Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ny modell ger Täby rätt fokus

Täby kommun har tagit fram en ny modell för klassificering av upphandlingar och avtal utifrån deras strategiska betydelse. ”Målet är att kunna lägga fokus på det som gör störst nytta för våra invånare”, säger inköpschef Vendela Emmelin.

| 2021-04-21
Foto: Mostphotos och Täby kommun

Hösten 2020 gick Täby kommuns upphandlingsenhet i graven. I stället skapades en inköpsenhet med både upphandlare och avtalsförvaltare, de senare hade tidigare tillhört en egen enhet.

– Nu äger vi hela inköpsprocessen, tidigare har vi bara pratat upphandling, säger Vendela Emmelin som i samma veva ändrade titel från upphandlingschef till inköpschef. 

I dag består enheten av 12 personer som sköter kommunens upphandlingar, förvaltar kommunövergripandeavtal och stöttar verksamheterna i inköpsrelaterade frågor.

– Verksamheterna får samma stöd som förut. Men det finns ett viktigt signalvärde i vårt namnbyte: att hela inköpsprocessen är viktig och att upphandling och förvaltning är lika viktigt.

En av uppgifterna för den nya enheten har varit att ta fram en ny modell för klassificering av upphandlingar och avtal utifrån deras strategiska betydelse. Upphandlingar och avtal kommer att riskbedöms och klassificeras, något förenklat, som antingen strategiska avtal eller standardavtal.

– Det hjälper oss att anpassa fokus och prioritera våra resurser. Målet är att kunna lägga fokus på de upphandlingar och avtal som gör störst nytta för våra invånare, säger Vendela Emmelin.

Just nu pågår ett stresstest av klassificeringsmodellen på äldreomsorgens avtal. Slår det här väl ut kommer modellen erbjudas alla verksamheter.

– Målet är att öka kommunens inköpsmognad och föra en bättre dialog med leverantörerna.

Bakgrunden till att Täby tagit ett grepp om hela inköpsprocessen var ett beslut i kommunstyrelsen 2019 om att effektivisera och möjliggöra en ökad kontroll av inköpen.

– Steg ett har varit att få kontroll på kommunens inköp och klassificeringsmodellen har varit en del i detta arbete. Vi har utgått mycket från Upphandlingsmyndighetens material. Vi har också tittat mycket på hur andra kommuner gjort. 

Vendela Emmelin känner ett starkt stöd från både kommunledning och politiker i förändringsarbetet.

– Men det gäller att vara medveten om att resan tar tid.

 

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Ny modell ger Täby rätt fokus”

  1. Anna K skriver:
    2021-04-22 kl. 23:46

    Stort grattis bästa Vendela!

    Nu är upphandlingen i ordning och reda.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist