Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande

RättsfallsanalysKammarrätten i Stockholm har bedömt att det är tillåtet att ställa säkerhetsrelaterade krav som innebär att svenska bolag som har ägare från länder som SÄPO utpekar som hot inte får delta i en upphandling. Annika Blomqvist och Sofie Petersson, Advokatfirman Cederquist, analyserar domen.

| 2025-10-28
Sofie Petersson och Annika Blomqvist, Advokatfirman Cederquist.

BAKGRUND:

Arbetsförmedlingen genomförde en upphandling av ”IT‑arbetsplats, klienter och tjänster”. Upphandlingen genomfördes enligt LOU.

I upphandlingen ställdes ett krav på att anbudsgivare skulle säkerställa att ingen främmande makt som SÄPO hade identifierat som ett hot mot Sverige kunde komma åt, manipulera, avlyssna eller på annat sätt påverka data, mjukvara eller hårdvara.

I upphandlingsdokumenten angavs att kravet inte kunde uppfyllas bland anant om det bland ägarna för anbudsgivaren, tillverkare eller underleverantör fanns en representant för ett land som enligt SÄPO utgör ett hot i och mot Sverige, om representantens ägande eller röstandel översteg tio procent. Det gällde oavsett om ägandet var direkt eller indirekt genom mellanliggande bolag där det finns en sådan representant i ägarskaran.

Ett bolag som har ett ägande genom kinesiska bolag som överstiger tio procent valde att inte lämna anbud på grund av kravet. Istället ansökte bolaget om överprövning av upphandlingen och ifrågasatte kravet.

Arbetsförmedlingen hänvisade till att de datorer som upphandlades ska användas i myndighetens roll som beredskapsmyndighet och kommer att användas av medarbetare som arbetar i roller som omfattas av säkerhetsskydd. Stora mängder mycket känsliga uppgifter kommer att hanteras på stationerna.

Arbetsförmedlingen anförde även att kravet baserades på lagar avseende säkerhetsarbete, på en rapport från Nationellt cybersäkerhetscenter om hur myndigheter ska agera i upphandlingar, regeringens säkerhetsstrategi och konstateranden från SÄPO.

RÄTTSLIG BEDÖMNING, FÖRVALTNINGSRÄTTEN:

Förvaltningsrätten konstaterade först att bolaget hade rätt att föra talan mot upphandlingen trots att inget anbud hade lämnats, eftersom bolaget hade ett intresse av kontraktet.

Arbetsförmedlingen ansåg att om det aktuella bolaget träffades av kravet var bolaget att betrakta som en anbudsgivare från Kina som saknar rätt att åberopa de upphandlingsrättsliga principerna för att kräva att få delta i en upphandling på lika villkor som övriga anbudsgivare.

EU-domstolen har tidigare klargjort att leverantörer från tredjeland som saknar frihandelsavtal med EU, vilket Kina inte har, inte kan åberopa de grundläggande principerna i direktivet (se EU‑domstolens domar i mål C‑652/22 Kolin och i mål C­­‑266/22 Qingdao samt tidigare analys på Inköpsrådet).

Förvaltningsrätten konstaterade dock att det var fråga om ett svenskt aktiebolag med säte i Sverige som därmed hade rätt att åberopa de upphandlingsrättsliga principerna.

Prövningen av det omstridda kravet skedde därför med utgångspunkt i om kravet stod i strid med de grundläggande principerna.

Det var inte visat att kravet gjorde det svårare att delta i upphandlingen för anbudsgivare från andra medlemsstater eller från länder som har frihandelsavtal med EU. Det fanns också sakliga skäl för att göra skillnad på anbudsgivare med koppling till länder som SÄPO har identifierat som ett hot mot Sverige och andra anbudsgivare. Kravet stod därför inte i strid med principerna om icke‑diskriminering och likabehandling.

Kravet var inte heller oproportionerligt. Vid den bedömningen beaktade domstolen bl.a. att kravet var lämpligt och effektivt för att uppnå det säkerhetsrelaterade syftet, vilket i sig var ett mycket tungt vägande intresse. Det var inte visat att detta syfte kunde uppnås med mindre ingripande åtgärder. Den negativa effekten som kravet medförde för de leverantörer som utestängdes var inte oproportionerlig i relation till det säkerhetsrelaterade syfte som eftersträvades.

Eftersom bolaget inte hade visat att Arbetsförmedlingen hade agerat i strid med LOU avslogs ansökan om överprövning.

KAMMARRÄTTEN:

Kammarrätten tog upp målet till omedelbart avgörande och konstaterade endast att kammarrätten inte gjorde någon annan bedömning än den som förvaltningsrätten hade gjort.

ANALYS:

Av EU-domstolens praxis följer att upphandlande myndigheter kan välja att utestänga anbudsgivare från tredjeland som saknar frihandelsavtal med EU från sina upphandlingar. Av det nu analyserade avgörandet framgår att domstolarna inte anser att EU-domstolens praxis kan utsträckas till att omfatta även svenska aktiebolag med säte i Sverige.

Svenska aktiebolag har rätt att åberopa de upphandlingsrättsliga principerna i direktivet, även om de har ägare från tredjeland. Detta kan öppna för aktörer i tredje land utan frihandelsavtal med EU att etablera dotterbolag inom unionen för att på så sätt få tillträde till EU:s upphandlingsmarknad på lika villkor som inhemska leverantörer.

I detta fall var det istället de säkerhetsrelaterade kraven och det tungt vägande intresset av att förhindra att länder som kan utgöra ett hot mot Sverige kan få tillgång till känsligt material och data som gav en rätt att utestänga vissa bolag.

Avgörandet tydliggör att det finns en långtgående möjlighet att ställa stränga säkerhetsrelaterade krav, även när kravet utestänger även svenska aktiebolag med ett litet relativt utländskt ägande.

Prövningen i detta mål tog endast sikte på ägandet i anbudsgivaren. Det krav som ställdes omfattade även ägandet i tillverkare eller underleverantör, men någon prövning av om kravet i denna del var t.ex. tillräckligt transparent eller proportionerligt skedde alltså inte.

Som kravet på ägande är utformat tycks det bara ha träffat varje representant, dvs. organisation, bolag eller person under direkt inflytande av sådant tredjeland som SÄPO har identifierat som ett hot. Kravet anger inte uttryckligen att det ska göras någon samlad bedömning av ägandet om det t.ex. skulle förekomma representanter från flera olika länder som identifieras som hot.

Med hänsyn till det förändrade omvärldsläget är det troligt att vi kommer att få se fler säkerhetsrelaterade krav prövas i domstolarna framöver.

Det ska även nämnas att den svenska regeringen i våras, med anledning av EU-domstolens avgöranden i Kolin- och Qingdao-målen, tillsatte en utredning för att analysera hur LOU bör ändras för att vara förenlig med avgörandena. Uppdraget omfattade även att analysera möjligheten för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort leverantörer från antagonistiska stater och utredaren ska särskilt beakta säkerhetspolitiska intressen.

Detta avgörande visar att det redan finns en sådan möjlighet, men det måste ske en prövning av om ett krav kan motiveras av säkerhetsintressen i det enskilda fallet.

Utredningen ska presenteras senast den 2 december i år och det ska bli spännande att se om utredningen föreslår att det ska införas än mer långtgående rättigheter att välja bort leverantörer med kopplingar till antagonistiska stater.

MÅL:

Kammarrätten i Stockholms dom i mål nr 4677-25.

TEXT: Annika Blomqvist och Sofie Petersson, Advokatfirman Cederquist.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: LikabehandlingsprincipenProportionalitetRättsfallsanalysUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande"

  1. XD skriver:
    2025-10-28 kl. 22:40

    Intressant dom, men hur blir det i praktiken?

    Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB eller inte, tillverkning eller import från Asien.

    Ska då alla underleverantörer kunna uteslutas på samma sätt om de har exempelviskt kinesiskt ägande?

    Svara
  2. LXV skriver:
    2025-10-29 kl. 08:31

    Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen att ta ställning till sakfrågan, i stället för att avslå överprövningsansökan med hänvisning till HFD 2022 ref. 4.

    Man kan exempelvis tycka att Arbetsförmedlingens underlag har brustit i transparens med avseende på vilka ”främmande makter” som framgår av SÄPOs hemliga lista. Omfattas även våra kära vänner över Atlanten av SÄPOs lista, då de redan ertappats med handen i syltburken vid upprepade tillfällen? ( t.ex. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/usa-har-spionerat-pa-svenska-politiker-med-hjalp-av-danmark )

    Vidare kan man ställa sig frågan om det är ett proportionerligt krav att ”främmande makts” ägarskap inte får överstiga 10 %. Varför just 10 %? Vilken kontroll kan en minoritetsdelägare utöva över bolagets verksamhet?

    För rättsutvecklingens och -säkerhetens skull är en prejudicerande dom i den här frågan ytterst nödvändig och välkommen!

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…
En annan Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig…
Davis : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Oj, har man nu även börjat med maskering av företagsnamn i domstolsbesluten? Anser domstolssverige, likt sin motsvarighet över Atlanten, att…
Upphandling : Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Bevisbördan är intimt kopplad till rätten att föra talan. Enligt 20 kap. 4 § LOU är det leverantören som har…
Upphandlingsninja : Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Bevisbördan är intimt kopplad till rätten att föra talan. Enligt 20 kap. 4 § LOU är det leverantören som har…
Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Utvecklingen att inte dela upp upphandlingar är tvärtom oroväckande och skadar konkurrensen. Domstolar bär ett stort ansvar för att de…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud