Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 7 november • Stockholm
    • Praxisdagen • 28 november • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Nya regler om utländska subventioner

UpphandlingI år ritas spelplanen om för upphandlingar där en anbudsgivare har fått subventioner från länder utanför EU. Både upphandlande myndigheter och anbudsgivare måste hitta nya rutiner för att uppfylla den nya förordningens krav, skriver Elisabeth Eklund, Helene Andersson och Karl Hammarlund, Advokatfirman Delphi.

| 2023-02-16
Elisabeth Eklund, Helene Andersson och Karl Hammarlund, Advokatfirman Delphi.

Myndigheter och anbudsgivare måste även ta höjd för förlängda tidsfrister för tilldelning av kontrakt på grund av EU-kommissionens granskningar. Ett företag som inte uppfyller anmälningsplikten riskerar böter, maximalt på tio procent av den globala årsomsättningen, och att inte tilldelas kontrakt om snedvridningar av konkurrensen anses föreligga.

Reglerna öppnar också för konkurrenter att komma med klagomål till EU-kommissionen.

Bakgrund
I maj 2021 presenterade Europeiska kommissionen sitt förslag till förordning om utländska subventioner som snedvrider den inre marknaden. Med förslaget ville man införa ett nytt kontrollsystem för subventioner som företag verksamma inom EU beviljas med offentliga medel från länder utanför EU.

Den här typen av subventioner omfattas inte av EU:s regler om statsstöd. Inte heller existerande upphandlingsregler, särskilt reglerna om onormalt låga anbud, kan användas för att angripa snedvridande utländska subventioner.

Förslaget antogs den 28 november 2022 av EU efter snabba förhandlingar. Den nya förordningen trädde i kraft den 12 januari 2023 men de olika reglerna träder stegvis i kraft under 2023.   

Den nya förordningen i korthet
Förordningen ger EU-kommissionen nya och exklusiva befogenheter att granska utländska subventioner. Kommissionen ges även kraftfulla verktyg att motverka eventuella snedvridningar av den inre marknaden inom EU orsakade av sådana subventioner.

Förordningen inför nya verktyg för kontroll av bland annat förvärv och offentliga upphandlingar. I vissa fall behöver företagen själva göra en förhandsanmälan till kommissionen eller informera den upphandlande myndigheten om att man mottagit utländska bidrag.

Den information som behöver redovisas kan bli mycket betungande för företagen. Kommissionen kommer att kunna ingripa mot utländska subventioner även när det inte finns någon anmälningsplikt.

Kommissionen får rätt att förbjuda tilldelning av kontrakt till vissa anbudsgivare och kan även utdöma höga böter till de företag som inte följer reglerna. Anmälningsplikten vid upphandlingar kommer att gälla från den 12 oktober 2023. Kommissionens möjlighet att utreda de upphandlingar som inte är anmälningspliktiga kommer dock att börja gälla redan den 12 juli 2023.

Kommissionen initierade den 6 februari en konsultation inför antagandet av kompletterande regler om vilken information som kommer att efterfrågas i anmälningsformuläret till kommissionen. Företag har under fyra veckor möjlighet att komma med synpunkter på förslaget till de nya reglerna.

Vad är en snedvridande utländsk subvention?
I förordningen definieras en utländsk subvention som ett ekonomiskt bidrag som
tillhandahålls av ett land utanför EU, som innebär en förmån för ett företag som bedriver ekonomisk verksamhet inom EU och rättsligt eller i praktiken är begränsat till ett eller flera företag eller branscher. Definitionen är väldigt bred och liknar begreppet statligt stöd enligt EU:s statsstödsregler.

Utländska subventioner kan endast förbjudas eller utsättas för sanktioner om de snedvrider konkurrensen inom EU. Förordningen ger kommissionen ett stort utrymme för skönsmässig bedömning av eventuella snedvridande effekter.

I förordningen ges exempel på kategorier av subventioner som ”mest sannolikt” snedvrider den inre marknaden. Här nämns subventioner som gör det möjligt att lämna ett otillbörligt fördelaktigt anbud. Förordningen definierar inte begreppet otillbörligt fördelaktigt anbud närmare, men det verkar vara ett bredare begrepp än onormalt lågt anbud enligt upphandlingsreglerna.

Anmälningsplikt vid anbud i offentliga upphandlingar och krav på godkännande
Anmälningsplikten avser att säkerställa att företag konkurrerar på lika villkor om stora offentliga kontrakt i EU. Förordningen uppställer följande tröskelvärden för anmälningsplikt:

  1. det uppskattade värdet av det offentliga kontraktet är minst 250 miljoner euro (vid en uppdelning måste det sammanlagda värdet uppgå till minst 125 miljoner euro) och
  2. anbudsgivaren (inklusive dess huvudunderleverantörer och huvudleverantörer) har under de senaste tre åren erhållit ekonomiska bidrag på minst 4 miljoner euro från ett tredjeland.

När ett företag lämnar ett anbud i en offentlig upphandling som omfattas av anmälningsplikten måste det anmäla alla utländska ekonomiska bidrag som mottagits under de senaste tre åren till den upphandlande myndigheten eller avge en försäkran om att det inte har mottagit några sådana bidrag. Den upphandlande myndigheten ska sedan lämna in anmälan till EU-kommissionen för granskning.

Anbudsgivaren får inte tilldelas ett kontrakt innan kommissionen har godkänt det. Om ett företag underlåter att anmäla eller avge en försäkran kan företaget uteslutas från upphandlingen och kan få betala böter på upp till tio procent av dess globala omsättning.

Därutöver kommer kommissionen att kunna granska anbud i offentliga upphandlingar som inte når upp till anmälningströsklarna ovan. Kommissionen kan på eget initiativ inleda undersökningar mot företag som misstänks motta snedvridande utländska subventioner.

Detta skapar rättsosäkerhet vid upphandlingar under tröskelvärdena, särskilt som kommissionen kommer att kunna ta emot klagomål och inleda undersökningar utifrån dessa.

Kommissionens granskning och utredningsbefogenheter
Kommissionen kommer att ha högst 20 arbetsdagar på sig för sin preliminära granskning (fas 1) som kan förlängas med upp till tio arbetsdagar. En fördjupad granskning på högst 110 arbetsdagar inleds om kommissionen misstänker en snedvridande effekt (fas 2) som kan förlängas med 20 dagar.

Om subventionen anses snedvridande kan kommissionen besluta om ålägganden eller godta åtaganden från parterna, till exempel återbetalning av subventionen. I sista hand kan kommissionen förbjuda tilldelningen av det offentliga kontraktet.

Kommissionen kommer att kunna kräva att de företag som utreds tillhandahåller relevant och nödvändig information. Kommissionen kommer också att kunna begära information från andra aktörer, till exempel medlemsstater eller konkurrenter. Kommissionen kommer även att kunna genomföra platsundersökningar (så kallade gryningsräder).

Det företag som inte samarbetar kan tvingas betala böter på upp till 1 % av företagets globala årsomsättning.

Förordningens inverkan på anbudsgivare
För att bedöma om ett anbud är anmälningspliktigt enligt förordningen behöver företag kartlägga samtliga ekonomiska bidrag som de har mottagit under de senaste tre åren, vilket kan bli ett mycket omfattande arbete.

Anbudsgivare kommer även att behöva kartlägga ekonomiska bidrag som deras huvudunderleverantörer och huvudleverantörer mottagit under samma period. Därmed bör anbudsgivare redan nu påbörja arbetet med att upprätta system för att identifiera och kvantifiera alla ekonomiska bidrag som mottagits från tredjeländer. Detta är en komplicerad och tidskrävande uppgift som kräver statstödsrättslig expertis.

Förordningens inverkan på upphandlande myndigheter och enheter
Förordningen träffar upphandlingar med ett kontraktsvärde över 250 miljoner euro – detta kan särskilt vara relevant för upphandlingar av stora byggentreprenader, infrastrukturprojekt eller större kollektivtrafikupphandlingar.

Den nya anmälningsplikten kan leda till förseningar av upphandlingsförfaranden eftersom EU-kommissionen har exklusiv befogenhet att granska anbud från subventionerade företag och denna granskning kan ta upp till 160 arbetsdagar. Det gäller därför att vara ute i god tid vid stora upphandlingar.                                  

Elisabeth Eklund
Partner
Helene Andersson
Counsel
Karl Hammarlund
Associate
Advokatfirman Delphi

 

 

Läs mer: Upphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Så vill upphandlarna ha dialog

– Ta alla chanser som finns till dialog med oss i offentlig sektor, säger Helena Sköld Lövgren, upphandlingschef i Uppsala. Hon menar att det kan påverka upphandlingen och ge grund för affärsmässiga avtal som är bra för alla.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Vem ska besluta om avgift mot KKV?Vem ska besluta om avgift mot KKV?
Menar vi allvar med dialog?Menar vi allvar med dialog?
Sexmånadersfristen klargörsSexmånadersfristen klargörs
Pålitliga fakta bygger förtroendePålitliga fakta bygger förtroende
Flera mål i retur efter rättegångsfelFlera mål i retur efter rättegångsfel
Enbart sanningsförsäkran räcker inteEnbart sanningsförsäkran räcker inte
Bättre hållbara affärer nu!Bättre hållbara affärer nu!
Koncernbolags anbud inte självständigaKoncernbolags anbud inte självständiga
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Tio skäl att välja Anbudsdagen

Krångligt med upphandling? Inte alls – bara andra spelregler. Lär dig rätt strategier på Anbudsdagen 2023.

Nytt från Upphandling24

  • Så rundar kommunerna LOU
  • Tillbaka i konsultrollen
  • ”Hemlöshet” hotar anrik klubb
  • Stopp för omstritt avtal
  • Nya krav för konkurrensen
  • Vårdat, enkelt och begripligt
  • Kramforstrio med kärleksbudskap

Åsikter på sajten

  • Fel förkasta försenad förklaringHåller med Ulfs resonemang här. Det verkar som att detta med onormalt låga anbud är en fortsatt gråzon och istället...
  • Priset måste utvärderasHögsta förvaltningsdomstolen (HFD) meddelade inte prövningstillstånd. Mål nr 3906-20.
  • Priset måste utvärderasHar HD tagit upp denna?
  • Flera mål i retur efter rättegångsfelHej David - ja, nämndemännen utses av regionfullmäktige efter nominering av partierna. Vid avgörande av mer komplexa eller omfattande mål...
  • Flera mål i retur efter rättegångsfelTack för intressant artikel. Är nämndemän även i dessa mål politiskt tillsatta ej lagfarna medborgare? Vad skulle de i så...
  • Koncernbolags anbud inte självständigaJag tycker att det är olyckligt att alla anbud som misstänks vara beroende av varandra förkastas. En lösning vore att...
  • Koncernbolags anbud inte självständigaJag tycker att själva faktumet att företag ingår i samma koncern, sfär eller har samma personer i ledande roll är...
  • Upprop för prisutvärdering på riktigtHej! Jag fick nog inte modellen riktigt att fungera men är intresserad att se hur det slår. Skulle även vara...
  • Fel förkasta försenad förklaringFör guds skull hoppas jag att någon tar detta till nästa instans. Om inte så har vi för tillfället noll...
  • Fel förkasta försenad förklaringEn rimlig tolkning är att kammarrätten har ingen susning vad dem håller på med. Det är inte bara ett tankefel...

Senaste inläggen

  • Vem ska besluta om avgift mot KKV?
  • Menar vi allvar med dialog?
  • Sexmånadersfristen klargörs
  • Pålitliga fakta bygger förtroende
  • Flera mål i retur efter rättegångsfel
  • Enbart sanningsförsäkran räcker inte
  • Bättre hållbara affärer nu!
  • Koncernbolags anbud inte självständiga
  • Terrorhot — så påverkas upphandlingar
  • Återanvändning av ESPD förenklas
  • Från hållbarhet till medvetenhet
  • Om stora nyttan med styrdokument
  • Fel förkasta försenad förklaring
  • LOU är ändå inte allt här i världen
  • Tolkning av aktivitetspliktens gränser