Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Mot utsläppsfria byggarbetsplatser

Utsläppsfria byggarbetsplatser är målet för Göteborgs stads byggprojekt. Gemensamma upphandlingskrav har nu tagits fram med inriktningen att gradvis öka ambitionsnivån.

| 2020-11-20

-Tre av kraven är absoluta som exempelvis ett krav på 100-procentig utsläppsfritt för utvalda arbetsmaskiner. Sedan finns två mer öppna krav där vi ger uppdraget till anbudsgivaren att beskriva hur man kan genomföra arbetet med så stor utsläppsreduktion som möjligt samt möjlighet att lämna ett sidoanbud med en högre grad av utsläppsreduktion, säger Anastazia Kronberg (bilden) på Business Region Göteborg, som lett arbetet på uppdrag av Göteborgs stad.

I den nulägesanalys som genomfördes i projektets tidiga fas blev det tydligt att Göteborgs stad som beställare saknade erfarenhet av att ställa krav på utsläppsfria arbetsmaskiner, trots att arbets- och anläggningsmaskiner beräknas stå för 20 procent av transportsektorns utsläpp av växthusgaser.

-Och från marknaden såg man ingen efterfrågan och möjlighet att komma med nya tekniklösningar. Så då var vi lite fast i ett Moment 22 som jag ni upplever att vi kommit loss från för att tillsammans hitta fungerande lösningar, säger Anastazia Kronberg.

Hon betonar att föreslagna upphandlingskrav – som redovisas i en rapport från WSP – är rekommendationer.

-Det är inga riktlinjer eller någonting som är tvingande, men förvaltningarna och byggande bolag inom Göteborgs stad har ställt sig bakom modellen.

I projektslutrapporten konstateras att bygg- och anläggningsprojekt har olika förutsättningar och att det gör det problematiskt att ta fram upphandlingskrav som ska appliceras på samtliga projekt.

De rekommenderade kraven ska därför ses som anpassningsbara utifrån förutsättningarna för respektive projekt och där ambitionen är att ställa hårdare krav gradvis för att nå uppsatta miljömål

Fram till nu har Göteborgs stad använt sig av gemensamma miljökrav för entreprenader med en inriktning att minst 20 procent av den samlade energianvändningen (fordon och arbetsmaskiner) ska bestå av el från förnybara energikällor eller biodrivmedel.

Inriktningen att göra byggarbetsplatser utsläppsfria bygger på definitionen att arbetsmaskiner ska drivas på el eller vätgas och med avgränsningen ”innanför byggstaketet”.

Transporter till byggarbetsplatsen är alltså undantagna och kraven exkluderar även handhållna maskiner, vilka dock redan idag till stor del är eldrivna.

Inriktningen är en utfasning av utsläpp från arbetsmaskiner fram till 2030 och utredningen presenterar även tänkbara utvärderingsmodeller för upphandlande enheter som en relativ viktningsmodell och en mervärdesmodell.

Med Trafikverket som riktmärke finns även en beräkning kring klimatbonus och att det för utsläppsfria arbetsmaskiner kan hamna i spannet 0,5-1 procent av kontraktsvärdet.

Göteborgs hamn kommer nu att fungera som ”pilot” för att använda de nya rekommendationerna.

– Att vara pilot i detta projekt rimmar helt och hållet med att vi ska vara den mest konkurrenskraftiga hamnen i världen, och då måste vi gå i bräschen på vissa områden. Det känns väldigt roligt att testa kraven och göra en sådan här upphandling, även om det såklart tar mer resurser både från oss på inköp och från projektledningen. Men vi är loket på många områden i staden och det vill vi fortsätta att vara, säger Dirk Wallem, upphandlare vid Göteborgs hamn.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Göteborgs Stad

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud