Fråga: När jag läser om offentlig upphandling stöter jag ofta på begreppet tröskelvärden men vad innebär det egentligen?
Svar: Tack för din fråga! De olika begreppen som används inom offentlig upphandling är inte alltid helt lätta men jag ska förhoppningsvis kunna bringa lite klarhet.
Tröskelvärden fastställs av Europeiska kommissionen och revideras vartannat år.
Från och med den 1 januari 2020 gäller följande tröskelvärden vid upphandling enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU:
LOU |
Varor & tjänster |
Bygg-entreprenader |
Sociala och andra särskilda tjänster (förutom välfärdstjänster) |
Välfärdstjänster |
Statliga myndigheter |
1 427 377 |
54 938 615 |
7 701 675 |
7 701 675 |
Övriga upphandlande myndigheter |
2 197 545 |
54 938 615 |
7 701 675 |
7 701 675 |
Direktupphandlings-gräns |
615 132 |
615 132 |
615 132 |
2 156 469 |
Beloppen anges i svenska kronor.
För de andra upphandlingslagarna finns andra tröskelvärden och direktupphandlingsgränser fastställda men jag kommer i mitt svar, för enkelhetens skull, att utgå från LOU.
Svaret är dock givetvis tillämpligt vid upphandling enligt LUF, LUFS och LUK.
Vilket det relevanta tröskelvärdet är beror dels på vilken upphandlande myndighet som genomför upphandlingen, dels på vad upphandlingsföremålet är, det vill säga om det är en vara, tjänst eller byggentreprenad, sociala eller andra särskilda tjänster eller välfärdstjänster som upphandlas.
Om den upphandlande myndighetens inköp av ett visst upphandlingsföremål under ett räkenskapsår understiger direktupphandlingsgränsen är det möjligt att upphandla utan annonsering.
Vid beräkning av om ett inköp över- eller understiger direktupphandlingsgränsen ska den upphandlande myndigheten ta hänsyn till alla inköp av samma slag. Om något avtal sträcker sig längre än under räkenskapsåret ska hela avtalets löptid räknas med. Även optioner eller förlängningsklausuler ska tas med i beräkningen.
Om det visar sig att värdet understiger direktupphandlingsgränsen innebär det att myndigheten har möjlighet att vända sig till enbart en leverantör utan att först annonsera upphandlingen, alltså att genomföra en så kallad direktupphandling.
Som leverantör kan detta vara värt att tänka på när man offererar sitt pris. Då möjliggör man för den upphandlande myndigheten att köpa tjänsten utan att den måste annonsera sitt inköp.
Skulle upphandlingen överstiga direktupphandlingsgränsen men understiga tröskelvärdet, det vill säga till exempel 2 197 545 kronor när en kommun upphandlar varor och tjänster, får myndigheten tillämpa reglerna i 19 kap. LOU för upphandlingen.
Bestämmelserna i 19 kap. LOU är nationella och inte direktivstyrda men i Sverige har lagstiftaren valt att utforma reglerna relativt likt de direktivstyrda reglerna.
En förenkling av reglerna har föreslagits i betänkandet Möjligt, tillåtet och tillgängligt – förslag till enklare och flexiblare upphandlingsregler och vissa regler om överprövningsmål, SOU 2018:44. Förslagen har dock ännu inte lett till ny lagstiftning.
Om upphandlingens värde understiger tröskelvärdet kan upphandlingen genomföras genom ett förenklat förfarande, urvalsförfarande eller, vid ett dynamiskt inköpssystem, genom ett selektivt förfarande.
Vid ett förenklat förfarande eller ett urvalsförfarande får en elektronisk auktion genomföras. Om ett förenklat förfarande eller ett urvalsförfarande inte medger tilldelning av kontrakt får även konkurrenspräglad dialog användas. Direktupphandling får endast användas i vissa fall.
När upphandlingens värde understiger tröskelvärdet är det dock alltid möjligt att frivilligt välja att tillämpa de direktivstyrda reglerna. Därför är det alltid viktigt att undersöka enligt vilka regler upphandlingen genomförs.
Om värdet också överstiger tröskelvärdet för upphandlingsföremålet innebär det att förfarandena i 6 kap. LOU ska tillämpas.
Den upphandlande myndigheten har då inte möjlighet att välja att tillämpa 19 kap. LOU utan måste genomföra upphandlingen som ett öppet förfarande, selektivt förfarande, förhandlat förfarande med eller utan föregående annonsering, konkurrenspräglad dialog eller förfarande för inrättande av innovationspartnerskap.
Som upphandlande myndighet är det mycket viktigt att veta om upphandlingen ska genomföras enligt de direktivstyrda reglerna eller inte så att rätt förfarande och rätt bestämmelser tillämpas. Annars riskerar upphandlingen att bli överprövad och kan i värsta fall behöva göras om.
För dig som är leverantör ger informationen om vilket förfarande som genomförs också värdefull kunskap om vilken prisnivå den upphandlande myndigheten förväntar sig i upphandlingen.
Om exempelvis en kommun upphandlar en vara genom ett förenklat förfarande ger informationen om användningen av det förfarandet kunskapen att priset förväntas ligga under tröskelvärdet om 2 197 545 kronor.
Hoppas att svaret kommer till användning och att du känner att du har fått bättre koll på tröskelvärden!
Anna Ulfsdotter Forssell
Ulfsdotter Law
Har du frågor till Anna Ulfsdotter Forssell? Mejla info@inkopsradet.se
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer