Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ny praxis påverkar upphandlad busstrafik

En EU-dom om vad som definierar en verksamhetsövergång rör om i bussbranschen. Facket ser domen som en välkommen förstärkning av arbetsrätten, men arbetsgivare befarar problem med ännu krångligare regelverk.

| 2020-04-24

EU-domstolens avgörande C-298/18, Grafe och Pohle, har tidigare analyserats i en juridsk krönika.

Enligt LO-TCO rättsskydds bedömning kommer leverantörsbyten inom upphandlad busstrafik nu att klassas som verksamhetsövergångar med arbetsgivaransvar som följer med till den nya entreprenören.

Avgörande är inte längre om bussarna övergår till en ny entreprenör, vilket gällt sedan en dom från 2001.

LO-TCO rättsskydd framhåller att domen inte enbart påverkar upphandlad busstrafik utan även andra upphandlingar av tjänster där materiella tillgångar inte tas över på grund av nya krav från upphandlaren.

-Vi ser positivt på den nya domen som ändrar förutsättningarna ganska radikalt genom att nästan all ny upphandling av busstrafik kommer att utgöra verksamhetsövergång och att all personal då per automatik följer med över till den nya entreprenören, säger Sussanne Lundberg, chef för arbetsrättsenheten vid LO-TCO rättsskydd.

-Den tidigare domen från 2001 ledde till att det blev möjligt att säga upp all personal, främst busschaufförer, i samband med byte av entreprenör. Entreprenörer har fritt kunnat välja vilka som fått återanställning. Det beror på att det i tidigare rättspraxis hade stor betydelse om bussarna övertogs och utvecklingen har gått mot att det nästan aldrig sker på grund av nya teknik- och miljökrav som ställs.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen är däremot bekymrad över domens konsekvenser.

-Bedömningen om det är fråga om en verksamhetsövergång i anställningsskyddslagens mening är frågor som är mycket svåra att göra för bussföretag. Risken att göra en felaktig bedömning är stor. De ekonomiska konsekvenserna vid en felaktig bedömning kan vara stora, både för det överlåtande och övertagande företaget. Den nu aktuella domen ändrar inte på det, säger vd Marcus Dahlsten.

-Alltsedan regelverket skapades har det byggt på att arbetsgivare måste göra en analys av hur verksamheten har bedrivits och kommer att bedrivas hos andra företag. Analysen omfattar ett flertal kriterier som arbetsgivare måste ha klart för sig, bland annat om det övertagande företaget har för avsikt att anställa personal från det överlåtande företaget och om det övertagande företaget tänker använda sig av samma materiella tillgångar som det överlåtande företaget.

Transportföretagen såg den tidigare domen från 2001 som väl fungerande vägledning, men menar att den senaste domen med ny rättspraxis försvårar för företagen.

-I den aktuella domen anser EU domstolen att arbetsgivare inte enbart ska bedöma om det övertagande företaget ska ta över bussarna eller inte, utan även analysera varför det övertagande företaget gör som det gör, säger Marcus Dahlsten.

-Den nya domen innebär nu ytterligera en parameter för arbetsgivare att ta hänsyn till, något som försvårar situationen för företagen och krånglar till ett redan krångligt regelverk ytterligare.

Svensk kollektivtrafik – bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen – ser frågan som intressant och komplicerad.

Organisationens affärsutvecklare Mattias Adell instämmer i tolkningen att materiella tillgångar inte längre behöver ingå för att en verksamhetsövergång ska uppstå i juridisk mening.

Han tillägger dock:

-I svensk kollektivtrafik så är bussförare ett bristyrke, och vanligen tas följer alla eller huvuddelen av personalen med vid entreprenörsbyte. Inte sällan ställer upphandlande myndighet krav på detta. Min bild är att anställningstryggheten för bussförare i kollektivtrafiken är god, men självklart att detta något som bör vägas in vid upphandling av kollektivtrafik även i fortsättningen, säger Mattias Adell.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling BusstrafikEU-domstolen

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Fredrik Mårtensson

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs
  • Nacka: Vi har visst valfrihet
  • Robust inköpsförmåga på agendan i Almedalen

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift