Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Mot utsläppsfria byggarbetsplatser

Utsläppsfria byggarbetsplatser är målet för Göteborgs stads byggprojekt. Gemensamma upphandlingskrav har nu tagits fram med inriktningen att gradvis öka ambitionsnivån.

| 2020-11-20

-Tre av kraven är absoluta som exempelvis ett krav på 100-procentig utsläppsfritt för utvalda arbetsmaskiner. Sedan finns två mer öppna krav där vi ger uppdraget till anbudsgivaren att beskriva hur man kan genomföra arbetet med så stor utsläppsreduktion som möjligt samt möjlighet att lämna ett sidoanbud med en högre grad av utsläppsreduktion, säger Anastazia Kronberg (bilden) på Business Region Göteborg, som lett arbetet på uppdrag av Göteborgs stad.

I den nulägesanalys som genomfördes i projektets tidiga fas blev det tydligt att Göteborgs stad som beställare saknade erfarenhet av att ställa krav på utsläppsfria arbetsmaskiner, trots att arbets- och anläggningsmaskiner beräknas stå för 20 procent av transportsektorns utsläpp av växthusgaser.

-Och från marknaden såg man ingen efterfrågan och möjlighet att komma med nya tekniklösningar. Så då var vi lite fast i ett Moment 22 som jag ni upplever att vi kommit loss från för att tillsammans hitta fungerande lösningar, säger Anastazia Kronberg.

Hon betonar att föreslagna upphandlingskrav – som redovisas i en rapport från WSP – är rekommendationer.

-Det är inga riktlinjer eller någonting som är tvingande, men förvaltningarna och byggande bolag inom Göteborgs stad har ställt sig bakom modellen.

I projektslutrapporten konstateras att bygg- och anläggningsprojekt har olika förutsättningar och att det gör det problematiskt att ta fram upphandlingskrav som ska appliceras på samtliga projekt.

De rekommenderade kraven ska därför ses som anpassningsbara utifrån förutsättningarna för respektive projekt och där ambitionen är att ställa hårdare krav gradvis för att nå uppsatta miljömål

Fram till nu har Göteborgs stad använt sig av gemensamma miljökrav för entreprenader med en inriktning att minst 20 procent av den samlade energianvändningen (fordon och arbetsmaskiner) ska bestå av el från förnybara energikällor eller biodrivmedel.

Inriktningen att göra byggarbetsplatser utsläppsfria bygger på definitionen att arbetsmaskiner ska drivas på el eller vätgas och med avgränsningen ”innanför byggstaketet”.

Transporter till byggarbetsplatsen är alltså undantagna och kraven exkluderar även handhållna maskiner, vilka dock redan idag till stor del är eldrivna.

Inriktningen är en utfasning av utsläpp från arbetsmaskiner fram till 2030 och utredningen presenterar även tänkbara utvärderingsmodeller för upphandlande enheter som en relativ viktningsmodell och en mervärdesmodell.

Med Trafikverket som riktmärke finns även en beräkning kring klimatbonus och att det för utsläppsfria arbetsmaskiner kan hamna i spannet 0,5-1 procent av kontraktsvärdet.

Göteborgs hamn kommer nu att fungera som ”pilot” för att använda de nya rekommendationerna.

– Att vara pilot i detta projekt rimmar helt och hållet med att vi ska vara den mest konkurrenskraftiga hamnen i världen, och då måste vi gå i bräschen på vissa områden. Det känns väldigt roligt att testa kraven och göra en sådan här upphandling, även om det såklart tar mer resurser både från oss på inköp och från projektledningen. Men vi är loket på många områden i staden och det vill vi fortsätta att vara, säger Dirk Wallem, upphandlare vid Göteborgs hamn.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Göteborgs Stad

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Jurist till Inköps- och upphandlings­förvaltningen

Upphandlingsansvarig

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Utvärdering i upphandlingar med breda sortimentUtvärdering i upphandlingar med breda sortiment
”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg””Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrundernaFörslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • Utvärdering i upphandlingar med breda sortiment
  • ”Krävs att vi skruvar på juridiska verktyg”
  • Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet