Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ny praxis påverkar upphandlad busstrafik

En EU-dom om vad som definierar en verksamhetsövergång rör om i bussbranschen. Facket ser domen som en välkommen förstärkning av arbetsrätten, men arbetsgivare befarar problem med ännu krångligare regelverk.

| 2020-04-24

EU-domstolens avgörande C-298/18, Grafe och Pohle, har tidigare analyserats i en juridsk krönika.

Enligt LO-TCO rättsskydds bedömning kommer leverantörsbyten inom upphandlad busstrafik nu att klassas som verksamhetsövergångar med arbetsgivaransvar som följer med till den nya entreprenören.

Avgörande är inte längre om bussarna övergår till en ny entreprenör, vilket gällt sedan en dom från 2001.

LO-TCO rättsskydd framhåller att domen inte enbart påverkar upphandlad busstrafik utan även andra upphandlingar av tjänster där materiella tillgångar inte tas över på grund av nya krav från upphandlaren.

-Vi ser positivt på den nya domen som ändrar förutsättningarna ganska radikalt genom att nästan all ny upphandling av busstrafik kommer att utgöra verksamhetsövergång och att all personal då per automatik följer med över till den nya entreprenören, säger Sussanne Lundberg, chef för arbetsrättsenheten vid LO-TCO rättsskydd.

-Den tidigare domen från 2001 ledde till att det blev möjligt att säga upp all personal, främst busschaufförer, i samband med byte av entreprenör. Entreprenörer har fritt kunnat välja vilka som fått återanställning. Det beror på att det i tidigare rättspraxis hade stor betydelse om bussarna övertogs och utvecklingen har gått mot att det nästan aldrig sker på grund av nya teknik- och miljökrav som ställs.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen är däremot bekymrad över domens konsekvenser.

-Bedömningen om det är fråga om en verksamhetsövergång i anställningsskyddslagens mening är frågor som är mycket svåra att göra för bussföretag. Risken att göra en felaktig bedömning är stor. De ekonomiska konsekvenserna vid en felaktig bedömning kan vara stora, både för det överlåtande och övertagande företaget. Den nu aktuella domen ändrar inte på det, säger vd Marcus Dahlsten.

-Alltsedan regelverket skapades har det byggt på att arbetsgivare måste göra en analys av hur verksamheten har bedrivits och kommer att bedrivas hos andra företag. Analysen omfattar ett flertal kriterier som arbetsgivare måste ha klart för sig, bland annat om det övertagande företaget har för avsikt att anställa personal från det överlåtande företaget och om det övertagande företaget tänker använda sig av samma materiella tillgångar som det överlåtande företaget.

Transportföretagen såg den tidigare domen från 2001 som väl fungerande vägledning, men menar att den senaste domen med ny rättspraxis försvårar för företagen.

-I den aktuella domen anser EU domstolen att arbetsgivare inte enbart ska bedöma om det övertagande företaget ska ta över bussarna eller inte, utan även analysera varför det övertagande företaget gör som det gör, säger Marcus Dahlsten.

-Den nya domen innebär nu ytterligera en parameter för arbetsgivare att ta hänsyn till, något som försvårar situationen för företagen och krånglar till ett redan krångligt regelverk ytterligare.

Svensk kollektivtrafik – bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen – ser frågan som intressant och komplicerad.

Organisationens affärsutvecklare Mattias Adell instämmer i tolkningen att materiella tillgångar inte längre behöver ingå för att en verksamhetsövergång ska uppstå i juridisk mening.

Han tillägger dock:

-I svensk kollektivtrafik så är bussförare ett bristyrke, och vanligen tas följer alla eller huvuddelen av personalen med vid entreprenörsbyte. Inte sällan ställer upphandlande myndighet krav på detta. Min bild är att anställningstryggheten för bussförare i kollektivtrafiken är god, men självklart att detta något som bör vägas in vid upphandling av kollektivtrafik även i fortsättningen, säger Mattias Adell.

Läs mer: Upphandling BusstrafikEU-domstolen

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Fredrik Mårtensson

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift

Nytt från Upphandling24

  • Till försvar för LOV
  • Stora ratar hemtjänst-LOV
  • ”Från pärm till skärm”
  • Bolt i egen prisklass
  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025