Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ny praxis påverkar upphandlad busstrafik

En EU-dom om vad som definierar en verksamhetsövergång rör om i bussbranschen. Facket ser domen som en välkommen förstärkning av arbetsrätten, men arbetsgivare befarar problem med ännu krångligare regelverk.

| 2020-04-24

EU-domstolens avgörande C-298/18, Grafe och Pohle, har tidigare analyserats i en juridsk krönika.

Enligt LO-TCO rättsskydds bedömning kommer leverantörsbyten inom upphandlad busstrafik nu att klassas som verksamhetsövergångar med arbetsgivaransvar som följer med till den nya entreprenören.

Avgörande är inte längre om bussarna övergår till en ny entreprenör, vilket gällt sedan en dom från 2001.

LO-TCO rättsskydd framhåller att domen inte enbart påverkar upphandlad busstrafik utan även andra upphandlingar av tjänster där materiella tillgångar inte tas över på grund av nya krav från upphandlaren.

-Vi ser positivt på den nya domen som ändrar förutsättningarna ganska radikalt genom att nästan all ny upphandling av busstrafik kommer att utgöra verksamhetsövergång och att all personal då per automatik följer med över till den nya entreprenören, säger Sussanne Lundberg, chef för arbetsrättsenheten vid LO-TCO rättsskydd.

-Den tidigare domen från 2001 ledde till att det blev möjligt att säga upp all personal, främst busschaufförer, i samband med byte av entreprenör. Entreprenörer har fritt kunnat välja vilka som fått återanställning. Det beror på att det i tidigare rättspraxis hade stor betydelse om bussarna övertogs och utvecklingen har gått mot att det nästan aldrig sker på grund av nya teknik- och miljökrav som ställs.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen är däremot bekymrad över domens konsekvenser.

-Bedömningen om det är fråga om en verksamhetsövergång i anställningsskyddslagens mening är frågor som är mycket svåra att göra för bussföretag. Risken att göra en felaktig bedömning är stor. De ekonomiska konsekvenserna vid en felaktig bedömning kan vara stora, både för det överlåtande och övertagande företaget. Den nu aktuella domen ändrar inte på det, säger vd Marcus Dahlsten.

-Alltsedan regelverket skapades har det byggt på att arbetsgivare måste göra en analys av hur verksamheten har bedrivits och kommer att bedrivas hos andra företag. Analysen omfattar ett flertal kriterier som arbetsgivare måste ha klart för sig, bland annat om det övertagande företaget har för avsikt att anställa personal från det överlåtande företaget och om det övertagande företaget tänker använda sig av samma materiella tillgångar som det överlåtande företaget.

Transportföretagen såg den tidigare domen från 2001 som väl fungerande vägledning, men menar att den senaste domen med ny rättspraxis försvårar för företagen.

-I den aktuella domen anser EU domstolen att arbetsgivare inte enbart ska bedöma om det övertagande företaget ska ta över bussarna eller inte, utan även analysera varför det övertagande företaget gör som det gör, säger Marcus Dahlsten.

-Den nya domen innebär nu ytterligera en parameter för arbetsgivare att ta hänsyn till, något som försvårar situationen för företagen och krånglar till ett redan krångligt regelverk ytterligare.

Svensk kollektivtrafik – bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen – ser frågan som intressant och komplicerad.

Organisationens affärsutvecklare Mattias Adell instämmer i tolkningen att materiella tillgångar inte längre behöver ingå för att en verksamhetsövergång ska uppstå i juridisk mening.

Han tillägger dock:

-I svensk kollektivtrafik så är bussförare ett bristyrke, och vanligen tas följer alla eller huvuddelen av personalen med vid entreprenörsbyte. Inte sällan ställer upphandlande myndighet krav på detta. Min bild är att anställningstryggheten för bussförare i kollektivtrafiken är god, men självklart att detta något som bör vägas in vid upphandling av kollektivtrafik även i fortsättningen, säger Mattias Adell.

Läs mer: Upphandling BusstrafikEU-domstolen

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Fredrik Mårtensson

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist

Nytt från Upphandling24

  • Munkfors i topp
  • Vill se mer svenska varor hos FN
  • Bravida i nytt blåsväder
  • Cosmic-dom: lång väntan förlängs
  • Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
  • “Ställ krav på systemleverantören”
  • Söker ny prövning av fallet Ferlin

Kommentarer från läsarna

Johan : Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Tack för en bra genomgång! Ogiltiga och olämpliga anbud hanteras alltså olika. Ogiltiga är bland annat "anbud som inte överensstämmer…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
I ett öppet förfarande är det inte förbjudet att träffa anbudsgivare så länge grundläggande principer m m upprätthålls så frågan…
Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…

Senaste inläggen

  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling