Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nytt kapitel om hyresundantaget

KrönikaI ett nytt förslag till avgörande i EU-domstolen beskriver generaladvokaten vad som krävs för att uppfylla definitionen av ett byggentreprenadkontrakt. Om EU-domstolen går på samma linje som generaladvokaten kan vi få en viktig bit att lägga till pusslet ”hyra/bygg”. Advokaterna Olle Lindberg och Erik Olsson, Kahn Pedersen, kommenterar förslaget.

| 2024-05-15
Advokaterna Olle Lindberg och Erik Olsson, Kahn Pedersen.

Inledning
Innan EU-domstolen meddelar dom i ett mål lämnas det vanligtvis först ett förslag till avgörande från en generaladvokat vid EU-domstolen. Generaladvokaterna är några av unionens skarpaste jurister, och det finns därför ofta god anledning att läsa igenom dessa ”GA-yttranden”. Inte minst när EU-domstolen sedan hänvisar till GA-yttrandet och instämmer i den bedömning som generaladvokaten har gjort (vilket är mycket vanligt).

Generaladvokat Manuel Campos Sánchez-Bordona har lämnat förslag till avgörande i EU-domstolens mål C-28/23. Målet rör flera intressanta frågor om definitionen av ett offentlig byggentreprenadkontrakt, förutsättningarna för ogiltighet av avtal och statsstödsrättsliga aspekter.

Om EU-domstolen instämmer i generaladvokatens förslag till avgörande kan vi komma att få efterlängtad vägledning om när avtalspaket kring fastighetsutveckling kan anses utgöra upphandlingspliktiga byggentreprenad kontrakt eller inte.

Målet i korthet
I korthet handlar målet om uppförandet av en fotbollsarena i Slovakien, där den slovakiska staten har lämnat ett ekonomiskt bidrag till ett privat företag om att uppföra arenan. Den slovakiska staten och bolaget verkar ha ingått en serie avtal och överenskommelser i ärendet, men de avtal som är av störst intresse i målet är två till antalet. Ett avtal avser bidrag för uppförande av arenan (vilket godkänts av EU-kommissionen) och ett annat avtal avser möjlighet för det privata bolaget att i framtiden sälja arenan till staten.

Generaladvokatens resonemang kring definitionen av byggentreprenadkontrakt
En viktig fråga i målet är om avtalspaketet kan anses utgöra ett byggentreprenadkontrakt eller inte. Generaladvokaten är kritisk till den bristfälliga mängden information som den hänskjutande domstolen har inlämnat till EU-domstolen angående avtalen. Det är ändå tydligt att generaladvokatens uppfattning är att avtalen förmodligen inte borde ses som byggentreprenadkontrakt.

Anledningen till detta är sammanfattningsvis följande.

  • Bidragsavtalet innehåller inte någon förpliktelse som kan åberopas inför domstol avseende att den den privata parten faktiskt är skyldig att uppföra arenan. Den slovakiska staten kan inte väcka talan mot den privata parten och tvinga den att uppföra arenan om bolaget vägrar. Att bidraget kan återgå är en annan sak. Generaladvokaten pekar på den avgörande betydelsen att avtalet måste innehålla en skyldighet att uppföra ett byggnadsverk.
  • Avtalet med försäljningsoption gav den privata parten möjlighet att antingen förbli ägare till arenan, sälja till en tredje part alternativt tvinga staten att köpa arenan. Det verkar därför, enligt generaladvokaten, som att det är tveksamt att avtalet innehåller en förpliktelse om överlåtelse av arenan till staten så att den kan åberopas inför domstol.
  • Generaladvokaten ser det som ”minst sagt tveksamt” att den slovakiska staten kan anses ha utövat ett bestämmande inflytande över arenan (vilket krävs för att uppfylla definitionen av ett byggentreprenadkontrakt), enbart genom att avtalen medför en skyldighet för det privata bolaget att uppföra arenan i enlighet med UEFA:s regelverk för arenor i kategori 4 och de allmänna slovakiska bestämmelserna om idrottsinfrastruktur.

Den sista punkten är särskilt intressant, med tanke på detaljeringsgraden som följer av ett krav på att uppföra arenan enligt UEFA:s regelverk för arenor i kategori 4. Generaladvokaten uttalar följande.

”En analys av UEFA:s kriterier visar att de består av en rad tvingande parametrar vad gäller de strukturella minimikrav som en arena måste uppfylla för att kunna klassificeras i en viss kategori. Dessa kriterier tillåter dock olika arkitektoniska lösningar som kan utvecklas med mycket stort utrymme för yrkesmässig kreativitet.

Utformningen av de fotbollsarenor som uppfyller UEFA:s kriterier möjliggör omfattande alternativ vad gäller utformning, både vad gäller den yttre uppbyggnaden och utformningen av de inre utrymmena. De innehåller således enligt min mening inte de detaljerade tekniska lösningar som en faktisk byggherre kan ålägga den som tilldelats ett kontrakt.”

Den typen av krav på byggnaden innebär alltså inte, enligt generaladvokaten, att det är fråga om att utöva ett avgörande inflytande på byggnaden.

Det ska även noteras att generaladvokaten verkar se det som invändningsfritt att den upphandlande myndigheten tvingar den privata parten att följa upphandlingslagstiftningen vid upphandling av de byggentreprenadkontrakt som projektet framöver kommer att kräva.

EU-domstolens kommande avgörande
Om EU-domstolen delar generaladvokatens synsätt i dessa delar kan vi alltså komma att få välbehövlig vägledning i många viktiga frågor som krävs för en djupare förståelse av begreppet byggentreprenadkontrakt, och därigenom hyresundantaget.

Vi kan nämligen konstatera att den typen av avtalspaket som verkar ingå i det slovakiska målet till viss del liknar dem som förekommer när svenska myndigheter ingår hyresavtal som gäller ännu icke uppförda byggnader.

Förhoppningsvis kommer även EU-domstolen att ta upp och problematisera dessa aspekter på djupet. Framförallt ser vi fram mot EU-domstolens förtydligande kring när en myndighet kan anses ha utövat ett avgörande inflytande på utformning och genomförande av den här typen av omfattande byggprojekt. Vi håller bevakning på målet och ber om att få återkomma så snart domen meddelas.

Olle Lindberg
Erik Olsson
Kahn Pedersen

Läs mer: EU-domstolenHyresundantaget

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud