Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ny praxis om krav på ledningssystem

RättsfallsanalysAv tidigare kammarrättspraxis framgår att anbudsgivare, för att klara kraven på att inneha kvalitets- och miljöledningssystem, inte kan åberopa andra företag. Men kan anbudsgivaren hänvisa till ett annat företags ledningssystem som anbudsgivaren tillämpar? Frågan aktualiseras i en dom från kammarrätten. Fredrik Linder och Viktor Hård af Segerstad, Advokatfirman Schjødt, kommenterar.

| 2020-09-07
Fredrik Linder och Viktor Hård af Segerstad, Advokatfirman Schjødt.

Sammanfattning
I en upphandling av multifunktionsskrivare ställdes krav på att ha ett certifierat kvalitetsledningssystem eller ett eget dokumenterat sådant.

En anbudsgivare, som var franchisetagare till Canon och därigenom knuten till Canons ledningssystem, bifogade en redovisning av Canons kvalitetsledningssystem varpå anbudet förkastades.

Av tidigare kammarrättspraxis följer att det inte går att åberopa ett annat företags ledningssystem. Utifrån förutsättningarna i detta mål fann Kammarrätten i Jönköping dock att kvalitetsledningssystemet uppfyllde kravet på att vara bolagets eget.

Bakgrund
Flera småländska kommuner och kommunala bolag upphandlade multifunktionsskrivare genom ett öppet förfarande enligt LOU. Av upphandlingsdokumentationen framgick bland annat att anbudsgivaren skulle ha och arbeta efter ett kvalitetsledningssystem.

Kvalitetsledningssystemet skulle antingen vara certifierat på visst angivet sätt eller vara ett eget dokumenterat system. Anbudsgivare som var certifierade skulle visa att kravet var uppfyllt genom att till anbudet bifoga en giltig kopia av certifikatet.

Anbudsgivare som inte var certifierade skulle i anbudet redovisa det egna kvalitetsledningssystemet.

Kontorsmaskiner i Kristianstad som var franchisetagare till Canon bifogade en beskrivning av Canons kvalitetsarbete och kvalitetspolicy. Bolaget tilldelades först kontraktet men tilldelningsbeslutet återkallades och Ricoh Sverige antogs som leverantör i ett nytt tilldelningsbeslut.

Enligt kommunerna var det inte möjligt att åberopa ett annat företags kvalitetsledningssystem eftersom sådana utarbetas individuellt för det enskilda företaget och det framgick inte heller av Kontorsmaskiners anbud hur bolaget var bundet av Canons kvalitetsledningssystem.

Kontorsmaskiner ansökte om överprövning och anförde i korthet att bolagets anbud felaktigt förkastats då bolaget de facto redovisat det kvalitetsledningssystem som bolaget tillämpade. Kontorsmaskiner framhöll att bolaget genom franchiseavtal åtagit sig att tillämpa det aktuella kvalitetsledningssystemet.

Enligt Kontorsmaskiner hade kommunerna kunnat begära ett förtydligande om hur det förhöll sig med kvalitetsledningssystemet. Detta hade i så fall enligt bolaget enbart utgjort ett förtydligande av redan lämnade uppgifter och inte en otillåten komplettering (jämför 4 kap. 9 § LOU). Kommunerna bestred bifall till Kontorsmaskiners talan.

Förvaltningsrätten konstaterade att det inte av anbudet framgick hur Kontorsmaskiner var bundet till Canons kvalitetsledningssystem eller hur systemet var anpassat efter bolagets specifika förutsättningar. Det var enligt förvaltningsrätten en förutsättning för att ledningssystemet skulle kunna åberopas. Bolagets ansökan om överprövning avslogs. 

Domstolens bedömning
Kammarrätten framhöll att frågan  var om Kontorsmaskiners kvalitetsledningssystem uppfyllde kravet i upphandlingsdokumentet på att vara bolagets eget och att upphandlingsdokumentet inte gav någon närmare beskrivning i det avseendet.

Det hade varken ifrågasatts att Kontorsmaskiner bifogat ett kvalitetssystem eller att bolaget i sitt anbud svarat ja på frågan om bolaget uppfyller ställda krav.

Kammarrätten konstaterade att Kontorsmaskiner i förvaltningsrätten inkommit med ett intyg från Canon. Av intyget framgick att bolaget var franchisetagare och att bolaget ansvarade för att följa Canons kvalitetsledningssystem.

Kammarrätten ansåg att intyget i nu aktuellt avseende, det vill säga i fråga om kvalitetsledningssystemet kunde bedömas vara Kontorsmaskiners eget, fick uppfattas som ett förtydligande av tidigare lämnad uppgift i anbudet.

Kammarrätten ansåg att det kvalitetsledningssystem som bifogats bolagets anbud uppfyllde kravet på att vara bolagets eget. Kontorsmaskiners anbud hade därmed förkastats i strid med likabehandlingsprincipen.

Upphandlingen skulle rättas varvid bolagets anbud skulle beaktas vid en ny utvärdering.   

Analys
Av praxis framgår sedan tidigare att en anbudsgivare inte kan åberopa ett annat företags certifiering eftersom certifieringen är individuell (se till exempel Kammarrätten i Sundsvalls dom i mål nummer 573-576-18, Kammarrätten i Stockholms dom i mål nummer 1849-16 och Kammarrätten i Göteborgs dom i mål nummer 3914-14).

Detta gäller även om det ledningssystem som åberopats i anbudet tillhör ett anknutet bolag, såsom anbudsgivarens moderbolag (se Kammarrätten i Sundsvalls dom i mål nummer 569-572-18 och Kammarrätten i Stockholms dom i mål nummer 7715-17).

En dom som sticker ut något i förhållande till ovan nämnda praxis är Kammarrätten i Sundsvalls dom i mål numer 1949-16.

I den upphandling som prövades i det målet krävdes att anbudsgivaren var certifierad alternativt redovisade det likvärdiga ledningssystem som skulle användas för avtalet.

Kammarrätten konstaterade kortfattat att den ifrågasatta anbudsgivaren uppfyllde kravet genom att i anbudet redovisa/ange att den skulle arbeta enligt ett likvärdigt certifierbart ledningssystem (i detta fall moderbolagets).

Som bevis räckte enligt kammarrätten att ange vilket ledningssystem anbudsgivaren avsåg använda. Frågan om åberopande av extern kapacitet blev därför aldrig aktuell i det målet enligt kammarrätten. 

Frågan i ingressen, hur stort utrymmet är att hänvisa till ett annat företags ledningssystem, går inte att besvara generellt utan en analys av formuleringen av kravet (inklusive tillåtna bevismedel) i den aktuella upphandlingsdokumentationen måste göras.

Man måste i detta avseende, som alltid, vara noggrann med att skilja på kravet som sådant och det efterfrågade bevismedlet. Om en anbudsgivare saknar certifiering som omfattar det anbudsgivande bolagets organisationsnummer gäller det att vara särskilt noggrann i analysen av alternativa bevismedel.

Den nu aktuella domen bekräftar att det kan vara möjligt att i anbudet hänvisa till att anbudsgivaren arbetar efter ett ledningssystem som visserligen är upprättat för ett annat företag men som anbudsgivaren själv arbetar efter och tillämpar. Detta även om det inte är ett koncernbolags ledningssystem som åberopas.

En förutsättning är dock förstås att den aktuella upphandlingsdokumentationen inte explicit innehåller någon begränsning i detta avseende och att anbudsgivaren, i anbudet, inkommer med efterfrågad redovisning och bevisning.

Vi anser att domslutet från Kammarrätten i Jönköping i det refererade målet är rimligt, givet förutsättningarna i målet.

Målnummer och domstol
Kammarrättens i Jönköping dom av den 5 augusti 2020, mål nummer 1450-1452-20.  

Juristpanelen

Läs mer: PraxisRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud