Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

När samarbete ger klirr i kassan

ExpertkommentarNu har samleveransen löpt på i precis ett halvår och jag kan inte annat än jubla över hur bra det har fungerat, skriver Linda Bjarle, livsmedelscontroller i Helsingborgs stad.

| 2021-04-26
Linda Bjarle är livsmedelscontroller och en av Inköpsrådets experter.

För ett tag sedan berättade jag om hur nya vägar till samarbete ledde till att beställningarna på vårt mejeriavtal började levereras ihop med den upphandlade frukt- och grönsaksleverantören.

Genom analys av leveranserna kunde vi se att det var i stort sätt samma kunder som köpte av de båda leverantörerna och därför fanns det en möjlighet att spara in på antalet leveranser. Genom att samleverera frukt och grönsaker med mejeri kan vi spara flera tusen mil per år.

Det är inte helt lätt att beräkna hur många färre leveranser vi får med samleveranserna då det beror på hur man väljer att räkna.

Sannolikt passar köken på att även ta hem mejeri de dagar de tidigare enbart tagit frukt och grönsaker, så därför kan det statistiskt se ut som att leveranserna av mejeri inte minskat med mer än 5-6 procent. På årsbasis har vi tidigare fått cirka 4 100 leveranser direkt ifrån mejerileverantören.

Om man tar hänsyn till att de flesta leveranserna av mejeri till köken sker på de leveransdagar då köken ändå skulle få frukt och grönsaker kan man beräkna att 80 procent av alla mejerileveranser försvinner. Detta ger en årlig besparing på cirka 3200 leveranser.

Nu har samleveransen löpt på i precis ett halvår och jag kan inte annat än jubla över hur bra det har fungerat. Till och med de köken som normalt inte är sena att gnälla om både det ena och andra har varit positiva.

Helsingborgs stad har varken samlastningscentral eller e-handel så därför blir alternativen begränsade. Det finns en stor vinning i att göra en analys av de leveranserna man har in till en kommun för att se hur de kan samordnas.

Kanske kan man tänka sig att de leverantörer som levererar ut till kontoren i en kommun kan gå ihop för att spara resurser. Varför inte kombinera leverans av personalfrukt med leveransen av kopieringspapper?!

De två avtalen har olika löptider och därför var det tidigt i våras dags att gå ut med en ny upphandling av en mejerileverantör. Avtalet var värt cirka 6 miljoner kronor och skulle löpa under 2+1+1 år.

Eftersom avtalen tyvärr har olika löptid var det svårt att ställa krav på att den nya leverantören också skulle samleverera med existerande frukt- och grönsaksleverantör.

Vi beskrev förutsättningarna i anbudet och kunde inte annat än att hoppas att en eventuellt ny leverantör också var villig till samarbete kring leveranserna.

Efter utvärdering av offerterna stod det klart att det inte blev något skifte av leverantör utan samma mejerileverantör även fortsättningsvis skulle ha kontraktet. Detta var kanske inte speciellt förvånande, men det som däremot kom som en glad överraskning var att prisbilden såg betydligt bättre ut än tidigare.

På samma artiklar skulle de per år bli en besparing på 18 procent. Där fick vi svart på vitt hur stor del av kostnaden som är leveransen och potentialen leverantören såg i att lyfta bort transporten från tjänsten. Nu finns det naturligtvis flera anledningar till att vi fick så mycket bättre priser men minskningen av antalet transporter var helt klart en stor bidragande faktor.

Den potentiella besparingen för avtalsperioden är på 4,4 miljoner kronor. Detta är pengar köken i stället kan använda till att höja kvalitén i sina verksamheter. Så genom samleveransen fick vi inte bara mer klirr i kassan och färre leveranser utan även nöjdare kunder.

Det får man verkligen kalla win win!

Linda Bjarle
Livsmedelscontroller, Helsingborgs stad

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Linda Bjarle

Linda Bjarle är livsmedelscontroller på Inköpsenheten i Helsingborgs stad och ansvarar för stadsövergripande livsmedelsupphandlingar. Hon är med i Fokusgrupp upphandling inom Kost&Näring, som är Sveriges största branschförening för personer som leder landets offentliga måltidsverksamheter.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt

Nytt från Upphandling24

  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling
  • Växjöparkering prövas igen
  • Eslöv blickar framåt
  • Tar strid om Stockholmstrafiken
  • Firar seger i pilotfall
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende