Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Myndighets mejl måste lämnas ut

RättsfallsanalysKammarrätten i Stockholm har nyligen beslutat att vissa e-postmeddelanden med ”interna taktiska och strategiska avgöranden” rörande en upphandlande myndighets verksamhet inte kan sekretessbelägga. Christian Härdgård och Torben Beck Johansson, Delphi, analyserar domen.

| 2023-11-10
Advokaterna Christian Härdgård och Torben Beck Johansson, Delphi.

Sammanfattning
För att sekretessbelägga e-postmeddelanden med taktiska och strategiska överväganden måste myndigheten ofta konkretisera en skaderisk vid röjande. Om uppgifterna rör en rättstvist, och de av det skälet kan vara känsliga, upphör eventuell sekretess när tvisten slutligt avgjorts. Myndigheter som vill hålla sådana överväganden interna bör, vid sidan av att utreda en skaderisk, överväga om sådana e-postmeddelanden ens är allmänna handlingar enligt tryckfrihetsförordningen.

Bakgrund
En upphandlande myndighet – ett kommunalt fastighetsbolag – hade upphandlat ett ramavtal avseende elarbeten. Upphandlingen överprövades under vintern 2022 och i samband med överprövningen begärde en av anbudsgivarna ut ett flertal e-postmeddelanden som rörde upphandlingen. Efter att ha vägrats att få ta del av e-postmeddelandena, återkom anbudsgivarens företrädare med en ny begäran om att få se dem efter att upphandlingsmålet hade avgjorts.

Fastighetsbolaget beslutade att inte lämna ut e-postmeddelandena med stöd av 19 kap. 3 och 9 §§ OSL. Fastighetsbolaget ansåg att e-postmeddelandena innehöll interna taktiska och strategiska överväganden som gällde en tidigare upphandling, som skulle kunna användas mot myndigheten i en blivande rättstvist. Den enskilde överklagade beslutet till kammarrätten.

Kammarrättens bedömning
Kammarrätten konstaterade att fastighetsbolaget hade motiverat sitt beslut med att det råder sekretess, och kammarrätten utgick därför från att e-postmeddelandena var allmänna handlingar.

Enligt 19 kap. 3 § OSL gäller sekretess för uppgifter som hänför sig till bland annat förvärv av tjänster, om det kan antas att det allmänna lider skada om uppgifterna röjs. Uppgifterna förmodas vara offentliga. Först om myndigheten visar att den kan antas lida skada av ett röjande gäller sekretess. Men fastighetsbolaget hade inte konkretiserat vilken skada den skulle lida om uppgifterna röjdes, och 19 kap. 3 § OSL hindrade därför inte ett utlämnande.

Enligt 19 kap. 9 § OSL gäller sekretess även för uppgifter som tillkommit för en myndighets räkning med anledning av myndighetens rättstvist, om det kan antas att myndighetens ställning som part försämras om uppgiften röjs. Sekretessen upphör när saken slutligen har avgjorts.

Kammarrätten noterade att den bakomliggande upphandlingen hade prövats i domstol, men att uppgifterna inte kunde anses ha tillkommit med anledning av en tvist. Tvisten hade vidare avslutats. 19 kap. 9 § OSL hindrade därför inte ett utlämnande.

Analys
Det möjliga tillämpningsområdet för 19 kap. 3 § OSL är vitt – sekretess kan gälla för många typer av tjänster som köps in. Bestämmelsen kan vara tillämplig redan vid en inledande kartläggning inför ett förvärv (Kammarrätten i Stockholms dom i mål 7168-11). Men den upphandlande myndigheten måste konkretisera vilken skada den kan lida av ett röjande.

När myndigheten lämnar en konkret beskrivning av skaderisken, har sekretessen ansetts gälla även avseende avslutade upphandlingar (RÅ 1993 not 345). När myndigheten uttrycker sig svepande om skaderisken, som i aktuellt mål, gäller sällan sekretess.  

Det möjliga tillämpningsområdet för 19 kap. 9 § OSL är snävare – sekretessen gäller endast för uppgifter som tillkommit eller inhämtats i anslutning till rättstvister. Även för sådana uppgifter måste myndigheter ofta konkretisera skadan de kan lida, men det ligger nära till hands att uppgifter om rättstvister kan skada myndigheten som part i tvisten. Sådan sekretess upphör dock att gälla när tvisten slutligen avgjorts – således ofta under en kort tid.

När det gäller ”interna taktiska och strategiska överväganden” kan de dock ofta hållas interna på annan grund än sekretess. Offentlighetsprincipen gäller endast allmänna handlingar. Handlingar som framställts utanför en myndighet blir allmänna när de inkommit till myndigheten.

Handlingar som framställts inom myndigheten blir allmänna först när de upprättats. Handlingar anses normalt upprättade först när de expedierats, när ärendet som handlingen hänför sig till har slutbehandlats eller när handlingarna på något sätt färdigställts.

När det gäller externa e-postmeddelanden ligger det nära till hands att de upprättats utanför myndigheten och att de blir allmänna när de inkommit – de har ofta skrivits utanför myndigheten.

Men om en myndighet anlitar ett ombud i en juridisk process, anses ombudet vara så osjälvständigt i förhållande till myndigheten att e-postmeddelanden mellan myndigheten och ombudet inte blir allmänna – de anses vara framställda inom myndigheten, och de blir allmänna först när de expedierats eller ärendet har slutbehandlats.

Osjälvständigheten medför att e-postmeddelanden inte anses ha expedierats genom utväxlingen med ombudet (HFD 2016 ref 1).

Avseende interna meddelanden så anses de ofta upprättade när ärendet har slutbehandlats eller, när ärendeanknytning saknas, när handlingen färdigställts. Om interna e-postmeddelanden har ärendeanknytning blir de således ofta allmänna när ärendet avslutats.

Men om ärendeanknytning saknas, anser Högsta förvaltningsdomstolen att de inte kan anses vara färdigställda bara på grund av att e-postmeddelandena har skickats (HFD 2013 ref. 86). Interna meddelanden kan således ofta hållas interna för att de inte anses vara allmänna handlingar.

Även om många e-postmeddelanden inom upphandlande myndigheter med interna taktiska och strategiska överväganden saknar sekretesskydd enligt OSL, kan de således inte sällan hållas just interna av det skälet att de inte anses vara allmänna handlingar.

Domstol och målnummer
Kammarrätten i Stockholms dom i mål 3731-23.

Juristpanelen

Läs mer: RättsfallsanalysSekretess och offentlighet

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…

Senaste inläggen

  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026