Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nio delar av staten i ny analys

En mer träffsäker indelning i nio undergrupper av myndigheter ska ge ökad kunskap om statens klimatpåverkan. Upphandlingsmyndighetens miljöspendanalys visar att de statliga inköpen står för nästan en fjärdedel av total klimatpåverkan genom offentliga inköp.

| 2021-06-23
Jens Johansson, Upphandlingsmyndigheten.

Analysen bygger på en genomgång av drygt 200 myndigheter för 2019 där statens klimatpåverkan beräknas till 5,7 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Tio myndigheter med verksamhet inom bygg och infrastruktur står för nästan hälften av statens klimatpåverkan.

Tidigare har Upphandlingsmyndigheten använt sig av en mer trubbig indelning där särskilt gruppen ”övriga” bestått av myndigheter med stora skillnader.

Den nya indelningen bygger på att vissa myndigheter grupperas efter inriktning som hög andel transporter eller boenden, alternativt efter myndighetsstorlek.

-Vi hoppas att uppdelningen gör att analyserna på det viset kan vara fler statliga myndigheter till hjälp i deras arbete att minska miljöpåverkan från inköp och liknande utbetalningar såsom hyror, kommenterar Jens Johansson, hållbarhetsspecialist på Upphandlingsmyndigheten.

De analyser som gjorts av enskilda inköpskategorier ger möjligheter med den nya gruppindelningen att enkelt se vilka områden som kan prioriteras i arbetet med minskad klimatpåverkan från inköp.

-Vi har också med utbetalningar som många inte ser som inköp – exempelvis utbetalningar som kan vara hyror. I de fallen brukar inte inköpsverksamheten ha någon större rådighet men det belyser vikten att arbeta med sin hyresvärd för att minska klimatpåverkan från de fastigheter och lokaler man hyr eller äger, säger Jens Johansson.

-Energieffektivisering av fastigheter är alltså en viktig del också för att minska klimatpåverkan. Det budskapet kan man föra vidare till de som är ansvariga för respektive myndighetslokaler. Här finns så kallade gröna hyreskontrakt att arbeta med som hjälp i diskussionerna med fastighetsägaren.

Jens Johansson poängterar att ökade klimatkrav i upphandlingar inte enbart kan ge resultat.

-Det kan vara andra åtgärder som behövs, såsom att analysera behoven och funktioner djupare, samverkan med leverantörerna på olika vis, bildande av beställarnätverk med nytt fokus, gemensamma initiativ för arbete i värdekedjorna som ju i många områden kan vara internationella samt att ge mer utrymme åt innovationssatsningar och så vidare.

-Men en grupp som ofta glöms bort i sammanhanget är alla de som gör avrop och beställer från avtal. Här finns ofta betydligt mycket mer som kan göras för att styra avropen mot varor och tjänster med bättre miljöprestanda. Alltså både mer strategiskt inköpsarbete men också mer kravställning i upphandlingar och intern styrning.

Jens Johansson tillägger att det gäller för alla de grupper som Upphandlingsmyndigheten analyserar som kommuner, regioner, statliga myndigheter och till viss del även kommunala bostads- och fastighetsbolag.

-Det är en tuff utmaning och då behövs det prioriteringar som visar var insatserna bör sättas in för att påverka mest.

Han påpekar att miljöspendanalysen ger indikationer snarare än en exakt lägesbild.

-Därför bör miljöspendanalysen hanteras som en hjälp och den enskilda upphandlande organisationen kan undersöka om vår bild stämmer med hur inköpen fördelar sig i det egna fallet. Genom sådana här analyser finns möjligheter att prioritera insatserna till de inköpskategorier som har störst miljöpåverkan.

Upphandlingsmyndighetens sammanställning av statens klimatpåverkan med indelning i nio myndighetsgrupper ser i korthet ut enligt följande:

  • Byggande myndigheter (Trafikverket, Sjöfartsverket, Svenska kraftnät, Fortifikationsverket, Statens fastighetsverk) – 43 procent av statliga myndigheters klimatpåverkan.
  • 38 högskolor och universitet – 16 procent.
  • Myndigheter av mellanstorlek (101-999 årsarbeten, 44 till antalet) – 14 procent.
  • Stora myndigheter (över 1000 årsarbeten, 9 till antalet) – 9 procent.
  • Myndigheter med boende (Kriminalvården, Migrationsverket, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statens institutionsstyrelse och Riksdagsförvaltningen) – 6 procent.
  • Transporttunga myndigheter som Kustbevakningen och ytterligare 10 myndigheter – 6 procent.
  • Små myndigheter, 57 myndigheter med upp till 100 årsarbeten – 3 procent.
  • 21 länsstyrelser – 2 procent.
  • Muséer och bibliotek, 13 organisationer – 1 procent.

(Texten uppdaterad 28 juni med korrekta myndigheter inom gruppen Byggande myndigheter)

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling MiljöspendUpphandlingsmyndigheten

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud