Upphandlingsmyndigheten lanserade redan i september ett frågeforum på nätet. Där kan både köpare och säljare ställa frågor som rör offentlig upphandling.
Varför har ni väntat tills alldeles nyligen med att göra reklam för tjänsten?
– Vi ville ”smyga” igång den under startskedet så att det fanns en bra grund med frågor och svar innan vi gick ut med bredare information om tjänsten, säger Linda Öinert som haft ansvar för framtagandet av portalen.
Hon säger också att man ville se hur mottagandet blev – för att försäkra sig om att kunna behandla de frågor som kommer in på ett korrekt sätt och med utlovad svarstid.
Hur snabba är ni med svar på frågorna?
– Vi har en policy att försöka svara på samtliga inkomna frågor inom två arbetsdagar. Om det av någon anledning inte skulle vara genomförbart informerar vi frågeställaren om detta och när svar istället kan förväntas.
Fördelen med frågeportalen är att även andra än frågeställaren kan dra nytta av svaren. Frågor, följdfrågor och svar blir sökbara både inom portalen och via söktjänster som Google.
– När en fråga besvaras blir både frågan och svaret publikt, men den som ställt frågan kan självklart vara anonym.
Trots att ingen reklam gjorts för portalen, annat än på myndighetens egen webb, säger Linda Öinert att gensvaret har varit bra:
– Flertalet av de skriftliga frågor som kommer in till upphandlingsstödet ställs nu via portalen och vi har inte hört några negativa reaktioner på införandet. Tvärtom upplever vi det som att många hittar dit och ställer sina frågor alternativt hittar svar på dem redan innan de behöver ställa dem.
Inköpsrådet granskade i våras den hjälp som Upphandlingsmyndigheten ger per telefon och mejl. Kritik riktades bland annat mot emellanåt långa telefonköer.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer