Kostnaden för Laholms kommuns destinationssajt, Visit Laholm, har blivit betydligt högre än planerat. Ursprungsprislappen har ökat från 1,9 miljoner kronor till 3,3 miljoner kronor. För att hitta pengar i budgeten för att locka turister, vilket bedöms som prioriterat, har kommunen snålat på annat.
– Att tänka nytt och sticka ut, det är det som gäller när man är en liten turistdestination som Laholm, sa Ulf Mattsson, verksamhetschef för kultur och utveckling, när visitlaholm.se lanserades.
Sveriges Radio P4 Halland har i flera inslag publicerat detaljer kring samarbetet mellan kommunen och Ängelholmsföretaget Comotion som år 2014 vann upphandlingen. Även Laholms Tidning och Hallandsposten har uppmärksammat upphandlingen.
En anledning till att kostnaderna skjutit i höjden är att webbyrån regelmässigt anlitats för att uppdatera sajten.
Upphandlingen har kritiserats från start. Konkurrenter undrar enligt radiokanalen om den skräddarsytts för att passa Comotion – som en tid innan upphandlingen genomfördes fick i uppdrag av kommunen att ta fram en prototyp till sajten för 50 000 kronor.
Nu visar det sig också att det finns starka familjeband i affären. Säljarens referensperson är son till den som ansvarar för Laholms turistbyrå.
– Jag känner inte till det men ser inget konstigt i det, säger kultur- och utvecklingsnämndens ordförande Margareta Bengtsson till radiokanalen.
Margareta Bengtsson har enligt Sveriges Radio P4 Halland fullt förtroende för dem som jobbar med visitlaholm.se. Till våren kommer nämnden att utvärdera samarbetet med webbleverantören.
I våras kritiserades Laholm för en annan upphandling, av IT-konsulttjänster, där kostnaderna också skenade iväg.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer