Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ny EU-dom om anbudssamarbete

RättsfallsanalysEU-domstolen har kommit med ett nytt avgörande som behandlar utrymmet för uteslutning på grund av konkurrensbegränsande samarbete och hantering av anbud som inte är oberoende eller självständiga. Nathalie Miskin och Philip Thorell, Hannes Snellman Advokatbyrå, analyserar domen.

| 2022-10-17
Nathalie Miskin och Philip Thorell, Hannes Snellman Advokatbyrå.

Sammanfattning
Den fakultativa uteslutningsgrunden när leverantörer ingått överenskommelser som syftar till att snedvrida konkurrensen har ett bredare tillämpningsområde än förbudet mot konkurrensbegränsande avtal enligt konkurrensregelverket.

EU-domstolen har klargjort att de i LOU-direktivet listade uteslutningsgrunderna i och för sig är uttömmande, men att det är möjligt att undvika att tilldela avtal på grund av att ett anbud inte är oberoende eller självständigt, som ett utslag av likabehandlingsprincipen.  

Bakgrund
Ett distrikt i Tyskland upphandlade drift av kollektivtrafik. I upphandlingen lämnades anbud dels av en näringsidkare som handlade i eget namn, dels av ett bolag som den enskilde näringsidkaren var företagsledare och ensam ägare i. Båda anbuden lämnades in av den enskilde näringsidkaren.

Den upphandlande myndigheten uteslöt anbuden eftersom det bedömdes finnas tillräckligt sannolika indikationer för att anbudsgivarna ingått överenskommelser i syfte att snedvrida konkurrensen enligt den fakultativa uteslutningsgrunden i artikel 57.4 första stycket d i LOU-direktivet, som för svenskt vidkommande implementerats genom 13 kap. 3 § 4 LOU.

Efter en ansökan om överprövning begärde den tyska domstolen förhandsavgörande från EU-domstolen rörande i huvudsak följande frågor:

  1. om den aktuella uteslutningsgrunden endast avser fall där det finns tillräckligt sannolika indikationer för brott mot det konkurrensrättsliga förbudet mot konkurrensbegränsade avtal i artikel 101 i fördraget om den Europeiska unionens funktionssätt (som i Sverige tillämpas parallellt med motsvarande regel i 2 kap. 1 § konkurrenslagen), och
  2. om de fakultativa grunderna som anges i LOU-direktivet är uttömmande eller om tilldelning av anbud som inte är oberoende eller självständiga ändå kan förhindras som ett utslag av likabehandlingsprincipen.

Domstolens bedömning
Bakgrunden till den första frågan är att den aktuella uteslutningsgrunden har tydliga språkliga likheter med det konkurrensrättsliga förbudet mot konkurrensbegränsande avtal mellan företag. Den aktuella situationen omfattades dock inte av den konkurrensrättsliga bestämmelsen eftersom den enskilde näringsidkaren kontrollerade bolaget och de båda anbudsgivarna därmed utgjorde en ”ekonomisk enhet” och därmed ingick i ett och samma ”företag” från ett konkurrensrättsligt perspektiv.

Detta kallas för den ekonomiska enhetens princip, och medför att till exempel koncerninterna avtal eller överenskommelser inte träffas av den konkurrensrättsliga bestämmelsen. Om den aktuella uteslutningsgrunden gällande konkurrensbegränsande överenskommelser skulle tolkas på samma sätt som den konkurrensrättsliga bestämmelsen var uteslutningsgrunden alltså inte tillämplig i målet.

EU-domstolens svar på den första frågan var att uteslutningsgrunden träffar fler situationer än förbudet mot konkurrensbegränsande avtal, bland annat eftersom den tar sikte på överenskommelser mellan ”ekonomiska aktörer” och inte mellan ”företag”.

Uteslutningsgrunden syftar till att ge upphandlande myndigheter möjlighet att bedöma redbarheten och tillförlitligheten hos leverantörer medan syftet bakom den konkurrensrättsliga regeln är att bestraffa och avskräcka företags konkurrensbegränsande beteenden.

Gällande den andra frågan konstaterade EU-domstolen att uppräkningen av uteslutningsgrunderna i LOU-direktivet är uttömmande. Det hindrar dock inte att likabehandlingsprincipen kan utgöra hinder för att upphandlingen tilldelas anbudsgivare vars anbud (även om de har ingetts separat) inte är självständiga eller oberoende.

Analys
EU-domstolens avgörande tydliggör att 13 kap. 3 § 4 LOU  inte ska bedömas utifrån kriterierna för det konkurrensrättsliga förbudet mot konkurrensbegränsande avtal. Den upphandlingsrättsliga bestämmelsen träffar fler situationer och kan – till skillnad från det konkurrensrättsliga förbudet – tillämpas även för anbudsgivare som ingår i samma koncern eller har samma ägare.

Dessutom bekräftar EU-domstolen att uppräkningen av de fakultativa uteslutningsgrunderna är uttömmande men att det inte utgör hinder att tillämpa domstolens praxis om att myndigheter i enlighet med likabehandlingsprincipen är skyldiga att inte tilldela upphandlingskontrakt till anbud som varken är oberoende eller självständiga (se till exempel mål C‑531/16 Specializuotas transportas, p. 40).

Detta väcker frågan hur uteslutningsgrunden om konkurrensbegränsande överenskommelser förhåller sig till skyldigheten enligt likabehandlingsprincipen att förhindra att anbud som varken är självständiga eller oberoende tilldelas avtal.

Vår uppfattning är att tillämpningen av likabehandlingsprincipen i detta avseende syftar till att förhindra att anknutna anbudsgivare får en oberättigad fördel genom att lämna anbud som inte är oberoende och självständiga. Den aktuella uteslutningsgrunden syftar i stället till att utesluta anbudsgivare vars redlighet och tillförlitlighet kan ifrågasättas.

Reglerna ger därför myndigheter verktyg att hantera olika typer av otillbörligt anbudssamarbete. Uteslutningsgrunden är dessutom inte tillämplig om två anbudsgivare agerar via samma fysiska person, enligt EU-domstolen, eftersom det inte kan vara fråga om en ”överenskommelse” i den mening att skilda viljor förenas (jfr p. 50 i domen).

Avgörandet är även en välbehövlig påminnelse om skyldigheten att agera vid misstanke om anbudssamarbete. En upphandlande myndighet som tar del av anbud från anbudsgivare som misstänks ha samarbetat på ett otillbörligt sätt ska bedöma följande:

  • Om det finns tillräckligt sannolika indikationer för att anbudsgivaren, i aktuell upphandling eller tidigare, har träffat en överenskommelse som syftar till att snedvrida konkurrensen. I sådant fall kan anbudsgivaren uteslutas enligt 13 kap. 3 § 4 LOU. Uteslutningsgrunden är tillämplig även om överenskommelsen träffats av olika aktörer inom samma ekonomiska enhet, till exempel en koncern eller mellan ett moder- och dotterbolag.
  • Om myndigheten kan visa att leverantören gjort sig skyldig till ett brott mot konkurrensreglerna kan det även utgöra ett allvarligt fel i yrkesutövningen och således utgör grund för fakultativ uteslutning enligt 13 kap. 3 § 3 LOU.
  • Om det kan ifrågasättas att anbud från anknutna anbudsgivare (särskilt om de dessutom ingår i samma ”ekonomiska enhet”, till exempel koncern) är oberoende eller självständiga, ska kompletterande upplysningar hämtas in från anbudsgivarna i enlighet med proportionalitetsprincipen. Om myndigheten bedömer att anbuden varken är oberoende eller självständiga utgör likabehandlingsprincipen hinder för att tilldela anbudsgivarna avtalet.

Till stöd för bedömningen rekommenderas Konkurrensverkets och EU-kommissionens respektive vägledning om otillbörliga anbudssamarbeten.

Målnummer och domstol
EU-domstolens avgörande av den 15 september 2022 i mål C-416/21 Landkreis Aichach-Freiberg mot J. Sch. Omnibusunternehmen.

Juristpanelen

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt