För ett tag sedan berättade jag om hur nya vägar till samarbete ledde till att beställningarna på vårt mejeriavtal började levereras ihop med den upphandlade frukt- och grönsaksleverantören.
Genom analys av leveranserna kunde vi se att det var i stort sätt samma kunder som köpte av de båda leverantörerna och därför fanns det en möjlighet att spara in på antalet leveranser. Genom att samleverera frukt och grönsaker med mejeri kan vi spara flera tusen mil per år.
Det är inte helt lätt att beräkna hur många färre leveranser vi får med samleveranserna då det beror på hur man väljer att räkna.
Sannolikt passar köken på att även ta hem mejeri de dagar de tidigare enbart tagit frukt och grönsaker, så därför kan det statistiskt se ut som att leveranserna av mejeri inte minskat med mer än 5-6 procent. På årsbasis har vi tidigare fått cirka 4 100 leveranser direkt ifrån mejerileverantören.
Om man tar hänsyn till att de flesta leveranserna av mejeri till köken sker på de leveransdagar då köken ändå skulle få frukt och grönsaker kan man beräkna att 80 procent av alla mejerileveranser försvinner. Detta ger en årlig besparing på cirka 3200 leveranser.
Nu har samleveransen löpt på i precis ett halvår och jag kan inte annat än jubla över hur bra det har fungerat. Till och med de köken som normalt inte är sena att gnälla om både det ena och andra har varit positiva.
Helsingborgs stad har varken samlastningscentral eller e-handel så därför blir alternativen begränsade. Det finns en stor vinning i att göra en analys av de leveranserna man har in till en kommun för att se hur de kan samordnas.
Kanske kan man tänka sig att de leverantörer som levererar ut till kontoren i en kommun kan gå ihop för att spara resurser. Varför inte kombinera leverans av personalfrukt med leveransen av kopieringspapper?!
De två avtalen har olika löptider och därför var det tidigt i våras dags att gå ut med en ny upphandling av en mejerileverantör. Avtalet var värt cirka 6 miljoner kronor och skulle löpa under 2+1+1 år.
Eftersom avtalen tyvärr har olika löptid var det svårt att ställa krav på att den nya leverantören också skulle samleverera med existerande frukt- och grönsaksleverantör.
Vi beskrev förutsättningarna i anbudet och kunde inte annat än att hoppas att en eventuellt ny leverantör också var villig till samarbete kring leveranserna.
Efter utvärdering av offerterna stod det klart att det inte blev något skifte av leverantör utan samma mejerileverantör även fortsättningsvis skulle ha kontraktet. Detta var kanske inte speciellt förvånande, men det som däremot kom som en glad överraskning var att prisbilden såg betydligt bättre ut än tidigare.
På samma artiklar skulle de per år bli en besparing på 18 procent. Där fick vi svart på vitt hur stor del av kostnaden som är leveransen och potentialen leverantören såg i att lyfta bort transporten från tjänsten. Nu finns det naturligtvis flera anledningar till att vi fick så mycket bättre priser men minskningen av antalet transporter var helt klart en stor bidragande faktor.
Den potentiella besparingen för avtalsperioden är på 4,4 miljoner kronor. Detta är pengar köken i stället kan använda till att höja kvalitén i sina verksamheter. Så genom samleveransen fick vi inte bara mer klirr i kassan och färre leveranser utan även nöjdare kunder.
Det får man verkligen kalla win win!
Linda Bjarle
Livsmedelscontroller, Helsingborgs stad
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer