Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nio delar av staten i ny analys

En mer träffsäker indelning i nio undergrupper av myndigheter ska ge ökad kunskap om statens klimatpåverkan. Upphandlingsmyndighetens miljöspendanalys visar att de statliga inköpen står för nästan en fjärdedel av total klimatpåverkan genom offentliga inköp.

| 2021-06-23
Jens Johansson, Upphandlingsmyndigheten.

Analysen bygger på en genomgång av drygt 200 myndigheter för 2019 där statens klimatpåverkan beräknas till 5,7 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Tio myndigheter med verksamhet inom bygg och infrastruktur står för nästan hälften av statens klimatpåverkan.

Tidigare har Upphandlingsmyndigheten använt sig av en mer trubbig indelning där särskilt gruppen ”övriga” bestått av myndigheter med stora skillnader.

Den nya indelningen bygger på att vissa myndigheter grupperas efter inriktning som hög andel transporter eller boenden, alternativt efter myndighetsstorlek.

-Vi hoppas att uppdelningen gör att analyserna på det viset kan vara fler statliga myndigheter till hjälp i deras arbete att minska miljöpåverkan från inköp och liknande utbetalningar såsom hyror, kommenterar Jens Johansson, hållbarhetsspecialist på Upphandlingsmyndigheten.

De analyser som gjorts av enskilda inköpskategorier ger möjligheter med den nya gruppindelningen att enkelt se vilka områden som kan prioriteras i arbetet med minskad klimatpåverkan från inköp.

-Vi har också med utbetalningar som många inte ser som inköp – exempelvis utbetalningar som kan vara hyror. I de fallen brukar inte inköpsverksamheten ha någon större rådighet men det belyser vikten att arbeta med sin hyresvärd för att minska klimatpåverkan från de fastigheter och lokaler man hyr eller äger, säger Jens Johansson.

-Energieffektivisering av fastigheter är alltså en viktig del också för att minska klimatpåverkan. Det budskapet kan man föra vidare till de som är ansvariga för respektive myndighetslokaler. Här finns så kallade gröna hyreskontrakt att arbeta med som hjälp i diskussionerna med fastighetsägaren.

Jens Johansson poängterar att ökade klimatkrav i upphandlingar inte enbart kan ge resultat.

-Det kan vara andra åtgärder som behövs, såsom att analysera behoven och funktioner djupare, samverkan med leverantörerna på olika vis, bildande av beställarnätverk med nytt fokus, gemensamma initiativ för arbete i värdekedjorna som ju i många områden kan vara internationella samt att ge mer utrymme åt innovationssatsningar och så vidare.

-Men en grupp som ofta glöms bort i sammanhanget är alla de som gör avrop och beställer från avtal. Här finns ofta betydligt mycket mer som kan göras för att styra avropen mot varor och tjänster med bättre miljöprestanda. Alltså både mer strategiskt inköpsarbete men också mer kravställning i upphandlingar och intern styrning.

Jens Johansson tillägger att det gäller för alla de grupper som Upphandlingsmyndigheten analyserar som kommuner, regioner, statliga myndigheter och till viss del även kommunala bostads- och fastighetsbolag.

-Det är en tuff utmaning och då behövs det prioriteringar som visar var insatserna bör sättas in för att påverka mest.

Han påpekar att miljöspendanalysen ger indikationer snarare än en exakt lägesbild.

-Därför bör miljöspendanalysen hanteras som en hjälp och den enskilda upphandlande organisationen kan undersöka om vår bild stämmer med hur inköpen fördelar sig i det egna fallet. Genom sådana här analyser finns möjligheter att prioritera insatserna till de inköpskategorier som har störst miljöpåverkan.

Upphandlingsmyndighetens sammanställning av statens klimatpåverkan med indelning i nio myndighetsgrupper ser i korthet ut enligt följande:

  • Byggande myndigheter (Trafikverket, Sjöfartsverket, Svenska kraftnät, Fortifikationsverket, Statens fastighetsverk) – 43 procent av statliga myndigheters klimatpåverkan.
  • 38 högskolor och universitet – 16 procent.
  • Myndigheter av mellanstorlek (101-999 årsarbeten, 44 till antalet) – 14 procent.
  • Stora myndigheter (över 1000 årsarbeten, 9 till antalet) – 9 procent.
  • Myndigheter med boende (Kriminalvården, Migrationsverket, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statens institutionsstyrelse och Riksdagsförvaltningen) – 6 procent.
  • Transporttunga myndigheter som Kustbevakningen och ytterligare 10 myndigheter – 6 procent.
  • Små myndigheter, 57 myndigheter med upp till 100 årsarbeten – 3 procent.
  • 21 länsstyrelser – 2 procent.
  • Muséer och bibliotek, 13 organisationer – 1 procent.

(Texten uppdaterad 28 juni med korrekta myndigheter inom gruppen Byggande myndigheter)

Läs mer: Upphandling MiljöspendUpphandlingsmyndigheten

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025