-Tre av kraven är absoluta som exempelvis ett krav på 100-procentig utsläppsfritt för utvalda arbetsmaskiner. Sedan finns två mer öppna krav där vi ger uppdraget till anbudsgivaren att beskriva hur man kan genomföra arbetet med så stor utsläppsreduktion som möjligt samt möjlighet att lämna ett sidoanbud med en högre grad av utsläppsreduktion, säger Anastazia Kronberg (bilden) på Business Region Göteborg, som lett arbetet på uppdrag av Göteborgs stad.
I den nulägesanalys som genomfördes i projektets tidiga fas blev det tydligt att Göteborgs stad som beställare saknade erfarenhet av att ställa krav på utsläppsfria arbetsmaskiner, trots att arbets- och anläggningsmaskiner beräknas stå för 20 procent av transportsektorns utsläpp av växthusgaser.
-Och från marknaden såg man ingen efterfrågan och möjlighet att komma med nya tekniklösningar. Så då var vi lite fast i ett Moment 22 som jag ni upplever att vi kommit loss från för att tillsammans hitta fungerande lösningar, säger Anastazia Kronberg.
Hon betonar att föreslagna upphandlingskrav – som redovisas i en rapport från WSP – är rekommendationer.
-Det är inga riktlinjer eller någonting som är tvingande, men förvaltningarna och byggande bolag inom Göteborgs stad har ställt sig bakom modellen.
I projektslutrapporten konstateras att bygg- och anläggningsprojekt har olika förutsättningar och att det gör det problematiskt att ta fram upphandlingskrav som ska appliceras på samtliga projekt.
De rekommenderade kraven ska därför ses som anpassningsbara utifrån förutsättningarna för respektive projekt och där ambitionen är att ställa hårdare krav gradvis för att nå uppsatta miljömål
Fram till nu har Göteborgs stad använt sig av gemensamma miljökrav för entreprenader med en inriktning att minst 20 procent av den samlade energianvändningen (fordon och arbetsmaskiner) ska bestå av el från förnybara energikällor eller biodrivmedel.
Inriktningen att göra byggarbetsplatser utsläppsfria bygger på definitionen att arbetsmaskiner ska drivas på el eller vätgas och med avgränsningen ”innanför byggstaketet”.
Transporter till byggarbetsplatsen är alltså undantagna och kraven exkluderar även handhållna maskiner, vilka dock redan idag till stor del är eldrivna.
Inriktningen är en utfasning av utsläpp från arbetsmaskiner fram till 2030 och utredningen presenterar även tänkbara utvärderingsmodeller för upphandlande enheter som en relativ viktningsmodell och en mervärdesmodell.
Med Trafikverket som riktmärke finns även en beräkning kring klimatbonus och att det för utsläppsfria arbetsmaskiner kan hamna i spannet 0,5-1 procent av kontraktsvärdet.
Göteborgs hamn kommer nu att fungera som ”pilot” för att använda de nya rekommendationerna.
– Att vara pilot i detta projekt rimmar helt och hållet med att vi ska vara den mest konkurrenskraftiga hamnen i världen, och då måste vi gå i bräschen på vissa områden. Det känns väldigt roligt att testa kraven och göra en sådan här upphandling, även om det såklart tar mer resurser både från oss på inköp och från projektledningen. Men vi är loket på många områden i staden och det vill vi fortsätta att vara, säger Dirk Wallem, upphandlare vid Göteborgs hamn.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer