Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nio delar av staten i ny analys

En mer träffsäker indelning i nio undergrupper av myndigheter ska ge ökad kunskap om statens klimatpåverkan. Upphandlingsmyndighetens miljöspendanalys visar att de statliga inköpen står för nästan en fjärdedel av total klimatpåverkan genom offentliga inköp.

| 2021-06-23
Jens Johansson, Upphandlingsmyndigheten.

Analysen bygger på en genomgång av drygt 200 myndigheter för 2019 där statens klimatpåverkan beräknas till 5,7 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Tio myndigheter med verksamhet inom bygg och infrastruktur står för nästan hälften av statens klimatpåverkan.

Tidigare har Upphandlingsmyndigheten använt sig av en mer trubbig indelning där särskilt gruppen ”övriga” bestått av myndigheter med stora skillnader.

Den nya indelningen bygger på att vissa myndigheter grupperas efter inriktning som hög andel transporter eller boenden, alternativt efter myndighetsstorlek.

-Vi hoppas att uppdelningen gör att analyserna på det viset kan vara fler statliga myndigheter till hjälp i deras arbete att minska miljöpåverkan från inköp och liknande utbetalningar såsom hyror, kommenterar Jens Johansson, hållbarhetsspecialist på Upphandlingsmyndigheten.

De analyser som gjorts av enskilda inköpskategorier ger möjligheter med den nya gruppindelningen att enkelt se vilka områden som kan prioriteras i arbetet med minskad klimatpåverkan från inköp.

-Vi har också med utbetalningar som många inte ser som inköp – exempelvis utbetalningar som kan vara hyror. I de fallen brukar inte inköpsverksamheten ha någon större rådighet men det belyser vikten att arbeta med sin hyresvärd för att minska klimatpåverkan från de fastigheter och lokaler man hyr eller äger, säger Jens Johansson.

-Energieffektivisering av fastigheter är alltså en viktig del också för att minska klimatpåverkan. Det budskapet kan man föra vidare till de som är ansvariga för respektive myndighetslokaler. Här finns så kallade gröna hyreskontrakt att arbeta med som hjälp i diskussionerna med fastighetsägaren.

Jens Johansson poängterar att ökade klimatkrav i upphandlingar inte enbart kan ge resultat.

-Det kan vara andra åtgärder som behövs, såsom att analysera behoven och funktioner djupare, samverkan med leverantörerna på olika vis, bildande av beställarnätverk med nytt fokus, gemensamma initiativ för arbete i värdekedjorna som ju i många områden kan vara internationella samt att ge mer utrymme åt innovationssatsningar och så vidare.

-Men en grupp som ofta glöms bort i sammanhanget är alla de som gör avrop och beställer från avtal. Här finns ofta betydligt mycket mer som kan göras för att styra avropen mot varor och tjänster med bättre miljöprestanda. Alltså både mer strategiskt inköpsarbete men också mer kravställning i upphandlingar och intern styrning.

Jens Johansson tillägger att det gäller för alla de grupper som Upphandlingsmyndigheten analyserar som kommuner, regioner, statliga myndigheter och till viss del även kommunala bostads- och fastighetsbolag.

-Det är en tuff utmaning och då behövs det prioriteringar som visar var insatserna bör sättas in för att påverka mest.

Han påpekar att miljöspendanalysen ger indikationer snarare än en exakt lägesbild.

-Därför bör miljöspendanalysen hanteras som en hjälp och den enskilda upphandlande organisationen kan undersöka om vår bild stämmer med hur inköpen fördelar sig i det egna fallet. Genom sådana här analyser finns möjligheter att prioritera insatserna till de inköpskategorier som har störst miljöpåverkan.

Upphandlingsmyndighetens sammanställning av statens klimatpåverkan med indelning i nio myndighetsgrupper ser i korthet ut enligt följande:

  • Byggande myndigheter (Trafikverket, Sjöfartsverket, Svenska kraftnät, Fortifikationsverket, Statens fastighetsverk) – 43 procent av statliga myndigheters klimatpåverkan.
  • 38 högskolor och universitet – 16 procent.
  • Myndigheter av mellanstorlek (101-999 årsarbeten, 44 till antalet) – 14 procent.
  • Stora myndigheter (över 1000 årsarbeten, 9 till antalet) – 9 procent.
  • Myndigheter med boende (Kriminalvården, Migrationsverket, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statens institutionsstyrelse och Riksdagsförvaltningen) – 6 procent.
  • Transporttunga myndigheter som Kustbevakningen och ytterligare 10 myndigheter – 6 procent.
  • Små myndigheter, 57 myndigheter med upp till 100 årsarbeten – 3 procent.
  • 21 länsstyrelser – 2 procent.
  • Muséer och bibliotek, 13 organisationer – 1 procent.

(Texten uppdaterad 28 juni med korrekta myndigheter inom gruppen Byggande myndigheter)

Läs mer: Upphandling MiljöspendUpphandlingsmyndigheten

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt