Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Mot utsläppsfria byggarbetsplatser

Utsläppsfria byggarbetsplatser är målet för Göteborgs stads byggprojekt. Gemensamma upphandlingskrav har nu tagits fram med inriktningen att gradvis öka ambitionsnivån.

| 2020-11-20

-Tre av kraven är absoluta som exempelvis ett krav på 100-procentig utsläppsfritt för utvalda arbetsmaskiner. Sedan finns två mer öppna krav där vi ger uppdraget till anbudsgivaren att beskriva hur man kan genomföra arbetet med så stor utsläppsreduktion som möjligt samt möjlighet att lämna ett sidoanbud med en högre grad av utsläppsreduktion, säger Anastazia Kronberg (bilden) på Business Region Göteborg, som lett arbetet på uppdrag av Göteborgs stad.

I den nulägesanalys som genomfördes i projektets tidiga fas blev det tydligt att Göteborgs stad som beställare saknade erfarenhet av att ställa krav på utsläppsfria arbetsmaskiner, trots att arbets- och anläggningsmaskiner beräknas stå för 20 procent av transportsektorns utsläpp av växthusgaser.

-Och från marknaden såg man ingen efterfrågan och möjlighet att komma med nya tekniklösningar. Så då var vi lite fast i ett Moment 22 som jag ni upplever att vi kommit loss från för att tillsammans hitta fungerande lösningar, säger Anastazia Kronberg.

Hon betonar att föreslagna upphandlingskrav – som redovisas i en rapport från WSP – är rekommendationer.

-Det är inga riktlinjer eller någonting som är tvingande, men förvaltningarna och byggande bolag inom Göteborgs stad har ställt sig bakom modellen.

I projektslutrapporten konstateras att bygg- och anläggningsprojekt har olika förutsättningar och att det gör det problematiskt att ta fram upphandlingskrav som ska appliceras på samtliga projekt.

De rekommenderade kraven ska därför ses som anpassningsbara utifrån förutsättningarna för respektive projekt och där ambitionen är att ställa hårdare krav gradvis för att nå uppsatta miljömål

Fram till nu har Göteborgs stad använt sig av gemensamma miljökrav för entreprenader med en inriktning att minst 20 procent av den samlade energianvändningen (fordon och arbetsmaskiner) ska bestå av el från förnybara energikällor eller biodrivmedel.

Inriktningen att göra byggarbetsplatser utsläppsfria bygger på definitionen att arbetsmaskiner ska drivas på el eller vätgas och med avgränsningen ”innanför byggstaketet”.

Transporter till byggarbetsplatsen är alltså undantagna och kraven exkluderar även handhållna maskiner, vilka dock redan idag till stor del är eldrivna.

Inriktningen är en utfasning av utsläpp från arbetsmaskiner fram till 2030 och utredningen presenterar även tänkbara utvärderingsmodeller för upphandlande enheter som en relativ viktningsmodell och en mervärdesmodell.

Med Trafikverket som riktmärke finns även en beräkning kring klimatbonus och att det för utsläppsfria arbetsmaskiner kan hamna i spannet 0,5-1 procent av kontraktsvärdet.

Göteborgs hamn kommer nu att fungera som ”pilot” för att använda de nya rekommendationerna.

– Att vara pilot i detta projekt rimmar helt och hållet med att vi ska vara den mest konkurrenskraftiga hamnen i världen, och då måste vi gå i bräschen på vissa områden. Det känns väldigt roligt att testa kraven och göra en sådan här upphandling, även om det såklart tar mer resurser både från oss på inköp och från projektledningen. Men vi är loket på många områden i staden och det vill vi fortsätta att vara, säger Dirk Wallem, upphandlare vid Göteborgs hamn.

Läs mer: Upphandling Göteborgs Stad

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal
  • Gjorde verkstad av sina krav
  • Vill se statistik från krona ett

Kommentarer från läsarna

Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist