Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nu är dialogen viktigare än någonsin

Vi som levererar tjänster till den offentliga sektorn ser ett fortsatt starkt inflöde av upphandlingar. Det är mer dialog nu än tidigare vilket är extra angeläget i dessa kristider, skriver Johan Liberson som har lång erfarenhet av offentliga affärer.

| 2020-04-27

Att göra affärer inom den del av marknaden som styrs av LOU:s regler är en utvecklande och spännande resa. Vi som arbetar här har ett stort ansvar gällande utveckling av verksamheter, förvaltning av offentliga medel och ett bra affärsklimat präglat av dialog och hållbara affärer.

Efter att ha varit aktiv på denna marknad under snart 20 år är jag fortfarande nyfiken och alltid beredd på det oförutsedda och utmanar gärna organisationer och upphandlingar i syfte att förbättra dialogen.

När covid-19 under senvintern kom skapades det en ny kedja av händelser som ingen kunde förutse.

En stor del av tjänstesektorn har under våren hamnat i en svår situation med varsel och permitteringar av anställda. Det är framför allt mindre företag och egenanställda konsulter som har störst utmaningar i att upprätthålla en god ekonomi eller helt enkelt att överleva som företag.

Många är de initiativ som i dag görs. Upphandlingsmyndigheten lyfter fram detta genom att ge rekommendationer till hur det offentliga Sverige ska agera. Det känns både ansvarsfullt och pragmatiskt. Vi ser även att myndigheter och organisationer följer Upphandlingsmyndighetens påbud och arbetar mer med dialog och förenklingar i syfte att underlätta för nuvarande och nya leverantörer.

Det tackar vi som levererar tjänster till den offentliga sektorn extra för. Många av oss ser i dag ett fortsatt starkt inflöde av upphandlingar och det är mer dialog nu än tidigare vilket känns extra roligt.

Dialog och utvärderingsmodeller har under de år jag arbetat med upphandling gått i cykler. Fokus för inköpet förändras ständigt utifrån politiska initiativ, lagtolkningar, förändringar i inköpsprocessen samt den kompetens och generationsväxling landets inköpsorganisationer är i. 

Under de senaste tio åren har upphandlingarna blivit allt bättre och tonvikten på kvalitet och effektivitet har samsats med en sund prissättning.

Allt är dock inte positivt om upphandling och en del upphandlingar har den senaste tiden följt en trend där flera faktorer påverkat upphandlingen.

En dom från HFD som kom i juni 2018 omkullkastat mycket av det pågående förbättringsarbetet. Många av dagens upphandlingar har fokus på lägsta pris och det känns ibland som att många upphandlare letat fram äldre underlag ur byrålådan.

Marknaden har under fler år varit inne i en högkonjunktur som gjort det svårt för många upphandlingsenheter att hitta och behålla medarbetare. Samtidigt har det uppstått utmaningar att förändra och utveckla upphandlingsmodeller kopplade till det nya landskapet.

I dag är vi inne i en period där ”lägsta pris”-upphandlingar blivit allt vanligare med många nollanbud. Det finna exempel på negativ prissättning i förfrågningsunderlagsmallar samtidigt som kvalitetsdelarna fått en minskad betydelse. Överprövningar och längre processer kännetecknar allt mer en marknad som i stället borde ha fokus på strukturförändringar, effektivitet och bra affärer.

För att på bästa sätt ge våra myndigheter chans att utvecklas, dra nytta av den kunskap som finns och få en effektiv leverans krävs det mer förhandling och dialog. Upphandlingsmyndigheten, SKL Kommentus Inköpscentral och Statens inköpscentral, som redan fokuserar på ännu mer dialog, har ett stort ansvar att ytterligare förbättra upphandlingsklimatet.

Sverige behöver en långsiktig marknad som ger bra villkor för köpare och säljare, mer partnerskap och en effektiv leverans till samhället.

Johan Liberson
Site Manager Public, Ework Group

Har du frågor till Johan Liberson? Mejla info@inkopsradet.se

Läs mer: Expertkommentar

Johan Liberson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Johan Liberson

Johan Liberson arbetar inom ett av Sveriges största tjänsteföretag Ework Group. Han är Site Manager Public och är även ansvarig för Ework Groups utveckling och kommunikation med den offentliga sektorn.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl