Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ny EU-dom om anbudssamarbete

RättsfallsanalysEU-domstolen har kommit med ett nytt avgörande som behandlar utrymmet för uteslutning på grund av konkurrensbegränsande samarbete och hantering av anbud som inte är oberoende eller självständiga. Nathalie Miskin och Philip Thorell, Hannes Snellman Advokatbyrå, analyserar domen.

| 2022-10-17
Nathalie Miskin och Philip Thorell, Hannes Snellman Advokatbyrå.

Sammanfattning
Den fakultativa uteslutningsgrunden när leverantörer ingått överenskommelser som syftar till att snedvrida konkurrensen har ett bredare tillämpningsområde än förbudet mot konkurrensbegränsande avtal enligt konkurrensregelverket.

EU-domstolen har klargjort att de i LOU-direktivet listade uteslutningsgrunderna i och för sig är uttömmande, men att det är möjligt att undvika att tilldela avtal på grund av att ett anbud inte är oberoende eller självständigt, som ett utslag av likabehandlingsprincipen.  

Bakgrund
Ett distrikt i Tyskland upphandlade drift av kollektivtrafik. I upphandlingen lämnades anbud dels av en näringsidkare som handlade i eget namn, dels av ett bolag som den enskilde näringsidkaren var företagsledare och ensam ägare i. Båda anbuden lämnades in av den enskilde näringsidkaren.

Den upphandlande myndigheten uteslöt anbuden eftersom det bedömdes finnas tillräckligt sannolika indikationer för att anbudsgivarna ingått överenskommelser i syfte att snedvrida konkurrensen enligt den fakultativa uteslutningsgrunden i artikel 57.4 första stycket d i LOU-direktivet, som för svenskt vidkommande implementerats genom 13 kap. 3 § 4 LOU.

Efter en ansökan om överprövning begärde den tyska domstolen förhandsavgörande från EU-domstolen rörande i huvudsak följande frågor:

  1. om den aktuella uteslutningsgrunden endast avser fall där det finns tillräckligt sannolika indikationer för brott mot det konkurrensrättsliga förbudet mot konkurrensbegränsade avtal i artikel 101 i fördraget om den Europeiska unionens funktionssätt (som i Sverige tillämpas parallellt med motsvarande regel i 2 kap. 1 § konkurrenslagen), och
  2. om de fakultativa grunderna som anges i LOU-direktivet är uttömmande eller om tilldelning av anbud som inte är oberoende eller självständiga ändå kan förhindras som ett utslag av likabehandlingsprincipen.

Domstolens bedömning
Bakgrunden till den första frågan är att den aktuella uteslutningsgrunden har tydliga språkliga likheter med det konkurrensrättsliga förbudet mot konkurrensbegränsande avtal mellan företag. Den aktuella situationen omfattades dock inte av den konkurrensrättsliga bestämmelsen eftersom den enskilde näringsidkaren kontrollerade bolaget och de båda anbudsgivarna därmed utgjorde en ”ekonomisk enhet” och därmed ingick i ett och samma ”företag” från ett konkurrensrättsligt perspektiv.

Detta kallas för den ekonomiska enhetens princip, och medför att till exempel koncerninterna avtal eller överenskommelser inte träffas av den konkurrensrättsliga bestämmelsen. Om den aktuella uteslutningsgrunden gällande konkurrensbegränsande överenskommelser skulle tolkas på samma sätt som den konkurrensrättsliga bestämmelsen var uteslutningsgrunden alltså inte tillämplig i målet.

EU-domstolens svar på den första frågan var att uteslutningsgrunden träffar fler situationer än förbudet mot konkurrensbegränsande avtal, bland annat eftersom den tar sikte på överenskommelser mellan ”ekonomiska aktörer” och inte mellan ”företag”.

Uteslutningsgrunden syftar till att ge upphandlande myndigheter möjlighet att bedöma redbarheten och tillförlitligheten hos leverantörer medan syftet bakom den konkurrensrättsliga regeln är att bestraffa och avskräcka företags konkurrensbegränsande beteenden.

Gällande den andra frågan konstaterade EU-domstolen att uppräkningen av uteslutningsgrunderna i LOU-direktivet är uttömmande. Det hindrar dock inte att likabehandlingsprincipen kan utgöra hinder för att upphandlingen tilldelas anbudsgivare vars anbud (även om de har ingetts separat) inte är självständiga eller oberoende.

Analys
EU-domstolens avgörande tydliggör att 13 kap. 3 § 4 LOU  inte ska bedömas utifrån kriterierna för det konkurrensrättsliga förbudet mot konkurrensbegränsande avtal. Den upphandlingsrättsliga bestämmelsen träffar fler situationer och kan – till skillnad från det konkurrensrättsliga förbudet – tillämpas även för anbudsgivare som ingår i samma koncern eller har samma ägare.

Dessutom bekräftar EU-domstolen att uppräkningen av de fakultativa uteslutningsgrunderna är uttömmande men att det inte utgör hinder att tillämpa domstolens praxis om att myndigheter i enlighet med likabehandlingsprincipen är skyldiga att inte tilldela upphandlingskontrakt till anbud som varken är oberoende eller självständiga (se till exempel mål C‑531/16 Specializuotas transportas, p. 40).

Detta väcker frågan hur uteslutningsgrunden om konkurrensbegränsande överenskommelser förhåller sig till skyldigheten enligt likabehandlingsprincipen att förhindra att anbud som varken är självständiga eller oberoende tilldelas avtal.

Vår uppfattning är att tillämpningen av likabehandlingsprincipen i detta avseende syftar till att förhindra att anknutna anbudsgivare får en oberättigad fördel genom att lämna anbud som inte är oberoende och självständiga. Den aktuella uteslutningsgrunden syftar i stället till att utesluta anbudsgivare vars redlighet och tillförlitlighet kan ifrågasättas.

Reglerna ger därför myndigheter verktyg att hantera olika typer av otillbörligt anbudssamarbete. Uteslutningsgrunden är dessutom inte tillämplig om två anbudsgivare agerar via samma fysiska person, enligt EU-domstolen, eftersom det inte kan vara fråga om en ”överenskommelse” i den mening att skilda viljor förenas (jfr p. 50 i domen).

Avgörandet är även en välbehövlig påminnelse om skyldigheten att agera vid misstanke om anbudssamarbete. En upphandlande myndighet som tar del av anbud från anbudsgivare som misstänks ha samarbetat på ett otillbörligt sätt ska bedöma följande:

  • Om det finns tillräckligt sannolika indikationer för att anbudsgivaren, i aktuell upphandling eller tidigare, har träffat en överenskommelse som syftar till att snedvrida konkurrensen. I sådant fall kan anbudsgivaren uteslutas enligt 13 kap. 3 § 4 LOU. Uteslutningsgrunden är tillämplig även om överenskommelsen träffats av olika aktörer inom samma ekonomiska enhet, till exempel en koncern eller mellan ett moder- och dotterbolag.
  • Om myndigheten kan visa att leverantören gjort sig skyldig till ett brott mot konkurrensreglerna kan det även utgöra ett allvarligt fel i yrkesutövningen och således utgör grund för fakultativ uteslutning enligt 13 kap. 3 § 3 LOU.
  • Om det kan ifrågasättas att anbud från anknutna anbudsgivare (särskilt om de dessutom ingår i samma ”ekonomiska enhet”, till exempel koncern) är oberoende eller självständiga, ska kompletterande upplysningar hämtas in från anbudsgivarna i enlighet med proportionalitetsprincipen. Om myndigheten bedömer att anbuden varken är oberoende eller självständiga utgör likabehandlingsprincipen hinder för att tilldela anbudsgivarna avtalet.

Till stöd för bedömningen rekommenderas Konkurrensverkets och EU-kommissionens respektive vägledning om otillbörliga anbudssamarbeten.

Målnummer och domstol
EU-domstolens avgörande av den 15 september 2022 i mål C-416/21 Landkreis Aichach-Freiberg mot J. Sch. Omnibusunternehmen.

Juristpanelen

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud