Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nytt upphandlingskrav: vinsttak

Regeringens utredare Ilmar Reepalu väntas föreslå vinstbegränsning i flera upphandlade verksamheter. Taket kommer av allt att döma att hamna runt eller strax under tio procent.

| 2016-09-05

Ilmar Reepalu, som på regeringens uppdrag utreder vinster i välfärden, bekräftar att ett förslag kring vinstbegränsning inte är långt bort. Till de branscher som är aktuella hör skola, hem för vård och boende, äldreomsorg samt hälso- och sjukvård.

– Vi arbetar för att vara klara den första november med en modell som framför allt ska skära bort de stora övervinsterna som finns i den här sektorn, säger han till SVT Agenda.

Om utredarens idéer blir verklighet kommer företag som konkurrerar i upphandlingar inte att kunna ta ut hur stor vinst som helst på investerat kapital. Den exakta nivån är inte klar, även om det spekuleras kring ett maxtak på 8–10 procent.

Under utredningsarbetet har Ilmar Reepalu stött på vinstnivåer som ligger på 40–50 procent. Det kan jämföras med tio procent som är vanligt i privata serviceföretag.

Kritikerna av en vinstbegränsning pekar på bättre upphandlingar och skärpta kvalitetskrav som ett bättre alternativ till vinsttak. Från företagarhåll beskrivs det hela som ett allvarligt ingrepp i den fria företagsamheten. Bedömningen är att färre kommer att våga starta nya verksamheter, vilket i sin tur påverkar valfriheten.

– Förslaget andas signalpolitik och bör kastas i papperskorgen, säger Anna-Karin Hatt, vd för Almega som organiserar nära 11 000 tjänsteföretag av vilka många säljer tjänster till offentlig sektor.

Om Ilmar Reepalu menar allvar är detta en tragedi, menar Håkan Tenelius, näringspolitisk chef på Vårdföretagarna:

– Han går från välfärdsutredare till välfärdsutraderare.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: KonkurrensPolitikUpphandlingVård & omsorg

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Nytt upphandlingskrav: vinsttak”

  1. Rikard Blom skriver:
    2016-09-05 kl. 17:30

    Hoppsan, nu var vi där igen! Det är upphandlaren som genom ett trollslag ska lösa all världen problem. Man kan man bara hoppas att utredningen också tar fram avtal som håller. Som kan användas i upphandlingar samt att man tillsätter nya resurser så att uppföljning blir möjligt. Man kanske också ska lansera ”upphandlarlyftet” och avsätta pengar till löneökningar i samma takt som arbetsuppgifter och ansvaret för upphandlaren ökar.

    Det jag undrar över är hur man kommit fram till att det är just vinsterna i välfärden som är dåligt. Vinsterna är bara ett symptom. Sjukdomen är antingen att ersättningen är för hög eller att tillsynen, att företagen verkligen levererar de dom får betalt för, är för dålig. Bägge problemen är politiska.

    Vinst är det som blir kvar i slutet av året när alla utgifter är betalda. Om ersättningen och tillsynen förblir oförändrad försvinner inte vinsterna även om det blir förbjudet att göra utdelning. Vinsterna går då till något annat, exempelvis höga chefslöner, dyra konsulter eller räntor till andra bolag man kontrollerar. Problemets grundläggande orsak är inte vinsten utan att företaget får för mycket betalt i förhållande till de dom utför.

    Enligt min mening är förslaget att begränsa vinsterna i välfärden ett syniskt och populistiskt förslag i så menig att ingen, inte ens politiker, kan på fullt allvar tro att man kan bota sjukdomen genom att dölja symtomet. Det är direkt skadligt.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetAllmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…

Senaste inläggen

  • Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026