp de relevanta bestämmelserna i LOU och EU:s direktiv samt domstolspraxis både från EU-domstolen och svenska domstolar. Kursen ger också tips på hur man kan undvika fel och falluckor. Läs mer här!

Läs mer: ITRamavtalÖverprövning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Omöjligt att lämna tillbaka felköp"

  1. Dan Frödén skriver:
    2016-11-16 kl. 15:39

    Det är en olämplig och farlig väg att gå för en myndighet att ducka för konsekvenserna av ett ogiltigt avtal. Självfallet ska datorerna och ev. kringutrustning återlämnas och förmögenhetsvärdet återställas som om avtalet inte existerat.
    Allt annat är att ge kryphål och genvägar till den som vill köpa utan korrekt avtal. Rimligen skall alltså utrustningen återlämnas, kommunen återfå de medel som utbetalats med ett eventuellt avdrag för märkning och dylikt.
    Om inte detta sker, blir ju konsekvensen att vilken myndighet som helst kan direktupphandla vad som helst så länge det inte är rena standardprodukter. Och även om det är standardprodukter, kan man komma undan genom märkning.
    Så – det rimliga är således att leverantören, som visste att Västerås avropade på ett ogiltigt direktupphandlingsavtal, får stå den ekonomiska konsekvensen för såvitt det inte kan hävdas ”god tro”. I det läget uppstår inte heller någon förlust av skattemedel.
    Nej, Västerås, tänk om och tänk rätt!
    ”Dan Frödén, Senior Advisor, Tenders International Consulting AB”

    Svara
  2. Anders Saltin (@AndersSaltin) skriver:
    2016-11-16 kl. 20:53

    Dan/Tenders: Nämn också upphandlingsskadeavgift och ev. skadeståndsanspråk. Knappast att anse som konsekvenslöst (för att inte tala om de mediala problemen).

    Sedan, betänk att avtalet i fråga föregicks av annonsering; volymen ändras (i god tid innan anbudstidens utgång); annonseringstiden gick ut; upphandlingen överprövades inte; ett par månader in i avtalet initierades en talan om ogiltigförklaring: Grunden kan kokas ner till att kontraktet inte ska anses som annonserat p.g.a. väsentlig ändring (trots att det uppenbarligen har annonserats).

    Att ”leverantören […] visste att Västerås avropade på ett ogiltigt direktupphandlingsavtal […]” är en väl enkel beskrivning av situationen. Det är trots allt år som passerat i väntan på ett avgörande.

    Men, som sagt, det är min åsikt. Någon som är insatt i fallet får gärna rätta mig om jag svävat ut väl långt.

    Svara
  3. Crister Kembler skriver:
    2016-11-18 kl. 17:41

    Dan Fröden, du slår huvudet på spiken. Läget innan avtalets ingång skall självfallet återställas. Det innebär i princip att varenda skruv skall lämnas tillbaka. Det finns inget utrymme att hävda att vare sig specialbeställningar eller stöldmärkning skulle inhibera detta faktum. Fö kan man bortse från specialbeställningar i detta fall, de existerar nästan inte. När det gäller stöldmärkning går detta att åtgärda iofs mot en kostnad. Till Anders Saltin villjag bara säga att Västerås Stad medvetet har brutit mot LOU genom sitt agerande. Detta hade man lätt kunnat undvika genom att avbryta och annonserat på nytt alternativt fortsatt med den särskilda upphandling för skolan som man annonserat. Det hade sparat många miljoner för skattebetalarna i Västerås.

    Svara
  4. Jan Persson skriver:
    2016-11-21 kl. 08:42

    Dan Fröberg,du har naturligtvis helt rätt Västerås stad skulle omedelbart gjort om hela förfarandet vilket hadda sparat tid resurser och skattepengar. Vet man att man gör fel blir det mycket sällan rätt om man försöker fixa till det med ytterliga fel.

    Svara

Lämna ett svar till Anders Saltin (@AndersSaltin) Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna