Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nytt justitieråd kan upphandling

Bland de tre nya justitieråden till Högsta förvaltningsdomstolen finns en med särskilt stor erfarenhet av offentlig upphandling. Helena Rosén Andersson lämnar Lindahl för att tillträda nya jobbet i oktober.

| 2017-03-24

Regeringen har utnämnt Helena Rosén Andersson till justitieråd i Högsta förvaltningsdomstolen.

Helena Rosén Andersson anställdes år 1996 som hovrättsassessor och arbetar sedan 2008 som advokat vid Lindahl. Med sin särskilda inriktning mot offentlig upphandling av energi, renhållning, vatten- och avlopp samt kollektivtrafik är hon ett känt namn på området.

Till de övriga uppdragen hör att vara redaktör till och huvudförfattare av Wolters Kluwers kommentarer till lagarna om offentlig upphandling.

Varför tog du jobbet, Helena Rosén Andersson?
– Det är ett hedersuppdrag som jag är stolt över. Det är den finaste post en jurist kan ha. Jag ser fram emot att få ingå i den krets domare som skriver vägledande domstolsavgöranden.

Du har ju varit aktiv i debatten, föreläst och skrivit artiklar också här på Inköpsrådet. Är det något du kan fortsätta med som justitieråd?
– Jag skulle gärna vilja fortsätta att delta i den upphandlingsrättsliga debatten, men med respekt för min nya roll som justitieråd. Vi får se i vilken omfattning jag kan fortsätta. Jag älskar att skriva och vill gärna fortsätta med det.

Du har tagit tydlig ställning i debatten, till exempel i frågan om krav i nivå kollektivavtal i offentlig upphandling. Kan du vara lika tydlig framtiden?
– Kanske inte det. Jag kan kanske inte vara lika tydlig i hur jag tycker att rättsläget ska förändras. Det kan bli en skillnad. Men när det gäller kollektivavtalen är det förslaget till lagstiftningens utformning jag har varit kritisk mot. Vissa föreslagna lagregler behövs helt enkelt inte. Lagstiftningen tillgodoser redan politikernas mål och syften.

Vad innebär det för Högsta förvaltningsdomstolen att du börjar där?
–  Att de får ett till justitieråd som kan offentlig upphandling och närliggande rättsområden som statsstöd, kommunalrätt och handlingsoffentlighet och sekretess. Men vad jag förstår kommer jag att få arbeta med alla möjliga typer av mål. Det är mer än 500 olika typer av mål som Högsta förvaltningsdomstolen hanterar.

Så du måste lära dig nya sakområden?
– Det är jag helt säker på och det ser jag fram emot. En viktig sak jag tar med mig till Högsta förvaltningsdomstolen är min praktiska erfarenhet från min tid som advokat. Det är en viktig kunskap för alla domstolar. Jag har också domarutbildning, jag är utbildad hovrättsassessor.

Innebär nya jobbet att du flyttar från Göteborg till Stockholm?
– Ja, åtminstone delvis. Jag har familjen kvar i Göteborg, men kommer att behöva skaffa en bostad också i Stockholm.

Statens kaka sägs vara liten, men trygg. Går du ned i lön när du tillträder?
– Ja, ersättningen är lägre, men det är en bra och hög lön för justitieråd. Jag tar inte jobbet för lönen. Jag har aldrig drivits av pengar, utan det är juridiken som är drivkraften för mig och då kan man inte ha ett bättre jobb än justitieråd.

 

Samtidigt med Helena Rosén Andersson utnämndes även Ulrik von Essen och Kristina Svahn Starrsjö till justitieråd vid Högsta förvaltningsdomstolen.

Ulrik von Essen är sedan 2010 professor i offentlig rätt vid juridiska fakulteten på Stockholms universitet. Han har publicerat ett antal böcker och artiklar inom bland annat förvaltningsprocessrättens och kommunalrättens område.

Kristina Svahn Starrsjö arbetar sedan 2013 som generaldirektör för Datainspektionen. Dessförinnan arbetade hon inom justitiedepartementet i sammanlagt 14 år. Hon anställdes som hovrättsassessor år 1995.

Helena Rosén Andersson är kvar på Lindahl till i slutet av september. Tillträdet som justitieråd sker den 2 oktober. Kristina Svahn Starrsjö tillträder den 4 september medan Ulrik von Essen börjar den 18 september.

Ett justitieråd vid Högsta förvaltningsdomstolen tjänar 104 800 kronor per månad (2016 års löneläge).

 

Läs mer: JuridikKarriärSamhälle

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal
  • Gjorde verkstad av sina krav
  • Vill se statistik från krona ett

Kommentarer från läsarna

Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025