Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nu ska vi handla upp funktion

Öka användningen av offentlig upphandling för att lösa samhällets utmaningar och stimulera innovation. Det är vad den statliga entreprenörskapsutredningen föreslår.

| 2016-10-18

Entreprenörskapsutredningen radar upp åtgärder för att säkra svensk förnyelsekraft. Hit hör bland annat att rikta upphandlingar som görs inom stat, kommu­n och landsting mot funktion snarare än specificerade lös­ningar.

Närings- och innovationsminister Mikael Damberg säger att utredningen Entreprenörskap i det tjugoförsta århundradet tar upp flera angelägna frågor:

– Utredningens förslag kommer vara ett värdefullt underlag i vårt fortsatta arbete med att utveckla innovations- och entreprenörskapsklimatet.

Utredaren Pontus Braunerhjelm slår fast att offentliga aktörer har en mycket viktig roll som första kund och referensobjekt för växande företag. Receptet för en stärkt cirkulär ekonomi är fler innovationsupphandlingar.  Han vill också se innovationstävlingar och crowd-sourcing.

Det konstateras att funk­tions- och innovationsupphandling idag används i mycket begränsad om­fattning. Detta kan delvis bero på att de är komplicerade att utföra – och här behövs Upphandlingsmyndighetens stöd till upphandlarna.

Förslaget är att via regleringsbrev ge myndigheter ett uttalat uppdrag att genomföra innovationsdrivande upphandling. Förkommersiell upphandling enligt brittisk och nederländsk modell förs fram som en annan möjlighet. Även här är bedömningen att det behövs mer vägledning från Upphandlingsmyndigheten.

Utredningen vill även förändra synen på upphandlingskrav som rör finansiell stabilitet. Specifika krav på viss rating i förfrågningsunderlaget bedöms försvåra för företag som är nya eller behöver en andra chans.

Pontus Braunerhjelm har haft ett brett mandat i sitt arbete. Däremot har skatter inte ingått i uppdraget.

Centerpartiets ekonomiskpolitiske talesperson Emil Källström konstaterar för sin del att regeringens politik snarare förvärrar än löser de problem utredningen identifierat:

– Höjda skatter för näringslivet, signaler om vinstbegränsningar i innovativa företag, krav på kollektivavtal för att få delta i offentlig upphandling och utvisning av företags nyckelmedarbetare på grund av rigida regelverk gör mig orolig för vart Sverige är på väg.

Läs mer: KonkurrensMetodPolitikUpphandlingsstöd

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Nu ska vi handla upp funktion”

  1. Zalco skriver:
    2016-10-20 kl. 08:36

    Åh vilket genombrott! *ironi* Behövdes det en utredning för att komma fram till att det behövs mer funktionsupphandling? Ganska precis tio år efter att Statskontoret gjorde sin utredning, men den verkar de flesta ha glömt bort. Eller så har man dammat av den och bytt författare. Kanske har man tittat på den av KKV beställda rapporten skriven av Charles Edquist som också pekar på behovet av mer funktionsupphandling. Hur som helst, det är klart att det vore bra om fler UM/UE efterfrågade funktion. Då menar jag utan att samtidigt ha 500 detaljkrav som ändå låser in leverantörerna i gamla lösningar.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud