Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nytt upphandlingskrav: vinsttak

Regeringens utredare Ilmar Reepalu väntas föreslå vinstbegränsning i flera upphandlade verksamheter. Taket kommer av allt att döma att hamna runt eller strax under tio procent.

| 2016-09-05

Ilmar Reepalu, som på regeringens uppdrag utreder vinster i välfärden, bekräftar att ett förslag kring vinstbegränsning inte är långt bort. Till de branscher som är aktuella hör skola, hem för vård och boende, äldreomsorg samt hälso- och sjukvård.

– Vi arbetar för att vara klara den första november med en modell som framför allt ska skära bort de stora övervinsterna som finns i den här sektorn, säger han till SVT Agenda.

Om utredarens idéer blir verklighet kommer företag som konkurrerar i upphandlingar inte att kunna ta ut hur stor vinst som helst på investerat kapital. Den exakta nivån är inte klar, även om det spekuleras kring ett maxtak på 8–10 procent.

Under utredningsarbetet har Ilmar Reepalu stött på vinstnivåer som ligger på 40–50 procent. Det kan jämföras med tio procent som är vanligt i privata serviceföretag.

Kritikerna av en vinstbegränsning pekar på bättre upphandlingar och skärpta kvalitetskrav som ett bättre alternativ till vinsttak. Från företagarhåll beskrivs det hela som ett allvarligt ingrepp i den fria företagsamheten. Bedömningen är att färre kommer att våga starta nya verksamheter, vilket i sin tur påverkar valfriheten.

– Förslaget andas signalpolitik och bör kastas i papperskorgen, säger Anna-Karin Hatt, vd för Almega som organiserar nära 11 000 tjänsteföretag av vilka många säljer tjänster till offentlig sektor.

Om Ilmar Reepalu menar allvar är detta en tragedi, menar Håkan Tenelius, näringspolitisk chef på Vårdföretagarna:

– Han går från välfärdsutredare till välfärdsutraderare.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: KonkurrensPolitikUpphandlingVård & omsorg

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Nytt upphandlingskrav: vinsttak”

  1. Rikard Blom skriver:
    2016-09-05 kl. 17:30

    Hoppsan, nu var vi där igen! Det är upphandlaren som genom ett trollslag ska lösa all världen problem. Man kan man bara hoppas att utredningen också tar fram avtal som håller. Som kan användas i upphandlingar samt att man tillsätter nya resurser så att uppföljning blir möjligt. Man kanske också ska lansera ”upphandlarlyftet” och avsätta pengar till löneökningar i samma takt som arbetsuppgifter och ansvaret för upphandlaren ökar.

    Det jag undrar över är hur man kommit fram till att det är just vinsterna i välfärden som är dåligt. Vinsterna är bara ett symptom. Sjukdomen är antingen att ersättningen är för hög eller att tillsynen, att företagen verkligen levererar de dom får betalt för, är för dålig. Bägge problemen är politiska.

    Vinst är det som blir kvar i slutet av året när alla utgifter är betalda. Om ersättningen och tillsynen förblir oförändrad försvinner inte vinsterna även om det blir förbjudet att göra utdelning. Vinsterna går då till något annat, exempelvis höga chefslöner, dyra konsulter eller räntor till andra bolag man kontrollerar. Problemets grundläggande orsak är inte vinsten utan att företaget får för mycket betalt i förhållande till de dom utför.

    Enligt min mening är förslaget att begränsa vinsterna i välfärden ett syniskt och populistiskt förslag i så menig att ingen, inte ens politiker, kan på fullt allvar tro att man kan bota sjukdomen genom att dölja symtomet. Det är direkt skadligt.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud