Den nordiska busstandarden Bus Nordic är nu godkänd av berörda parter i Norge, Finland, Island och Sverige. Bus Nordic ersätter gamla Buss 2014.
Målsättningen är att denna nya standard från och med hösten ska användas vid upphandlingar av busstrafik i Sverige. Förhoppningen är att minska särkraven på bussar i offentligt upphandlad trafik, krav som ökar kollektivtrafikens kostnader och som dessutom gör det svårare att flytta fullt fungerande bussar mellan olika regioner och länder.
– Det är verkligen positivt att så många parter har engagerat sig i arbetet och det är roligt att vi kommit i mål med projektet, säger Elisabeth Andreasson, projektledare för detta gemensamma nordiska arbete.
I dokumentet, som än så länge är på engelska, beskrivs de funktionskrav som branschen gemensamt har enats om. Nu närmast ska den engelska versionen förankras och översättas till de olika språken.
– Dokumentet är efterfrågat och vi märker att det är många som vill ta hänsyn till standarden i sina upphandlingar framöver.
Arbetet har projektletts från Sverige. Bakom standarden skymtar, från svensk sida, Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Stockholms läns landstings trafikförvaltning.
– Självklart finns också fordonsindustrin med i arbetet som rådgivande part, betonar Elisabeth Andreasson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer